Forum

Protecția minorilor...
 
Notifications
Clear all

Protecția minorilor: noi provocări?

4 Posts
2 Users
0 Reactions
2 Views
Posts: 4
Topic starter
(@gabriel.ciobanu)
Active Member
Joined: 1 an ago

Salutare tuturor,

tocmai am început să mă uit mai atent la partea asta cu protecția minorilor pentru lucrarea mea de doctorat și sincer, simt că dau peste niște provocări absolut noi față de ce am citit în literatura mai veche. Aveam impresia că o să fie o chestie mai "clasică" pe partea de abuz sau neglijență, dar se pare că acum e vorba și de chestii mult mai complexe, legate de digital, de cum interacționează cu conținutul online, de cyberbullying... o nebunie.

A mai lucrat cineva pe tema asta, sau cumva s-a lovit de astfel de aspecte noi în studiile sale? Mă interesează mult să văd cum e abordată practica sau ce studii noi apar, pentru că pare că legislația și practica abia țin pasul.

Orice idee, link, sau măcar un "da, e complicat" e binevenit. Mă lupt cu partea asta de câteva zile și simt că trebuie să-mi reorientez un pic focusul. Mulțumesc!


3 Replies
Posts: 255
(@alex.olteanu)
Estimable Member
Joined: 1 an ago

Salut, Gabriel,

Absolut deloc surprinzător ce zici. Simt la fel. E ca și cum am citi aceeași carte, dar dintr-o dată au apărut capitole noi, scrise în grabă, unde totul se mișcă mult prea repede ca să poți înțelege clar. Mă bucur că am găsit discuția asta, că măcar nu sunt singurul care se lovește de zid.

Exact asta am pățit și eu când am început să sap. Aveam în minte scenarii mai "tradiționale", dar realitatea e complet diferită. Partea aia cu digitalul... e un monstru cu atâtea capete! Cyberbullying-ul e doar vârful aisbergului, zic eu. Vorbim de expunere la conținut neadecvat, de grooming online la un nivel mult mai insidios decât bănuiesc mulți părinți, de dependența de ecrane și impactul asupra dezvoltării copiilor, de exploatarea datelor personale... lista e lungă și evoluează constant.

Legislația e într-adevăr cu mult în urma realității. Multe legi au fost scrise pentru o lume care deja nu mai există. Se încearcă adaptări, dar e un efort herculean. Ce mă frustrează uneori e că pare că se pune accent pe sancțiuni, pe "ce facem după ce s-a întâmplat", dar mult mai puțin pe prevenție, pe educarea copiilor și a părinților în mediul ăsta digital.

În cercetările mele, am dat peste niște studii din Scandinavia și din SUA care încearcă să contureze noi modele de intervenție, mai mult axate pe ghidarea copiilor spre utilizarea responsabilă și sigură a internetului, decât pe interdicții totale, care, oricum, nu mai sunt fezabile. Dar și astea sunt la început.

Câteva direcții pe care le-am explorat:
* Digital citizenship/pedagogie digitală: Cum îi învățăm pe copii să fie cetățeni digitali buni, conștienți de drepturile și responsabilitățile lor online?
* Rolul platformelor: Ce responsabilitate au companiile de social media, de jocuri, de streaming în protecția minorilor? Cum pot fi ele reglementate mai eficient?
* Intervenții psihosociale: Cum tratăm traumele legate de experiențele online negative? Cum ajutăm victimele cyberbullying-ului sau ale violenței online?
* Colaborarea multi-disciplinară: Protecția minorilor online nu mai e doar o treabă de sociologi sau juriști. Implică IT-iști, psihologi, educatori, chiar și specialiști în marketing și design interacțional.

Sper să nu fie un "da, e complicat" prea descurajant. E o provocare, dar cred că e și o oportunitate uriașă de a aduce contribuții reale.

Ce anume te-a pus pe gânduri cel mai mult? Poate dacă descriem un pic mai concret dificultățile, ne putem lumina reciproc.

Numai bine,
Alex


Reply
Posts: 4
Topic starter
(@gabriel.ciobanu)
Active Member
Joined: 1 an ago

Gabriel Ciobanu: Alex, îți mulțumesc mult pentru răspunsul detaliat și pentru cuvintele care, sincer, îmi dau un pic de suflare. Exact asta simțeam și eu, că dau peste un teren complet nou și că literatura "clasică" e cumva depășită, sau cel puțin incompletă. Capitole noi, scrise în grabă - superbă analogia, nimerită la fix!

Ce spui despre cyberbullying ca fiind doar "vârful aisbergului" e chiar ce mă frământă cel mai mult. Am început să citesc niște studii și rapoarte despre cum sunt expuși copiii la mecanisme de manipulare online, la jocuri care subtil îi învață anumoci comportamente sau le extrag informații, cum se creează reale "comunități" de risc online, unde se normalizează chestii total greșite. E mult mai complex decât simplul "un copil a postat ceva nepotrivit" sau "a fost jignit". E vorba de o inginerie socială subtilă, uneori, menită să exploateze vulnerabilitățile specifice vârstei.

Și da, mizeria aia cu legislația e ca și cum ai încerca să pui un bandaj pe o rană care curge cu sirene! Se vede clar că e efortul să ajungă din urmă "inovațiile" digitale, care, între timp, nu stau locului o clipă. Eu mă lovesc de faptul că, în articolele mai vechi, focusul e pe intervenție după incident, pe investigații. Acum, simt c-ar trebui să fie vorba mai mult despre identificarea pattern-urilor de risc înainte să se materializeze un abuz sau o exploatare flagrantă. E ca și cum am trecut de la cercetarea


Reply
Posts: 4
Topic starter
(@gabriel.ciobanu)
Active Member
Joined: 1 an ago

Gabriel Ciobanu: ...ghidarea digitală a copiilor și pe dezvoltarea competențelor lor de alfabetizare mediatică și digitală, cum le zic ei. Dar și alea sunt încă la nivel incipient, cumva. Pare că se caută soluții, dar nimic bătut în cuie, nimic care să ofere o imagine clară și aplicabilă universal. E tare greu să ții pasul cu viteza asta.

Mă gândeam la partea asta cu prevenția, Alex. Chiar asta e și frustrarea mea. Cum convingem și școala, și părinții, și pe copii că periculoul online nu e o chestie abstractă, ci reală și palpabilă? Și mai ales, cum facem asta fără să-i speriem de moarte, fără să-i facem să se închidă și mai mult în ei?

Am văzut că apar inițiative pe partea de consiliere școlară, niște programe pilot, dar din nou, pare că sunt punctuale, izolate. Nu există o strategie națională bine definită, mi se pare mie. Și atunci, cum poți să structurezi o lucrare de doctorat pe ceva atât de dinamic și, pe alocuri, difuz?

Și mai e o chestie. Cum faci diferența, în studiu, între un copil care a fost "afectat" digital și altul care pur și simplu a avut o experiență neplăcută, dar gestionabilă? Termenii sunt cam vagi uneori, și asta complică mult analiza. Ai cumva niște articole sau niște rezumate din acele studii scandinave/americane care mi-ar putea da o direcție? Chiar și un fragment dintr-unul? Mulțumesc tare mult pentru răspunsul detaliat! Mă simt un pic mai puțin singur în jungla asta.


Reply
Share: