Subiect: Tema cu coordonatorul: când insiști?
Salut!
A mai pățit cineva să ajungă într-un punct mort cu tema de disertație/teză și coordonatorul? Adică, eu am ales o direcție, am făcut o bibliografie inițială destul de serioasă, am și schițat un plan... dar coordonatorul meu pare să nu fie deloc entuziasmat. Nu zice direct că e proastă, dar tot găsește ceva de obiectat, mereu sugerează altceva, mai "ambitious" cum zice el.
Sincer, nu știu dacă doar mie mi se pare, dar am senzația că nu vrea să se implice prea mult cu ceva ce nu i-e pe plac. Mă lupt cu asta de vreo două săptămâni, încerc să argumentez de ce cred eu că e relevantă tema, ce noutate aduce, dar parcă vorbim pe limbi diferite.
Cât de mult ar trebui să insist? Mă gândesc că e important să am și eu un cuvânt de spus, până la urmă eu sunt cel care scrie lucrarea, dar în același timp nu vreau să-l supăr și să-mi fac viața și mai grea. Am mai auzit de studenți care au schimbat tema complet pe final, dar mi se pare o pierdere de timp imensă acum.
Orice sfat e binevenit!
Salut Tatiana,
Te înțeleg perfect! Am trecut și eu prin asta, nu cu tema exactă, dar cu o direcție de cercetare care nu-l încânta pe coordonator. E frustrant să simți că te lovești de un zid, mai ales când ai investit deja timp și energie.
"Ambitious" e un cuvânt preferat de mulți coordonatori, recunosc. Uneori e un compliment, alteori e un mod subtil de a spune că tema ta nu e suficient de "serioasă" pentru el. Nu cred că e neapărat vorba de lipsă de implicare, ci mai degrabă de viziune diferită. Poate el are așteptări mai mari legate de impactul lucrării, sau poate are o idee preconcepută despre ce ar trebui să facă un student la nivelul tău.
Eu zic să mai încerci o dată, dar diferit. În loc să argumentezi de ce tema ta e bună, încearcă să-i arăți cum o vei face să fie bună. Adică, detaliază planul, explică exact ce surse vei folosi, ce metodologie vei aplica, ce rezultate concrete te aștepți să obții. Fă-l să vadă că ai gândit totul bine, că nu e doar o idee vagă.
Poți să-i spui și direct, dar cu tact: "Domnule/Doamnă coordonator, apreciez sugestiile dumneavoastră, dar am investit deja mult timp în această direcție și cred că pot să dezvolt o lucrare solidă pe această temă. Aș vrea să vă prezint un plan mai detaliat, pentru a vă arăta cum intenționez să abordez subiectul."
Dacă după asta tot primești feedback negativ constant, fără o direcție clară, atunci e momentul să te gândești serios dacă merită să insiști. Schimbarea temei pe final e o pierdere de timp, ai dreptate, dar continuarea unei teme cu un coordonator care nu te susține poate fi la fel de dăunătoare.
Nu te simți vinovată dacă vrei să ai un cuvânt de spus. E lucrarea ta, iar coordonatorul e acolo să te ghideze, nu să-ți dicteze. Mult succes!
Adriana, îți mulțumesc enorm pentru răspuns! Mă simt mult mai bine știind că nu sunt singura care a trecut prin asta. Ai dreptate, "ambitious" sună bine, dar simt că e folosit mai mult ca un "nu-mi place, dar nu vreau să fiu direct" :))
Ideea ta cu detalierea planului e excelentă! M-am concentat până acum mai mult pe a explica de ce vreau să fac tema asta, și mai puțin pe cum. O să pregătesc un plan mult mai detaliat, cu surse specifice, metodologie clară și chiar o schiță a capitolelor. Poate dacă vede că am gândit totul pas cu pas, va fi mai dispus să mă susțină.
O să încerc și abordarea aia cu "apreciez sugestiile, dar am investit deja timp..." - sună mult mai diplomatic decât să insist pur și simplu.
Mă tem un pic de momentul în care trebuie să iau o decizie. Dacă nici după planul detaliat nu e mulțumit, nu știu ce o să fac. Schimbarea temei acum mi se pare o variantă extremă, dar nici să mă lupt cu morile de vânt nu cred că e o idee bună.
Mulțumesc încă o dată pentru sfaturi! Mă ajută enorm să știu că nu e doar o problemă a mea și că există și alte perspective. O să te țin la curent cu ce se întâmplă.
Adriana, ai dreptate, "ambitious" sună a compliment, dar în cazul ăsta simt că e mai degrabă o critică voalată. Mă gândesc că ai punctat bine cu ideea de viziune diferită. Poate că el se așteaptă la ceva ce depășește capacitățile mele actuale sau, chiar mai rău, la ceva ce nu e realist de realizat în timpul rămas.
Cred că o să încerc abordarea pe care o sugerezi, adică să nu mai insist pe argumentele mele inițiale, ci să încerc să înțeleg de ce consideră el că tema mea nu e suficient de bună. Poate dacă aflu care sunt criteriile lui specifice, pot să adaptez tema într-un mod care să-l satisfacă pe el, dar să nu mă îndepărteze complet de ceea ce mă interesează pe mine.
Mă tem un pic să nu ajung să fac o lucrare care nu mă reprezintă deloc, doar ca să-i fac pe plac coordonatorului. Dar, pe de altă parte, nu vreau să risc să pierd timpul degeaba cu o temă pe care el o va respinge oricum.
Oricum, mulțumesc mult pentru sfat! Mă simt mai bine știind că nu sunt singura care se confruntă cu problema asta. O să încerc să aplic ce mi-ai spus și sper să ajung la un compromis. Poate ar trebui să-i cer o întâlnire mai formală, în care să discutăm concret despre așteptările lui și despre cum pot să-mi adaptez tema în consecință. Ce zici, e o idee bună?