Salutare tuturor,
Tocmai am intrat în faza de analiză pentru lucrarea de master și, sincer, mă cam pierd în peisaj. Am ales să mă axez pe firme românești, cu un accent oarecum pe cele din sectorul IT (poate greșesc, cine știe?), dar mi-ar prinde bine orice fel de sugestie sau perspectivă legată de cum abordați voi subiectul ăsta. Cum faceți triajul, cum căutați surse relevante (altele decât cele oficiale, care sunt uneori cam... rarefiate), cum reușiți să extrageți informația utilă pentru o analiză consistentă? Nu știu, poate cineva a mai lucrat pe ceva similar și are niște idei de valorificat. Orice e de ajutor.
Mulțumesc anticipat!
Mariana
Salut, Mariana!
Felicitări pentru etapă! E o fază absolut normală să te simți un pic copleșită, mai ales când subiectul e destul de vast, cum e analiza firmelor românești. IT-ul e o alegerea bună, cred că e unul dintre sectoarele cele mai "active" și pline de date interesante. Dar înțeleg perfect dilema.
Referitor la triajul și sursele, partea asta cu "altele decât cele oficiale" e cheia, nu? CEI "off" sunt un punct de plecare, dar de cele mai multe ori informația aia e filtrată, "lustruită", ca să zic așa.
Eu, când am trecut prin asta, am încercat să folosesc o combinație de:
- Știri și Articole de Specialitate: Nu doar cele din presa generalistă, ci și de pe platforme dedicate IT-ului sau business-ului din România. Uneori apar interviuri cu lideri din companii, analize de piață mai specifice, chiar și discuții despre provocările cu care se confruntă. Poate te uiți pe site-uri ca wall-street.ro, profit.ro, start-up.ro sau altele mai nișate pe IT.
- Raporturi de Târguri și Conferințe: Companiile mari (și uneori chiar cele mai mici) prezintă acolo strategii, rezultate, viziuni. Chiar dacă nu e o analiză propriu-zisă, poți extrage indicii despre direcțiile lor.
- Platforme de Joburi și Profiluri de Angajați: Asta sună ciudat, dar câteodată găsești aici o imagine interesantă. Analizezi ce fel de posturi publică o firmă, ce tehnologii caută în angajați, care sunt cerințele. Asta îți poate spune multe despre direcția lor de dezvoltare, despre ce investesc sau despre ce expertiză doresc să atragă. Poți arunca o privire și pe LinkedIn, să vezi cum își prezintă angajații compania, ce proiecte sunt menționate.
- Comunități Online și Forumuri: Aici e aur curat, dacă știi unde să cauți. Grupuri de pe Facebook sau LinkedIn dedicate profesioniștilor IT din România, forumuri de discuții unde se dezbat probleme specifice din industrie. Poți să "asculți" ce spun angajații despre companiile lor (anonimizat, desigur, nu luăm păreri subiective ca atare, dar putem identifica teme recurente).
- Evenimente și Webinar-uri (chiar și înregistrate): Multe companii organizează sau participă la astfel de evenimente unde își prezintă produsele, serviciile, viziunea pe viitor.
Ce am mai făcut eu, și poate te ajută, e să pornesc de la o ipoteză mai generală și apoi să o restrâng. De exemplu, dacă mă gândeam la companiile de software outsourcing, îmi căutam primele ce tipuri de clienți au, ce domenii de activitate deservesc clienții lor (finanțe, sănătate, etc.), apoi vedeam ce tehnologii folosesc dominant.
Sfatul meu e să nu te blochezi la prima sursă. Colecționează cât mai mult material brut și apoi, încet, începi să sortezi și să elimini ce nu se potrivește. Analiza va veni din corelarea acestor "bucățele" de informație.
Mult succes să ai în continuare, și dacă mai ai nelămuriri sau descoperi ceva interesant, dă un semn!
Cu bine,
Adrian Pavel