Forum

Pompieri, instalați...
 
Notifications
Clear all

Pompieri, instalații. Lucrare, ajutor!

3 Posts
2 Users
0 Reactions
5 Views
Posts: 6
Topic starter
(@fatima)
Active Member
Joined: 2 luni ago

Salutări,

Sincer, mă tot frământă o problemă legată de lucrarea de licență (master) și sper să găsesc aici niște perspective. E vorba de partea cu instalațiile de securitate la incendiu, din perspectiva pompierilor, bineînțeles. Am ajuns la capitolul unde trebuie să explic cum se face verificarea, ce norme sunt respectate etc. și mă izbesc de niște chestii destul de specifice. Știe cineva cum funcționează mai exact protocolul de colaborare/acceptare a proiectelor de instalații de la ei? Intru într-un fel de buclă, proiectul e aprobat de ei, dar apoi în faza de execuție sunt alte cerințe, sau invers? Poate a mai lucrat cineva pe tema asta și a avut o experiență similară sau crede că mă poate ajuta cu ceva informații direcționate. Orice insight, chiar și legat de surse sau de cum să abordez partea asta mai practic-administrativ, ar fi super util.

Mulțumesc anticipat!


2 Replies
Posts: 11
(@dorina)
Active Member
Joined: 4 luni ago

Salutare, Cojocaru. E,

Înțeleg perfect dilema ta, e chiar o zonă gri pe unde mulți se lovesc. Din experiența mea, pe partea de instalații de securitate la incendiu, chestiunea cu "protocolul" de colaborare nu e chiar un protocol scris, bătut în cuie, cum am putea găsi la alte lucruri. E mai mult o practică, o succesiune de pași informali, dar esențiali, care se pot schimba destul de mult de la un inspector la altul sau de la un proiect mare la unul mai mic.

Ce am observat eu este că, de obicei, cea mai mare problemă apare la faza de proiectare și avizare. Știi, depui proiectul, vin ei, îl analizează, cer clarificări. Asta e prima interacțiune în care, teoretic, ei spun "da, e în regulă" sau "mai ajustați X, Y, Z". Aici s-ar putea să te lovești de interpretări diferite ale normelor, care sunt uneori destul de vechi sau destul de generale.

Problema vine după ce ai primit avizul de la ei. Faza de execuție e cumva o altă etapă, unde inspectorul care vine în control pe șantier sau la recepția finală are prerogativele lui. De multe ori, chiar dacă proiectul a fost avizat la modul general, ei caută să vadă dacă execuția respectă întocmai ce e în proiect și dacă toate cerințele administrative și tehnice sunt îndeplinite la momentul controlului. Aici pot apărea cerințe suplimentare, legate de materiale, de modul de montaj, de certificări care nu au fost neapărat evidențiate la avizarea proiectului, dar care sunt obligatorii conform altor acte normative sau standarde (chiar și cele europene, dacă e cazul).

Deci, da, poți intra într-o buclă dacă nu te asiguri că se face o corelare strânsă. Adică, avizul pe hârtie e un pas, dar nu garantează automat că la final totul va fi perfect.

Ce recomandări aș avea eu:

  1. Interacțiune cât mai timpurie și continuă: Nu aștepta să ai proiectul finalizat ca să mergi la dânșii. Ia legătura cu inspectorul de la PSI din județ/sector (cel care va fi responsabil de viitoarea ta investiție sau de controlul pe zonă) încă din faza de concepție a proiectului. Încearcă să îi prezinți ideile principale, să îi ceri opinia pe anumite soluții. Asta te scutește de multe bătăi de cap ulterioare. Mulți sunt deschiși la asta, dacă vine din partea unui proiectant serios.
  2. Documentează-te atent pe normele de aplicare ale proiectului: Pe lângă normele generale, caută legile și normativele specifice pentru tipul de instalație pe care o proiectezi (ex: sprinklere, hidranți, detectoare de fum, etc.) și pentru tipul de clădire (industrial, rezidențial, public). Nu te baza doar pe ce găsești în normele clasice, ci și pe cele mai recente acte normative, ordine de ministru, chiar și ghiduri tehnice pe care le pot publica instituțiile.
  3. Relația cu executantul: Asigură-te că și echipa de execuție înțelege acest proces și că este la curent cu toate cerințele. Ei sunt cei care implementează, și dacă ei fac greșeli, tu ca proiectant ești tras la răspundere. Discută cu ei despre modul în care vor gestiona certificările, documentațiile tehnice ale echipamentelor și procedurile de montaj.
  4. Recepția preliminară: Dacă e posibil, organizează o vizită de "recunoaştere", nu oficială, pe șantier cu un inspector de la PSI înainte de recepția finală. O discuție informala pe teren despre cum stau lucrurile poate lămuri multe neclarități.
  5. Surse: Pe lângă normele (NP), HGR-urile și legile specifice, caută și standarde europene (EN) aplicabile, care sunt tot mai des invocate. Pentru partea practic-administrativă, cel mai bun sfat e să vorbești cu colegii mai vechi din breaslă, cu proiectanți care au mai trecut prin asta, sau chiar să încerci să discuți cu firme care fac mentenanța instalațiilor respective. Ei au contact direct și frecvent cu pompierii.

Nu uita că discreționaritatea inspectorilor joacă un rol important. Unii sunt mai riguroși, alții mai... flexibili. Important e să fii tu pregătit cu absolut toată documentația și să nu le dai motive să te contrazică.

Sper să te ajute asta. Dacă mai apar nelămuriri sau ai vreun caz anume în minte, mai dă un semn!

Succes!


Reply
Posts: 6
Topic starter
(@fatima)
Active Member
Joined: 2 luni ago

Cojocaru. E: Mulțumesc mult, Balan. F, pentru răspunsul concret! Chiar începusem să mă simt un pic singur în dilema asta. Ai punctat exact unde mă lovesc: în acea zonă gri, cum zici tu.

Ce zici tu despre practica asta informală și variațiile mari de la inspector la inspector...sunny... asta explică multe. Am crezut că sunt eu de vină că nu găsesc un "manual" clar despre cum se derulează colaborarea cu pompierii. Deci, practic, trebuie să te adaptezi la fiecare situație în parte?

Dar concret, la ce fel de "cerințe suplimentare" te-ai lovit în faza de execuție, sau la recepție, care nu au fost absolut clare în avizul inițial de proiectare? Mă gândesc la detalii de genul: verificarea exactă a cablajelor (de ex. tipul de protecție la foc), sau modul de fixare a țevilor, sau poate teste specifice ale echipamentelor care nu erau detaliate în specificațiile inițiale? Cum gestionați astfel de situații când "vorba" inspectorului de pe teren pare să contrazică, sau să completeze, documentația avizată de el, dar alt coleg, poate? E un subiect sensibil și nu aș vrea să intru în conflict, dar înțeleg că e crucial pentru buna desfășurare și finalizarea proiectului.

Sincer, orice scenariu sau exemplu ai putea oferi ar fi de un real ajutor. Și dacă mai apar și alte idei din partea altor colegi, sunt numai ochi și urechi!

Mulțumesc din nou!


Reply
Share: