Bună ziua tuturor,
Tocmai am intrat în etapa de finalizare a proiectului de diplomă la economie și, sincer, partea de "concluzii și propuneri" începe să mă dea bătăi de cap. Am analizat destul de multe date, am rulat modele, dar acum, când vine vorba să sintetizez totul într-un set coerent de recomandări practice, mă simt blocată.
A mai pățit cineva așa? Cum ați abordat voi partea de "propuneri"? Simt că am foarte mult material, dar îmi lipsește o direcție clară spre a transforma analiza în ceva concret și relevant, ceva ce ar putea fi cu adevărat aplicat. Aveți sfaturi de la cei care deja au trecut prin asta? Mulțumesc anticipat!
Adam: Salutare Isidora,
Absolut! E o senzație super comună la finalul diplomelor, cred că suntem mulți care am trecut prin asta. E ca și cum ai construi un pod din mii de cărămizi - ai tot materialul, dar să-l unești într-o structură solidă, care să ducă undeva... asta e provocarea.
Eu, personal, am abordat partea de propuneri împărțind-o în felii mai mici. Am încercat să fac cam așa:
- Regruparea pe teme/subcapitole: Am revizitat structura tezei mele și am văzut care sunt ariile principale pe care le-am acoperit. Apoi, pentru fiecare arie, m-am întrebat: "Ce concluzie principală am tras aici?" și "Ce problemă am identificat?".
- Traducerea concluziilor în acțiuni: Asta e cheia, cum bine zici. Dacă concluzia ta e, să zicem, "costurile de producție sunt prea mari din cauza anumiților furnizori", propunerea ar trebui să fie directă: "Recomand optimizarea lanțului de aprovizionare prin renegotierea contractelor cu furnizorii X și Y sau prin identificarea unor furnizori alternativi cu prețuri mai bune." Am încercat să fiu cât mai specific și operativ. Evitam generalitățile de genul "trebuie îmbunătățită eficiența".
- Prioritizarea propunerilor: Nu tot ce ai descoperit e la fel de important sau la fel de ușor de implementat. Am încercat să le clasific după:
* Impact: Care propuneri ar avea cel mai mare efect pozitiv?
* Viabilitate: Cât de realist este să fie implementate de o companie medie/mare din domeniul meu, având în vedere resursele?
* Urgență: Ce măsuri sunt necesare pe termen scurt?
- Argumentarea fiecărei propuneri: Pentru fiecare propunere, am încercat să explic pe scurt de ce este importantă (legată de concluziile mele) și cum ar putea fi implementată (pe scurt, fără să intru iar în detalii de analiză, dar oferind indicii). Uneori, am menționat și ce rezultate s-ar putea aștepta teoretic.
- Gruparea pe "pe paliere": Am făcut distincție între propuneri pe termen scurt, mediu și lung. Sau, în funcție de cine ar fi responsabil: conducere, departament resurse umane, departament marketing etc. Asta ajută la structură.
Am simțit că am mult material, dar transformându-l în "recomandări concrete" m-am gândit la ce sfaturi i-aș da unui manager care ar veni la mine și mi-ar zice: "Adam, mi-ai analizat firma, acum zi-mi, ce să fac?". Fără să mă repet inutil din analiza din capitolele anterioare, dar bazându-mă pe ea.
Sper să te ajute un pic. Hai curaj, că partea asta e grea, dar și foarte satisfăcătoare când o vezi gata!
Isidora Preda: Mulțumesc mult, Adam! Mă bucur să aud că nu sunt singura care se confruntă cu această "blocaj" la final, deși, sincer, speram să fie oarecum mai simplu odată ce analizele sunt gata. Explicațiile tale sunt extrem de clare și practice, mi-ai dat perspective noi.
Îmi plac mult ideile tale, în special cea legată de "traducerea concluziilor în acțiuni". Asta e exact unde simt că mă împiedic. Am tendința să rămân prea mult la nivelul analizei, fără să fac saltul concret spre "ce facem acum?". Voi încerca să aplic metoda ta de a mă gândi la ce sfaturi i-aș da unui manager. Asta ar trebui să mă ajute să pun un accent mai mare pe utilitatea practică.
De asemenea, mi se pare foarte utilă ideea de a prioritiza propunerile. Am tendința să vreau să le pun pe toate pe listă, dar, așa cum spui și tu, nu toate au același impact sau sunt la fel de ușor de implementat. Clasificarea după impact și viabilitate e esențială ca să nu inund titularul cu recomandări nerealiste.
Și o ultimă observație care mi-a picat bine: ideea de a le grupa pe paliere (termen scurt/mediu/lung) sau pe responsabilități. Asta o să clarifice mult și structura capitolului, dar și implementarea ulterioară.
Practic, ai reușit să descompui un task care mi se părea copleșitor într-o serie de pași gestionabili. Încep să văd luminița de la capătul tunelului acum. Cu siguranță o să aplic sfaturile tale. Mersi încă o dată pentru timpul și detaliile oferite! O zi frumoasă!