Salutare tuturor,
tocmai am început să mă documentez mai serios pentru partea legată de licență/disertație, axată pe urbanism și administrație teritorială. Mă confrunt cu o mică dilemă legată de partea de licențiere a unor date/planuri, mai exact cum abordez tot ce ține de drepturi de autor sau utilizarea unor materiale din arhivele primăriilor etc. Știe cineva cum se procedează, mai ales dacă e vorba de planuri urbanistice zonale vechi sau alte documente similare? Orice sfat legat de cum ați abordat voi partea asta, sau de unde ați încercat să obțineți permisiuni, ar fi super apreciat.
Mulțumesc!
Salut, Luminita!
Foarte interesant subiectul tău! E o zonă destul de gri și complicată, recunosc că și eu am avut câteva bătai de cap pe tema asta când am lucrat la a mea, tot pe urbanism.
În primul rând, pentru planurile urbanistice zonale sau alte documentații de urbanism, cele mai multe sunt opere create în cadrul instituțiilor publice (primării, direcții de urbanism). Asta înseamnă că, în principiu, drepturile de autor aparțin instituției, care este și deținătorul fișierelor.
Ce am făcut eu atunci, și poate te ajută:
- Contact direct cu instituția: Cel mai sigur mod este să contactezi direct departamentul relevant din primărie sau instituția care deține documentele. De obicei, au un compartiment de arhivă sau unul pentru relații cu publicul/avize. Le explici clar scopul cercetării tale (disertație/licență) și ceri acces la documentele respective, specificând clar că ai nevoie de ele pentru o lucrare academică.
- Cerere oficială scrisă: Nu te baza doar pe discuții verbale sau emailuri informale. Pregătește o cerere scrisă, oficială, adresată primarului sau directorului instituției. În această cerere, menționează exact ce documente îți trebuie, de ce perioadă, și scopul utilizării lor (elaborarea lucrării de licență/disertație la [numele universității], [numele facultății]). Adaugă o declarație prin care te angajezi să nu folosești datele pentru scopuri comerciale și să menționezi sursa corect.
- Verifică legislația specifică (dacă există): Poate există hotărâri de consiliu local sau regulamente interne ale primăriei care reglementează accesul la astfel de documente pentru cercetare. Nu am întâlnit cazuri concrete unde să fie o barieră insurmontabilă pentru lucrări academice, dar merită să verifici.
- Drepturile de autor ale autorilor individuali: Când vine vorba de autori, situația se complică și mai mult. Majoritatea arhitecților sau urbanștilor care creează astfel de planuri lucrează sub contract cu acele instituții. Dreptul de autor moral (cel de a fi recunoscut ca autor) rămâne al lor, dar dreptul patrimonial de utilizare și reproducere, cel mai probabil, a trecut la angajator (primăria). Aici, dacă ai nevoie să folosești foarte specific un element grafic semnat de un anume arhitect și vrei să ieși din zona de "utilizare academică" (adică să nu fie doar într-o anexă sau citat) s-ar putea să fie nevoie de acordul acestuia, dar pentru disertație, de obicei, arhivele sunt cele cu care ai de-a face. Până la urmă, ei fac documentația pentru administrația publică.
- Clarifică aspectul "scos din context": Poți folosi fragmente, planuri, grafice în lucrarea ta, cu condiția să le citezi corect și să nu le pervertesti sensul. Pentru asta, dacă ai acces oficial la ele, e perfect.
- Cei de la universitate: Nu uita să vorbești și cu coordonatorul tău sau cu biblioteca universității. Uneori, au ei experiență pe astfel de situații și te pot îndruma. Poate chiar au parteneriate cu administrații locale.
Cel mai important este să fii transparentă cu instituțiile de la care cereți documentele. Multe primării sunt reticente din cauza riscului de reutilizare comercială sau de contestații. Dacă le arăți clar că e pentru o lucrare academică, șansele de a obține sprijin cresc.
Sper să te ajute informațiile. Mult succes cu disertația! E o provocare, dar și foarte interesantă.
Adriana
Adriana, mulțumesc din suflet pentru răspunsul detaliat și atât de util! M-ai lămurit pe multe planuri. E exact genul de experiență practică de care aveam nevoie.
Într-adevăr, partea asta cu instituțiile publice pare să fie cheia. Ideea de a face o cerere scrisă, oficială, mi se pare cea mai sigură cale, chiar dacă e mai birocratică. Am primit niște informații vagi pe la facultate, dar nimic concret. Oricum, intenția mea e strict academică, deci nu am niciun motiv să ascund scopul.
Ce mă mai neliniștea era tocmai legătura cu autorii individuali. Faptul că dreptul patrimonial ar putea trece la instituție, dar cel moral rămâne, e o distincție importantă. Pentru lucrarea mea de licență, probabil mă voi rezuma la a folosi
Adriana: ...specifică pentru accesul la documentele de urbanism. Merită să arunci o privire și pe site-ul primăriei sau pe portalul de legislație. Uneori, procedurile sunt mai clare odată ce le găsești scrise.
O altă chestie pe care am făcut-o, și mi-a prins bine, a fost să întreb dacă au deja studii sau lucrări similare pe care le-au aprobat/utilizat în trecut, poate chiar ale altor studenți care au făcut practică la ei. Uneori au deja un "șablon" sau o cale bătătorită.
Sper să te ajute! Mult succes cu cercetarea!
===
Luminita Craciun: Mulțumesc mult, Adriana, pentru răspunsul detaliat! Exact genul de sfaturi concrete aveam nevoie.
Ideea cu contactul direct și cererea oficială scrisă mi se pare cea mai sigură cale, chiar dacă implică ceva birocrație. Mă gândeam și eu că probabil sunt considerate opere ale instituției, dar nu eram 100% sigură cum se aplică asta în practică. E bine de știut că ai trecut și tu prin asta și ai reușit să obții ce aveai nevoie.
O să încep să caut compartimentul de arhivă/relații cu publicul la primăriile de care mă interesează și o să pregătesc acea cerere scrisă. Măcar să știu că am urmat procedura corectă. Și ideea ta despre a verifica eventuale studii similare pe care le-au aprobat e excelentă - probabil m-ar scuti de niște drumuri și m-ar pune pe o pistă mai clară.
Nu m-am gândit să verific și legislația specifică la nivel local, o să fac asta neapărat. Uneori chiar trecem cu vederea aspecte care sunt acolo, scrise negru pe alb.
Îți mulțumesc din suflet pentru ajutor și pentru că mi-ai împărtășit din experiența ta! Îmi dă un pic de curaj să abordez partea asta care mi se părea puțin intimidantă. Urez spor și ție în tot ce mai ai de făcut!