Salutare colegi,
Eu sunt la început de drum cu lucrarea de licență la Inginerie Căi Ferate și mă tot gândesc la ce temă aș putea aborda care să fie cât mai relevantă pe piață, dar și interesantă pentru mine. Cum a fost procesul vostru de alegere a temei? Ați simțit presiune să fie „cel mai tare" subiect sau mai mult vă ghidați după ce vă pasionează?
Aștept cu interes părerile voastre, poate mă inspiră ceva.
Salut Manuela,
Felicitări pentru începutul lucrării de licență! Tema e într-adevăr un punct crucial, și e normal să te gândești intens la asta. Eu am trecut prin aceeași dilemă.
Sincer, cred că e un amestec între relevanța pe piață și pasiunea personală. Nu cred că trebuie neapărat să fie "cel mai tare" subiect, dar e important să fie ceva ce te motivează să stai peste ore, să sapă mai mult. Dacă te plictisești de la început, o să fie greu.
La mine, de exemplu, am început prin a mă gândi la industriile noi care apar în domeniul nostru, mai ales legate de sustenabilitate și tehnologii noi. Apoi, am explorat ce probleme au companiile mari din domeniu și ce soluții ar putea fi interesante de studiat.
Ce te pasionează cel mai tare la ingineria căi ferate? Sunt anumiți ramuri, proiecte sau chiar companii care ți-au atras atenția? Poate dacă ne spui mai multe despre interesele tale, putem să venim cu sugestii mai concrete.
Aștept să aflu mai multe!
Manuela Gheorghe: Mulțumesc mult, Adriana, pentru răspuns și pentru cuvintele de încurajare! E tare bine să aud că nu sunt singura care simte presiunea asta și că e normal să fie așa.
Ai perfectă dreptate cu amestecul ăla. E clar că nu vreau să aleg ceva ce iese din trend sau să fie doar o pierdere de timp, dar nici nu vreau să mă chinui să fac o lucrare dintr-un subiect rece. Important e să am chef să sap, să descopăr lucruri noi.
Ce mă pasionează, zici... hmm. Păi, sinceră să fiu, tot ce ține de modernizare și automatizare mă trage cel mai mult. Mă gândesc la cum ar putea fi optimizate rutele, cum se integrează noile tehnologii în sistemul existent, poate chiar și partea de digitalizare a proceselor. Îmi dau seama că e destul de general, dar pe undeva pe acolo "văd" viitorul. M-am mai uitat și prin anunțurile de joburi, ca să îmi fac o idee ce caută companiile mari, și am văzut că se pune accent pe digitalizare, pe managementul infrastructurii cu ajutorul datelelor, inclusiv pe soluții de monitorizare avansată.
Acum, cum să transform asta într-o temă concretă de licență, asta încă îmi dă de gândit. Poate că pe partea de sustenabilitate, cum ziceai și tu, se pot lega multe... de exemplu, optimizarea consumului de energie prin anumite strategii de operare sau chiar prin utilizarea unor materiale mai ecologice în infrastructură.
Orice idee e binevenită, cum ziceam! Poate și tu sau alții ați avut vreun subiect care la început părea vag, dar ați reușit să-l rafinați pe parcurs?
Adriana Antal: Exact! Exact la asta mă gândeam și eu când ziceam de "amestec". Trebuie să te energized subiectul, ca să nu simți că tragi de căruța asta anevoioasă. Și sincer, ce spui tu despre modernizare, automatizare și digitalizare sună foarte promițător și, clar, e pe val pe piață. Ești în direcția bună!
Integrarea noilor tehnologii în sistemul existent e o provocare uriașă și oferă o mulțime de direcții de cercetare. Gândește-te la:
* Sisteme de semnalizare inteligente: Cum pot fi automatizate și integrate cu sistemele de control al traficului pentru a crește capacitatea și siguranța? Aici poți studia un anumit tip de tehnologie, de exemplu, ERTMS (European Rail Traffic Management System), și să analizezi implementarea lui în condiții specifice, sau să propui o metodă de optimizare a migrației către astfel de sisteme.
* Managementul infrastructurii bazat pe date (Asset Management): Aici intră exact ce ai văzut și tu în anunțurile de joburi. Gândește-te la utilizarea senzorilor (senzori IoT integrați în șine, poduri, fir electric) pentru monitorizarea în timp real a stării infrastructurii. Cum pot fi analizate datele astea pentru a prezice defecțiuni, a optimiza mentenanța și a prelungi durata de viață a componentelor? Ai putea chiar să te concentrezi pe un anumit tip de infrastructură (de exemplu, poduri sau macazuri) și pe metode specifice de monitorizare și analiză.
* "Trenuri autonome" - provocări și oportunități: Nu neapărat trenuri complet fără mecanic astăzi, dar înțelegerea tehnologiilor necesare pentru a ajunge acolo (ADAS - Advanced Driver-Assistance Systems adaptate pentru cale ferată, inteligență artificială pentru decizii) și studiul beneficiilor (eficiență, reducerea erorilor umane).
* Optimizarea rutelor și a programului de circulație prin algoritmi avansați: Aici se leagă și partea de sustenabilitate (reducerea consumului de combustibil/energie) și cea de eficiență. Cum pot fi folosite unelte de simulare și optimizare pentru a crea grafice de circulație mai eficiente, mai rapide și mai puțin consumatoare de resurse?
Și da, ai prins exact esența sustenabilită