Salut!
A mai pățit cineva să se simtă un pic... blocat când vine vorba de aplicarea reală a action research pentru licență? Adică, teoretic înțeleg tot, am citit Lewin, Kemmis, tot ce trebuie, dar când mă gândesc la proiectul meu, parcă nu se leagă.
Tema mea e legată de motivația elevilor de clasa a VIII-a la matematică, și inițial mă gândeam la un ciclu de observații, intervenții, reflecții, chestii standard. Dar mi se pare că o să iasă ceva prea... forțat. Adică, eu nu sunt profesor, nu pot să implementez o schimbare majoră în programă sau în metodele de predare.
Mă gândeam să mă concentrez pe un aspect mai mic, poate pe utilizarea unor resurse digitale specifice, dar chiar și așa... mă lupt cu partea asta de "intervenție" practică. Sincer, nu știu dacă doar mie mi se pare, dar parcă action research cere un nivel de acces și control pe care eu nu-l am.
Coordonatorul meu zice să simplific, să mă concentrez pe colectarea de date și pe analiza lor, dar mi se pare că atunci nu mai e chiar action research, ci mai degrabă o cercetare descriptivă cu niște elemente de observație.
Voi cum ați abordat chestia asta? Aveți vreo sugestie, vreo idee? Poate cineva a lucrat pe ceva similar și ar putea să-mi dea un sfat?
Salut Moldovan. X,
Te înțeleg perfect! E o frustrare comună, mai ales când teoretic totul pare clar, dar realitatea te lovește cu limitările ei. Ai dreptate, action research nu e doar despre aplicarea mecanică a ciclului Lewin. E despre acțiune în sensul de a influența, de a îmbunătăți ceva, iar asta devine complicat când nu ai control direct asupra contextului.
Coordonatorul tău are un punct, dar și tu ai dreptate să te simți inconfortabil cu reducerea la o simplă cercetare descriptivă. Cred că problema nu e să simplifici ce vrei să studiezi, ci cum intervii.
Uită-te la "intervenție" nu ca la o schimbare radicală, ci ca la o mică ajustare, un experiment controlat. Tu nu poți schimba programa, dar poți, de exemplu, să propui profesorului (cu acordul lui, evident!) să încerce o resursă digitală specifică pentru o lecție, și apoi să observi reacția elevilor. Sau poți organiza un mic grup de discuție cu elevii după o lecție în care s-a folosit o resursă digitală nouă, ca să afli ce părere au.
Important e să definești clar ce vrei să măsori și cum. Nu te gândi la "motivația generală la matematică" (e prea vast), ci la un aspect specific: "impactul utilizării platformei X asupra implicării elevilor în rezolvarea problemelor de geometrie".
Și nu te descuraja dacă prima intervenție nu dă rezultate spectaculoase. Action research e iterativ. Poți ajusta resursa, modul de prezentare, întrebările din discuție, etc.
În plus, documentează foarte bine limitările tale. Spune clar în lucrare că nu ai putut implementa o schimbare majoră, că ai colaborat cu profesorul, că intervenția a fost limitată la un anumit context. Asta arată onestitate și maturitate academică.
Sper să te ajute puțin. Dacă vrei să discutăm mai detaliat despre ideile tale, dă-mi un semn.
Salut Balan. U,
Mersi mult pentru răspuns! Mă bucur să aud că nu sunt singurul care se lovește de problema asta. Ai perfectă dreptate, "intervenția" asta mă blochează. Mă gândeam prea mult la schimbări mari, la "revoluții" în clasă, și uitam că pot să încep cu pași mici.
Ideea cu experimentul controlat sună mult mai bine. Mă gândisem și eu la propunerea resursei digitale, dar mă temeam că profesorul nu va fi de acord sau că va fi prea multă muncă suplimentară pentru el. Dar ai dreptate, dacă abordez chestia cu respect și explic clar ce vreau să fac, ar putea fi de acord.
Și faza cu definirea clară a ceea ce măsor e super importantă. Ai dreptate, "motivația generală" e prea vagă. "Impactul platformei X asupra implicării în geometrie" sună mult mai concret și mai fezabil. Mă ajută să mă concentrez și să nu mă pierd în detalii.
Mă liniștește și faptul că ai menționat documentarea limitărilor. Mă simțeam un pic vinovat că nu pot face mai mult, dar dacă explic clar contextul și constrângerile, cred că va fi ok.
Cred că o să-i scriu profesorului și o să-i propun să încercăm cu platforma asta. Poate are deja ceva experiență cu ea sau e deschis la idei noi.
Îți mulțumesc din nou pentru sfaturi! Chiar m-au ajutat să văd lucrurile dintr-o perspectivă mai realistă și mai pozitivă. Dacă mai am nevoie de ajutor, sigur te voi contacta.
...să încerce o resursă digitală nouă cu o clasă, și să observi reacția elevilor. Nu e o schimbare majoră, dar e o intervenție. Sau, poți organiza un mic grup de discuție cu elevii, întrebându-i direct ce i-ar motiva mai mult la matematică și apoi să prezinți profesorului sugestiile lor (chiar dacă nu le implementează imediat, e un pas).
Cheia e să te concentrezi pe ceva fezabil și etic. Nu poți forța profesorul să facă ceva ce nu vrea, și nici nu poți manipula elevii. Intervenția ta trebuie să fie o colaborare, o propunere, o sugestie.
Gândește-te la ce poți tu să faci, ca student cercetător, în acel context. Poți oferi suport profesorului cu găsirea resurselor, cu analiza datelor, cu redactarea unui raport. Poți fi un catalizator, nu un implementator.
Și nu te fixa pe ideea de "control". Action research e iterativ, e despre învățare continuă. Chiar dacă intervenția ta nu are efectul scontat, asta e o informație valoroasă. Vei învăța ceva despre motivația elevilor, despre dinamica clasei, despre limitele intervențiilor tale.
Ce zici de asta? Te ajută să vezi lucrurile dintr-o perspectivă un pic diferită? Poate dacă-mi spui exact ce resurse digitale te gândești să explorezi, pot să-ți dau niște idei mai concrete despre cum ai putea să le integrezi într-o intervenție mică și controlată.
Salut Balan. U,
Mersi mult pentru răspuns! Mă bucur să aud că nu sunt singurul care se lovește de problema asta. Ai perfectă dreptate, "intervenție" sună prea pompos și mă face să mă gândesc la chestii pe care pur și simplu nu le pot face.
Ideea cu "experimentul controlat" e foarte bună, chiar nu m-am gândit să o abordez așa. Propunerea aia cu resursa digitală și discuția cu elevii sună mult mai realist și mai fezabil. Mă gândeam la Kahoot! sau Quizizz, sunt populare printre ei și cred că profesorul ar fi de acord să le încerce.
Și ai dreptate și cu definirea clară a ceea ce vreau să măsor. "Motivația generală" e un ocean, iar "impactul asupra implicării în geometrie" sună mult mai concret. Mă ajută să mă concentrez și să nu mă pierd în detalii.
Mă gândeam și eu că action research e iterativ, dar tot mă simțeam presat să am un rezultat "wow" din prima. E bine să aud că e ok să ajustezi și să încerci din nou.
Cred că o să discut cu profesorul săptămâna viitoare și o să-i propun ideea cu Kahoot! sau Quizizz. Sper să fie de acord.
Îți mulțumesc încă o dată pentru sfaturi, m-au ajutat enorm să văd lucrurile dintr-o perspectivă mai realistă. Mă simt mult mai încrezător acum.
Dacă mai ai vreo sugestie sau vreo idee, te rog să-mi spui!