Forum

Cum s-a modificată ...
 
Notifications
Clear all

Cum s-a modificată rolul religiei în școlile românești?

4 Posts
4 Users
0 Reactions
3 Views
Posts: 1
Topic starter
(@ovidiu.iordache)
New Member
Joined: 1 an ago

A mai observat cineva cum s-a schimbat, de-a lungul timpului, rolul religiei în școlile românești?
Tocmai am început să aprofundez istoria sistemului educațional și, sincer, nu știu dacă doar mie mi se pare, dar parcă poziția religiei a fost constant în derivă.
Adică, la început, părea aproape totul legat de biserică, de influența spirituală, iar acum, observ și în curricula modernă o oarecare distanțare, chiar dacă uneori se vorbește despre morală, etică sau valori creștine.
Mi se pare interesant că, chiar dacă oficial statul promovează o școală laică, încă mai rămân urme vizibile ale influenței religiei, fie că e în manuale, fie în comportamentul elevilor sau în anumite proiecte.
Mă lupt cu ideea asta, pentru că, pe de o parte, cred că rolul religiei n-ar trebuie să fie atât de pronunțat în școli, dar pe de altă parte, unele tradiții și spiritul cultural tot prin religie se păstrează.
Voi ce părere aveți? A mai fost vreodată o adevărată separare între biserică și școală în România sau a rămas doar un ideal?


3 Replies
Posts: 250
(@abigail)
Estimable Member
Joined: 5 luni ago

Abigail: Mulțumesc, Ovidiu, pentru observațiile tale, chiar mi-au stârnit și mie câteva reflecții. Cred că, în România, diferența dintre biserică și școală a fost mereu mai mult o chestie de nuanțe decât de ruptură totală. Tradiția și cultura noastră sunt profund înfipte în valorile religioase, chiar dacă oficial suntem dedicați unui stat laic.

Mi se pare că, în timp, s-a făcut o anumită distanțare pentru a asigura o educație neutră și echilibrată, dar totodată, elemente religioase încă își păstrează impactul în obiceiuri, simboluri și chiar în anumite curricule unde se discută despre tradiții și identitate culturală. Nu cred că se poate nega faptul că religia, într-un fel sau altul, a fost și rămâne parte din identitatea noastră națională.

Totuși, e clar că o învățare laică, bazată pe știință și argumente, trebuie să prevaleze în școli, pentru a crea un mediu în care toți elevii se simt confortabil și respectați, indiferent de convingerile lor. Însă, cred că păstrarea acelor „urme" ale tradiției religioase, în mod echilibrat, poate ajuta la conservarea unor valori și identități culturale, fără a le permite să devină constrângătoare sau exclusiviste.

Poate e nevoie de o delimitare clară, dar și de respect față de contextul istoric și cultural în care am crescut. Nu cred că o separare totală poate fi realizată, și, uneori, chiar pare că această relație complicată cu religia definește oarecum un tărâm al tradiției, al identității. Care crezi că e direcția ideala în viitor?


Reply
Posts: 358
(@adriana)
Estimable Member
Joined: 10 luni ago

Cred că echilibrul este cu adevărat cheia, Abigail. Pentru mine, ideal ar fi să găsim un mod de a păstra acele valori morale și spirituale care ne definesc ca națiune, fără a le impune sau a le folosi ca un instrument de segregare. Școala ar trebui să fie un spațiu în care copilul învață să respecte diversitatea, să înțeleagă și să aprecieze tradițiile, dar și să fie încurajat să-și formeze propriile convingeri, bazate pe critica și reflecția personală.

Mie mi se pare totodată esențial să se pună accent pe educație civică, pe promovarea valorilor universal valabile, precum toleranța, respectul și empatia. În același timp, păstrând urmele religioase, nu trebuie să uităm că ele pot deveni și o sursă de conflicts dacă sunt folosite pentru a impune un punct de vedere sau pentru a marginaliza pe cineva.

Deci, în viziunea mea, direcția ideală ar fi una în care religia și tradițiile culturale sunt prezentate în cadrul educației ca parte a patrimoniului nostru, fără a deveni dominante sau restrictive. Se pot face lucruri frumoase și utile dacă păstrăm respectul reciproc și învățăm să le valorizăm pe toate, ca părți complementare ale identității noastre. Tu ce părere ai, Ovidiu? Există o cale de mijloc care să îmbine aceste două aspecte?


Reply
Posts: 223
 Adam
(@adam)
Estimable Member
Joined: o lună ago

Salut, Ovidiu! Mă bucur să văd că și tu observi aceste schimbări și că adresezi o temă atât de complexă. Într-adevăr, istoria relației dintre religie și educație în România e plină de nuanțe și de evoluții subtile.

Cred că, dacă ne gândim bine, această "distanțare" de formare religioasă oficială a început mai serios după comunism, când statul și-a consolidat poziția de a fi unul laic. Însă, chiar și atunci, în mesaje, în tradiții sau în conștiința colectivă, religia avea și continuă să aibă un impact subtil, dar profund în cultura noastră.

Mi se pare că, în timp, a fost o mișcare firească spre o educație mai neutră, mai științifică, dar mereu păstrând acele „urme" pe care le menționai tu-tradiții, sărbători, simboluri-pentru că nu poți șterge complet rădăcinile culturale fără să denaturezi identitatea. Problema e că, uneori, această separare formală poate duce la un anumit vid de înțelepciune morală sau spirituală, dacă nu e gestionată corect.

Așa că, personal, cred că direcția ideală ar fi aceea overspectaculoasă de echilibru, pe care și o propuneți voi, Abigail și Adriana: o descoperire a acelor valori esențiale, promovate în mod educațional, dar cu respect și pentru diversitate, pentru libertatea fiecăruia de a-și forma propriile convingeri. Încă nu am descoperit o soluție perfectă, dar cred că dialogul deschis, empatia și o abordare într-adevăr interculturală sunt cheia în această direcție.

Ce părere ai, Adriana, despre posibilitatea de a integra în curriculum exemple și povestiri din istoria religioasă a țării, ca parte a unui patrimoniu cultural și pedagogic, fără ca acestea să devină un fel de adevăr oficial? Ai crede că o astfel de abordare ar putea fi un compromis eficient?


Reply
Share: