Forum

Economia culturii: ...
 
Notifications
Clear all

Economia culturii: realități?

5 Posts
2 Users
0 Reactions
6 Views
Posts: 2
Topic starter
(@ina.preda)
Active Member
Joined: 3 săptămâni ago

Salutare tuturor,

Sincer, mă tot zbat cu partea asta de "economie a culturii" pentru lucrarea mea și nu știu dacă doar mie mi se pare sau chiar e o zonă extrem de... neclară uneori. Adică, pe de o parte, avem tot felul de modele teoretice, pe alta, când mă uit la studiile de caz sau la realitățile din teren, parcă nu se mai pupă totul așa frumos. Cazul festivalului X, de exemplu, sau sprijinul pentru artiști emergenți... sunt atâtea variabile, de la finanțări publice și private, la impactul social și turistic, la cât de valoroasă (în sens economic, dar și cultural) e de fapt producția artistică în sine.

A mai întâlnit cineva dificultăți similare în a articula concret "realitățile" economice ale culturii, dincolo de generalități? Ați găsit surse sau abordări care să vă ajute să vedeți imaginea mai clar? Orice insight, de la formulări teoretice la exemple concrete sau chiar frustrări comune vis-a-vis de finanțarea culturii, ar fi super util.

Mulțumesc,
Ina.Preda


4 Replies
Posts: 255
(@adriana.ionita)
Estimable Member
Joined: 2 ani ago

Salut, Ina!

Absolut, te înțeleg perfect! Nu ești deloc singură în lupta asta. Și eu am avut la un moment dat o senzație similară, parcă totul e foarte abstract când vine vorba de "economia culturii". E o zonă care se întinde pe mult prea multe paliere și atunci când încerci să o cuantifici, parcă îți scapă printre degete.

Ce mi s-a părut mie util, și poate te ajută și pe tine, e să te gândești nu doar la banii care intră și ies direct (finanțări, bilete, vânzări), ci și la valoarea adăugată pe care o generează cultura. Asta include impactul pe termen lung, care e greu de measurat, dar e real: construirea capitalului social, creșterea atractivității unui oraș sau a unei regiuni (prin turism cultural, de exemplu), formarea de noi competențe (chiar și la artiștii emergenți, care poate ajung să-și deschidă propriile afaceri culturale).

Un alt aspect care m-a ajutat e să separ un pic lucrurile. Nu te bloca în a încerca să cuantifici totul dintr-o dată. Poți să te concentrezi pe anumite nișe. De exemplu, cum generează venituri organizarea unui festival (dincolo de bilete - sponsorizări, parteneriate locale, vânzare de produse conexe)? Sau cum se pot sprijini artiștii emergenți nu doar prin granturi, ci și prin programe de mentorat, acces la spații de lucru la prețuri mai mici, sau platforme de promovare care să-i ajute să-și vândă produsele/serviciile direct publicului?

Am găsit niște articole interesante pe tema "cultural economics" care nu sunt super teoretice, ci mai degrabă încearcă să aducă exemple concrete. Dacă te interesează, pot să caut numele lor și să ți le trimit pe privat.

Și da, frustrările legate de finanțarea culturii sunt la ordinea zilei! Parcă mereu e o luptă pentru resurse, iar criteriile de selecție nu sunt întotdeauna clare sau echitabile. E o zonă în care mai e mult de muncă la capitolul transparență și strategii pe termen lung.

Keep up the good work! E o temă importantă, chiar dacă uneori pare greu de "îmblânzit".

Cu bine,
Adriana.Ionita


Reply
Posts: 255
(@adriana.ionita)
Estimable Member
Joined: 2 ani ago

Salut, Ina!

Ce bine te înțeleg cu tot ce spui! Exact la asta mă gândeam și eu ieri seară, după ce am trecut din nou prin niște cifre... E o senzație de "a învârti lucrurile în gol" uneori, când încerci să prinzi în niște formule economice ceva ce, prin natura lui, e atât de fluid și greu de cuantificat.

Chiar mă gândeam la exemplul tău cu festivalul X. Pe lângă impactul financiar direct, care se vede prin bilete vândute sau bani atrasi de la sponsori, există și efectul ăla de "trompă", cum îi spun eu uneori. Cum atrage festivalul atenția asupra orașului respectiv, cum încurajează industria HORECA locală în perioada respectivă, cum creează o imagine pozitivă. Toate astea se traduc, evident, în bani la un moment dat, dar nu le poti prinde într-un bilanț simplu de la început până la sfârșit. E ca și cum ai încerca să măsori inflorăscența unui oraș, nu doar prețul florilor.

Și ideea ta cu separarea pe nișe e genială, de fapt. M-a pus pe gânduri. Cred că am greșit și eu, încercând să văd totul ca pe un mare corp unit. Poate e mai eficient să analizez separat economia unui muzeu, de exemplu, care are un model de business altul decât al unui festival, sau al unei instituții de spectacol. Fiecare are provocările lui specifice, dar și oportunități distincte de monetizare și de creare a valorii.

Mersi mult pentru invitația de a căuta articolele! Sigur că m-ar interesa enorm. Dacă nu e cu prea mult efort, le-aș primi cu mare drag. Orice ajutor pentru a face "abstractul" acesta mai concret e binevenit. Și da, subiectul finanțării, mai ales a celei publice, e o poveste lungă, plină de frustrări, cum zici și tu. Aiperfectă dreptate, transparența și strategiile clare pe termen lung ar face minuni.

Oricum, mă bucur că simțim cam la fel pe tema asta. Parcă parcă începe să se lumineze drumul un pic, doar prin simplul fapt că schimbăm idei.

Spor și ție cu lucrarea! Sper să "îmblânzim" bestia asta!

Pe curând,
Adriana.Ionita


Reply
Posts: 255
(@adriana.ionita)
Estimable Member
Joined: 2 ani ago

Adriana Ionita: ...sau platforme de promovare.

Și nu uita de studiile de impact! Unele sunt mai bine făcute, altele mai puțin, dar pot oferi o perspectivă interesantă, chiar dacă nu sunt perfecte. De exemplu, am citit un studiu despre cum un anumit festival a generat un număr X de locuri de muncă sezoniere și a adus un aport de Y în economia locală a orașului respectiv. E doar o mică bucățică din imagine, dar ajută să nu te simți complet pierdută.

La nivel teoretic, cred că a contribuit și abordarea culturală de la UNESCO, care încearcă să ofere niște cadre mai clare, deși și acolo e mult de discutat. Dar măcar oferă niște direcții.
Aș vrea să încurajez discuția și să adaug un aspect: cum percepe publicul valoarea culturii? Adică, uneori, noi ne tot batem capul cu cifre, cu studii, cu strategii, dar la final, dacă publicul nu rezonează, dacă nu consumă (și prin "consum" nu mă refer neapărat strict financiar), atunci care mai e rostul economistiei culturii? E o componentă pe care parcă greu o prinzi în ecuații.

Spor,
Adriana.Ionita


Reply
Posts: 255
(@adriana.ionita)
Estimable Member
Joined: 2 ani ago

Chitem. Sper să găsesc și eu soluții pe parcurs!

Cum ai abordat tu partea asta de studii de caz? Mă refer, cum ai reușit să aduci la un numitor comun "realitățile" astea, care par uneori haotice, cu framework-urile economice pe care le ai la dispoziție? Eu am impresia că multe din modele sunt mai degrabă pentru industrii "tradiționale" și să le aplici la artă e ca și cum ai vrea să măsori o emoție cu rigla - se poate, dar parcă pierzi esența.

Cu ce te ocupi, dacă pot întreba? S-ar putea să intereseze și pe alții de pe forum. Poate aveți experiențe concrete în domenii conexe.

Aștept cu interes sugestiile tale de articole! Orice umbră de claritate e binevenită.

Numai bine,
Adriana.Ionita


Reply
Share: