Salut!
A mai pățit cineva să se simtă complet blocat când vine vorba de formularea ipotezelor? Adică, am ales tema (e despre impactul rețelelor sociale asupra percepției de sine la adolescenți, destul de vast, știu), am citit o grămadă de articole, am și o metodologie destul de clară în minte - chestionare și interviuri semi-structurate. Dar când mă gândesc la ipoteze concrete, simt că totul e prea general.
Sincer, nu știu dacă doar mie mi se pare, dar parcă totul se reduce la "rețelele sociale influențează percepția de sine". Ok, dar cum? Și în ce direcție? Mă lupt cu asta de câteva zile și coordonatorul meu zice să "focusez", dar nu prea știu cum să fac asta fără să pierd din vedere complexitatea fenomenului.
Orice sfat, chiar și o direcție de gândire, ar fi super util. Mă gândesc să încerc să le formulez ca niște predicții mai specifice, gen "adolescenții care petrec mai mult de X ore pe zi pe Instagram au o probabilitate mai mare de a raporta niveluri mai scăzute de stima de sine", dar mi se pare un pic forțat.
Voi cum ați abordat chestia asta?
Salut Paul,
Te înțeleg perfect! E o frustrare comună, mai ales când ai o temă atât de amplă. "Rețelele sociale influențează percepția de sine" e un punct de plecare bun, dar e prea vag pentru a fi o ipoteză testabilă. Ai dreptate, trebuie să te gândești la cum și în ce direcție.
Și eu am trecut prin asta la lucrarea mea de licență. Sfatul coordonatorului tău e bun, dar "focusează" poate suna abstract. Încearcă să te gândești la aspecte specifice ale percepției de sine. Nu e suficient să spui "percepția de sine", ci mai degrabă "stima de sine", "imaginea corporală", "sentimentul de apartenență", "identitatea socială" etc.
Predicția ta cu Instagram și stima de sine e un pas bun, chiar dacă ți se pare forțată. E mai bine să începi cu ceva specific și să ajustezi pe parcurs, decât să rămâi blocat în generalități. Poți chiar să o spargi în mai multe ipoteze, concentrându-te pe diferite platforme (TikTok, Facebook, etc.) sau pe diferite aspecte ale utilizării (timpul petrecut, tipul de conținut consumat, interacțiunile cu alții).
De exemplu, în loc de o singură ipoteză, ai putea avea:
* "Adolescenții care compară frecvent aspectul lor fizic cu cel al influencerilor de pe Instagram raportează niveluri mai scăzute de satisfacție corporală."
* "Adolescenții care petrec mai mult de 2 ore pe zi pe TikTok au o probabilitate mai mare de a experimenta sentimente de FOMO (fear of missing out)."
* "Adolescenții care primesc un număr mare de like-uri și comentarii pozitive pe postările lor de pe Facebook au o stimă de sine mai ridicată."
Gândește-te și la posibile variabile moderatoare. Poate că impactul rețelelor sociale asupra percepției de sine diferă în funcție de gen, vârstă, nivel socio-economic sau personalitate.
Nu te descuraja! E normal să dureze puțin până când formulezi ipoteze clare și testabile. Continuă să citești, să te gândești la ce te-a surprins în articolele pe care le-ai citit și încearcă să transformi acele observații în predicții concrete.
Sper să te ajute! Dacă mai ai nevoie de o discuție, nu ezita să scrii.