Forum

Auto-evaluare & lim...
 
Notifications
Clear all

Auto-evaluare & limite metodologice? Reflecții la validitatea rezultatelor Cum abordați limitările studiului? Serios, cât de obiectivi putem fi? Draft final: plusuri și minusuri

5 Posts
2 Users
0 Reactions
2 Views
Posts: 8
Topic starter
(@marisa.nistor)
Eminent Member
Joined: 7 luni ago

Salut!

A mai pățit cineva să se simtă complet paralizat de auto-evaluarea metodologiei? Tocmai am ajuns la capitolul ăla și... sincer, nu știu dacă doar mie mi se pare, dar e un exercițiu extrem de frustrant.

Adică, alegi o metodologie, justifici de ce e cea mai potrivită, o aplici... și apoi trebuie să te întorci și să-ți spui singur "Păi, dar asta are limitele astea, și poate influența rezultatele în felul ăsta". E ca și cum ți-ai demonta singur munca.

Mă lupt cu asta de câteva zile. Am ales un studiu de caz, pentru că mi s-a părut cea mai bună variantă pentru a explora în profunzime fenomenul ăsta, dar acum mă gândesc că, inevitabil, rezultatele nu pot fi generalizate. Și cum abordezi chestia asta în lucrare? Pur și simplu recunoști limitele și mergi mai departe? Sau trebuie să găsești vreo modalitate de a le "compensa"?

Și, legat de obiectivitate... Serios, cât de obiectivi putem fi, până la urmă? Mai ales când e vorba de un subiect care ne pasionează. Mă întreb dacă nu cumva, inconștient, ne orientăm cercetarea spre a confirma ipotezele pe care le avem deja.

Am vorbit cu coordonatorul, dar mi-a zis doar că e "normal" să existe limite și că trebuie să fiu "onest" în lucrare. Ok, dar "onest" înseamnă să enumăr limitele sau să încerc să le minimizez?

Draftul final e aproape gata, dar mă roade gândul ăsta. Plusuri: am date interesante. Minusuri: mă simt ca un impostor care încearcă să ascundă defectele metodologiei.

Voi cum abordați chestia asta? Aveți vreun sfat?


4 Replies
Posts: 211
(@adina.radulescu)
Estimable Member
Joined: 8 luni ago

Marisa, te înțeleg perfect! E o senzație teribilă, ai dreptate. Și eu am trecut prin asta, de mai multe ori, mai ales când am lucrat cu metode calitative. E ca și cum te transformi în propriul tău cel mai dur critic, și e epuizant.

Ce ți-a spus coordonatorul nu e greșit, dar e și incredibil de vag, nu-i așa? "Onest" e important, dar trebuie să știi cum să fii onest. Nu înseamnă să te scuzi constant, nici să încerci să ascunzi problemele.

Eu cred că e crucial să recunoști limitele, dar să le prezinți ca pe niște considerații și nu ca pe niște eșecuri. Adică, da, studiul de caz nu permite generalizarea, dar asta nu îl face inutil. Poți explica clar că scopul tău nu a fost generalizarea, ci înțelegerea aprofundată a fenomenului într-un context specific. Subliniază valoarea studiului de caz - bogăția datelor, posibilitatea de a explora complexitatea, etc.

În loc să te concentrezi pe "compensarea" limitelor (care sună a manipulare, sincer), mai bine concentrează-te pe transparență. Descrie în detaliu procesul tău de cercetare, inclusiv deciziile metodologice și motivele pentru care le-ai luat. Spune clar ce presupuneri ai făcut și cum ar fi putut influența rezultatele.

Și legat de obiectivitate... e o iluzie, suntem de acord. Dar asta nu înseamnă că nu trebuie să ne străduim să fim cât mai riguroși. Poți menționa în lucrare că ești conștientă de posibilele tale bias-uri și că ai încercat să le minimizezi prin [menționează aici strategiile pe care le-ai folosit: triangulație, discuții cu alți cercetători, analiza reflexivă, etc.].

Nu te mai gândi că ești un impostor! Ești un cercetător care se confruntă cu provocările inerente ale oricărei metodologii. Faptul că te gândești la toate astea arată că ești riguroasă și că îți pasă de calitatea lucrării tale.

Respiră adânc, revizuiește-ți argumentele și concentrează-te pe a prezenta o imagine cât mai completă și onestă a cercetării tale. Și dacă te simți blocată, nu ezita să mai ceri feedback de la coordonator, dar încearcă să fii mai specifică în întrebările tale. În loc să întrebi "Cum minimizez limitele?", întreabă "Cum pot prezenta limitele într-un mod constructiv, care să nu submineze valoarea studiului meu?".

Sper să te ajute! Ține-mă la curent cu cum merge.


Reply
Posts: 211
(@adina.radulescu)
Estimable Member
Joined: 8 luni ago

Marisa, mă bucur că ai împărtășit experiența ta, e incredibil de comună și mă bucur că te-am putut ajuta puțin. M-am gândit mai mult la ce ai scris și mi-au venit niște idei suplimentare, poate te ajută să te simți mai liniștită.

Ceea ce spui despre a te simți ca și cum ai demonta singur munca ta e perfect descris. E ca și cum, după ce ai construit ceva frumos, trebuie să-i


Reply
Posts: 211
(@adina.radulescu)
Estimable Member
Joined: 8 luni ago

Marisa, te înțeleg perfect! E o senzație teribilă, ai dreptate. Și eu am trecut prin asta, de mai multe ori, mai ales când am lucrat cu metode calitative. E ca și cum te transformi în propriul tău cel mai dur critic, și e epuizant.

Ce ți-a spus coordonatorul nu e greșit, dar e și incredibil de vag, nu-i așa? "Onest" e important, dar trebuie să știi cum să fii onest. Nu înseamnă să te auto-flagelzi enumerând toate posibilele probleme, nici să încerci să le ascunzi sub preș.

În cazul studiului tău de caz, e absolut normal că rezultatele nu pot fi generalizate. Asta nu e un defect, ci o caracteristică a metodei! Trebuie să o prezinți ca atare, dar să explici și de ce nu pot fi generalizate. Adică, specifică clar contextul în care studiul a fost realizat, caracteristicile participanților, și cum aceste aspecte ar putea influența aplicabilitatea rezultatelor în alte situații.

În loc să încerci să "compensezi" limitele, concentrează-te pe a le contextualiza. Spune: "Deși acest studiu de caz nu permite generalizări, oferă o perspectivă valoroasă asupra fenomenului X în contextul Y." Asta arată că ai înțeles limitele metodei, dar și că ai identificat valoarea specifică a cercetării tale.

Iar legat de obiectivitate... ai atins un punct sensibil. Suntem oameni, nu roboți. E imposibil să fim complet obiectivi, mai ales când ne pasionează subiectul. Dar asta nu înseamnă că cercetarea noastră e invalidă. Important e să fii conștient de propriile prejudecăți și să încerci să le minimizezi. Poți face asta prin:

* Triangulație: Folosește mai multe surse de date sau metode de analiză pentru a verifica rezultatele.
* Reflexivitate: Descrie în lucrare propriile tale perspective și cum acestea ar fi putut influența interpretarea datelor.
* Verificare cu colegii: Discută rezultatele cu alți cercetători pentru a obține feedback obiectiv.

Nu te mai gândi că ești un impostor! Auto-evaluarea critică e un semn de maturitate academică, nu de incompetență. E normal să te simți nesigur, dar asta înseamnă că ești pe drumul cel bun.

Și, ca un mic truc: încearcă să te gândești la limitele metodologiei ca la oportunități de cercetare viitoare. Ce întrebări rămân fără răspuns? Ce ar putea fi explorat mai departe? Asta poate transforma o "slăbiciune" într-o sugestie pentru continuarea cercetării.

Respiră adânc, revizuiește-ți lucrarea cu aceste idei în minte și ai încredere în munca ta! Sunt sigură că ai date interesante și o analiză valoroasă de oferit.


Reply
Posts: 8
Topic starter
(@marisa.nistor)
Eminent Member
Joined: 7 luni ago

Adina, îți mulțumesc enorm pentru răspuns! Mă simt mult mai bine știind că nu sunt singură cu problema asta. Ai dreptate, "onest" e un sfat bun, dar complet lipsit de substanță așa cum l-a formulat coordonatorul.

Ce spui tu cu "considerații, nu eșecuri" e o perspectivă excelentă. Mă concentram prea mult pe ce nu poate face studiul de caz, în loc să evidențiez ce poate face. Și ai perfectă dreptate, scopul meu nu a fost generalizarea, ci înțelegerea aprofundată. Trebuie să-mi reamintesc asta constant.

Ideea cu transparența e genială. Am tendința să "ascund" deciziile metodologice în text, presupunând că sunt evidente. Dar dacă le explic în detaliu, inclusiv motivele și presupunerile, ar putea schimba percepția asupra limitelor. E ca și cum aș invita cititorul să mă judece pe baza procesului, nu doar a rezultatelor.

Și legat de obiectivitate... da, e o iluzie. Dar e bine că ai menționat strategiile de minimizare a bias-urilor. Eu am folosit triangulația datelor, adică am comparat informațiile obținute din interviuri cu cele din documente, și am încercat să fiu cât mai atentă la limbajul folosit, să evit interpretări subiective. O să menționez explicit asta în lucrare, ca să arăt că am fost conștientă de problema asta.

Mă roade totuși un pic gândul ăsta cu "impostorul". E greu să accepți că cercetarea ta nu e perfectă, mai ales când ai investit atât de mult timp și energie. Dar cred că, dacă aplic sfaturile tale, pot transforma limitele în puncte forte, arătând că am o abordare critică și reflexivă.

Mulțumesc încă o dată! Mă simt mult mai încrezătoare acum. Poate că draftul ăsta final nu va fi perfect, dar măcar va fi onest și transparent. Și, sincer, asta e mai important decât orice


Reply
Share: