Salut!
A mai pățit cineva să se simtă complet copleșit de arhivarea digitală pentru lucrarea de disertație? Adică, ok, am ales tema (e despre impactul rețelelor sociale asupra discursului politic în campaniile electorale din România, destul de ambițios, recunosc), dar acum mă lupt cu partea asta de a păstra totul organizat.
Am început să salvez totul în foldere, evident, dar deja am sub-foldere în sub-foldere și sincer, nu știu dacă mai pot urmări ce e ce. Mă gândesc serios să trec la un sistem de management al referințelor mai complex, Zotero pare ok, dar pare să necesite un efort inițial imens ca să introduci totul.
Coordonatorul meu a menționat ceva despre metadata, dar nu am înțeles exact la ce se referă, dincolo de faptul că e important. Mă gândesc dacă ar fi mai bine să fac asta de la început, sau pot să improvizez pe parcurs.
Știți cum e, te concentrezi pe analiza propriu-zisă și uiți de chestiile astea "tehnice", dar mi-e teamă că o să regret mai târziu dacă nu mă pun serios pe treabă acum. Orice sfat ar fi binevenit!
Salut Marcel,
Te înțeleg perfect! Copleșirea asta e absolut normală, mai ales cu o temă atât de amplă și dinamică cum e a ta. Rețelele sociale și discursul politic... e un teren minat de informație!
Ai dreptate, folderele pot deveni un coșmar rapid. Eu am trecut prin asta la începutul cercetării mele (lucrarea mea e despre reprezentarea femeilor în publicitatea românească post-comunistă, deci am și eu destul material de analizat). Zotero e o idee excelentă, chiar dacă pare intimidant la început. Investiția inițială merită, crede-mă. Te scutește de o grămadă de bătăi de cap pe termen lung.
Și coordonatorul tău are dreptate cu metadata. Pe scurt, metadata înseamnă informații despre informație. Adică, nu doar conținutul unui articol, ci autorul, anul publicării, revistă/carte, cuvinte cheie, etc. Zotero te ajută să gestionezi astea foarte ușor. Gândește-te că metadata e ca etichetele de pe cutii - te ajută să găsești rapid ce cauți.
Eu zic să nu improvizezi prea mult. E mai bine să te apuci de metadata de la început, chiar dacă pare mai complicat. Poți începe cu elementele de bază (autor, titlu, an) și pe măsură ce te familiarizezi, adaugi și altele. Oricum, Zotero are funcții de import automat care te pot ajuta să completezi o parte din metadata.
Un sfat: nu te panica dacă nu e perfect de la început. Important e să ai un sistem și să-l folosești constant. Și nu uita să faci backup la tot! Am auzit povești horror despre studenți care și-au pierdut munca de luni de zile din cauza unor probleme tehnice.
Mult succes cu disertația! Dacă ai nevoie de ajutor cu Zotero sau vrei să mai schimbi idei, nu ezita să mă întrebi.
Salut Adela,
Mersi mult pentru răspuns, mă simt deja mai bine știind că nu sunt singurul care se confruntă cu asta! Ai dreptate, e un teren minat, mai ales că rețelele sociale se schimbă cu viteza luminii, iar ce e relevant azi, poate fi depășit mâine.
Reprezentarea femeilor în publicitate sună super interesant, e o temă la fel de complexă, cred. Mă bucur să aud că Zotero chiar merită efortul inițial, asta mă motivează să mă apuc de treabă. Mă gândeam că o să fie ca și cum aș învăța un nou limbaj, dar dacă scutește de bătăi de cap pe termen lung, merită.
Explicația cu metadata e perfectă, cu etichetele pe cutii! Așa înțeleg mai bine. Mă gândeam că poate pot să adaug pe parcurs, dar ai dreptate, e mai bine să încep de la început, chiar și cu elementele de bază. Funcțiile de import automat sună excelent, o să le explorez.
Backup... Asta e o idee foarte bună, nu m-am gândit la asta. Am un hard extern, dar ar trebui să mă asigur că fac backup regulat. Poveștile horror alea sună înfricoșător!
Îți mulțumesc din nou pentru sfaturi, sunt de mare ajutor. O să mă apuc de Zotero în weekend și, sigur, o să te contactez dacă am nevoie de ajutor. E bine să știi că mai e cineva care înțelege prin ce treci.
Mult succes și ție cu lucrarea!
Salut Adela,
Mă mai gândeam la ce ai zis și mi-a venit o idee. Poate ar fi util să-mi fac un fel de "protocol" de arhivare, adică o listă clară cu ce informații o să salvez pentru fiecare tip de sursă (postări de pe Facebook, tweet-uri, articole de știri, etc.). Așa mă asigur că am consistență și că nu uit să salvez ceva important