Subiect: Lucrare de licență și provocările coordonării interarme
Salutare tuturor,
Am început de curând să mă gândesc mai serios la lucrarea de licență și, având în vedere contextul meu, m-am lovit de problema coordonării interdisciplinare. Sinceră să fiu, nu știu exact pe unde să încep, mai ales că tema pe care o am în minte implică abordări din mai multe domenii de studiu, care nu se suprapun perfect. A mai trecut cineva prin asta? Cum ați reușit să navigați prin acest labirint, mai ales cum ați gestionat discuțiile cu coordonatori din direcții diferite? Mi-e teamă să nu ajung într-un punct în care ideile mele devin prea fragmentate sau contradictorii din cauza faptului că nu reușesc să le aduc la un numitor comun. Orice sfat sau experiență împărtășită ar fi tare binevenit.
Mulțumesc anticipat!
valeria.onofrei
Adina Mihaila: Salut, Valeria!
Absolut, pot să rezonez cu ce spui. Și eu am trecut prin ceva similar acum câțiva ani, tot la licență, chiar dacă domeniile mele nu erau exact aceleași ca la tine, dar provocarea cooordonării "inter" ceva pare să fie o constantă. E o chestiune care te pune de multe ori la încercare, mai ales la început, când totul pare un colaj vag.
Prima idee care-mi vine în minte e legată de structură. Ai încercat să vezi cum ai putea să împarți tema în module sau secțiuni clare, unde fiecare secțiune să fie mai puternic ancorată într-un anumit domeniu, dar să existe și legături bine definite între ele? Adică, să nu pară că sari pur și simplu de la una la alta, ci să construiești o punte vizibilă între ele. Poate o secțiune de "introducere la conceptul X, relevant pentru domeniul A" și apoi "aplicarea/legătura cu conceptul Y, din domeniul B". Sună simplist, dar când ai un proiect amplu, o structură solidă e salvarea.
Legat de coordonatori, asta e partea grea. Eu am încercat să fiu foarte, foarte pregătită pentru fiecare discuție. Adică, nu doar să vin cu ideea brută, ci să am deja un mic "plan de bătaie" și să anticipez întrebările pe care mi le-ar putea pune fiecare coordonator, din perspectiva domeniului lor. Le-am trimis înainte, pe email, o scurtă prezentare a ceea ce vreau să discut, accentuând unde cred că e relevant pentru expertiza lor. Astfel, nu doar că le-am arătat că mi-am făcut temele, dar i-am și ghidat să mă ajute pe direcția potrivită. Uneori, chiar am invitat ambii coordonatori la o ședință comună, după ce am stabilit eu, individual, punctele de interes pentru fiecare. Asta, evident, a trebuit să fie OK și pentru ei.
Și cel mai important, cred eu: nu te feri să pui întrebări explicite. Nu ascunde nelămuririle, că asta te va ajuta cel mai mult. Cere-le clarificări, explică-le cu cuvintele tale ce ai înțeles tu din ce ți-au spus, și vezi dacă ai prins ideea corect. E mai bine să ai câteva discuții stângace la început, dar să înțelegi pe deplin direcția, decât să avansezi pe drumuri greșite.
Sper să-ți fie de ajutor! Mult succes cu licența!
adina.mihaila