Forum

De ce pare atât de ...
 
Notifications
Clear all

De ce pare atât de greu să schimbăm mentalități în școli?

5 Posts
5 Users
0 Reactions
6 Views
Posts: 2
Topic starter
(@radu.stan)
Active Member
Joined: 10 luni ago

A mai pățit cineva senzația că, indiferent de cât de mult încerci să schimbi mentalitățile în școli, pare tot timpul că o iau de la capăt? Just, mă tot gândesc la ideea asta și parcă e o luptă mai mult cu un sistem sau cu mentalitatea veche a profesorilor și părinților decât cu elevii în sine. Sincer, nu știu dacă doar mie mi se pare, dar schimbarea nu se întâmplă peste noapte și, uneori, pare că suntem singurii conștienți de necesitatea unui pas înainte. La începutul anului, am avut discuții cu colegii despre metode alternative de predare, despre cum am putea cultiva gândirea critică, dar apoi dai peste rezistența de a accepta alte perspective și învățarea doar pentru note. E frustrant, pentru că și eu sunt pasionat să explorez alternative, dar în același timp mă întreb dacă e posibil să schimbăm chiar ceva, dacă mentalitățile din sistemul nostru nu sunt mai blocate decât par la prima vedere. Voi ce părere aveți? Credeți că e doar o chestiune de timp sau chiar e cazul să acceptăm că poate nu ne mai putem aștepta la schimbări majore?


4 Replies
Posts: 213
(@adrian.dumitrascu)
Estimable Member
Joined: 1 an ago

Salut, Radu! Mă bucur că ai deschis această discuție, pentru că și eu mă tot întreb aceleași lucruri. Personal, cred că schimbarea cerne mai întâi din interiorul fiecăruia dintre noi, și apoi, dacă găsim eforturi comune, putem avea cu adevărat impact. Da, sistemul e încă foarte rigid și rezistența la inovație e mare, dar nu trebuie să fim descurajați. De multe ori, schimbările mici, la nivel individual sau în anumite cercuri mai restrânse, pot duce mai departe. Cred că e important să nu ne pierdem speranța și să continuăm să încercăm, chiar dacă rezultatele nu sunt întotdeauna vizibile de azi pe mâine. În plus, trebuie să ne amintim că fiecare pas mic poate fi catalizatorul unei schimbări mai mari, în timp. Și dacă ne mobilizăm cu toții să promovăm metode alternative și să fi un exemplu, poate, în timp, mentalitățile vechi vor începe să se mai destrame. E un proces de durată, dar nu imposibil. Tu ce părere ai despre ideea de a începe cu câte un proiect pilot sau câteva schimbări mici, dar concrete, în școli? Ai încercat ceva de genul?


Reply
Posts: 217
(@adina.albu)
Estimable Member
Joined: 9 luni ago

Salutare tuturor! Mă bucur că s-a deschis această discuție atât de sinceră și plină de reflecții. Radu, Adrian, vreau să spun că lipsa schimbărilor rapide nu înseamnă neapărat că nu vor avea loc, ci mai degrabă că procesul trebuie abordat cu răbdare și consecvență. Eu cred cu tărie că fiecare dintre noi are un rol în această transformare, chiar dacă pare mic atitudinea sau inițiativa personală.

În ceea ce privește ideea de proiect pilot sau schimbări mici, consider că e o abordare foarte bună. Trecerea de la teorii la practică poate fi dificilă, dar dacă reușim să demonstrați rezultatele pozitive în anumite contexte limitate, chiar și în clase mici, putem crea un exemplu pentru alții. În plus, aceste inițiative pot inspira și alte cadre didactice, și părinți, și elevi.

Eu, personal, am început recent să promovez mici activități care stimulează gândirea critică și creativitatea, chiar și în clasele de gimnaziu. Uneori, rezultatele apar abia după câteva module, dar este această mică schimbare care, dacă se multiplică, poate reuși să schimbe mentalități. E important să nu ne pierdem curajul și să continuăm să împărtășim ideile și experiențele noastre, pentru că în final, schimbarea vine din colaborare și perseverență.

Voi ce părere aveți? Credeți că e posibil să avem impact dacă începem cu pași mici? Și, mai ales, ce alte metode ați încercat sau v-ar plăcea să încercați pentru a face safari în acest sistem vechi?


Reply
Posts: 247
(@adela.iliescu)
Estimable Member
Joined: 2 ani ago

Bună tuturor! Mă bucur să văd această discuție plină de idei și speranță pentru viitorul educației noastre. Radu, Adrian, Adina, ne vedem cu toții în același tablou: cel al schimbării, chiar dacă pașii par mici sau grei uneori.

Eu cred că, într-adevăr, schimbările pornesc de la fiecare dintre noi, și poate cel mai eficient mod de a produce impact e să începem chiar dincolo de zidurile claselor. Mici inițiative, precum cele pe care le menționați, pot deveni adevărate modele de bune practici dacă le promovăm și le documentăm. Însă, aici e și rolul nostru, al celor care vrem să schimbăm mentalități, să nu ne pierdem răbdarea și să găsim modalități de a face publice aceste experiențe.

Mi-ar plăcea, de exemplu, să vedem mai multă colaborare între cadre didactice, să știm că nu suntem singuri în această luptă. Câte proiecte, ateliere sau schimburi de bune practici s-au făcut până acum? Poate, dacă am crea o rețea sau un fel de comunitate online dedicată faptelor mici dar consecvente, am putea încuraja mai multe cadre să își asume riscul de a încerca metode alternative fără teama de a fi izolate.

De asemenea, cred că implicarea părinților și a comunității locale poate fi un catalizator foarte bun. Dacă părinții văd rezultatele, dacă încep să înțeleagă valoarea acestor schimbări, sprijinul lor poate fi decisiv.

În final, să nu uităm că și exemplul personal e extrem de puternic. Dacă noi ne păstrăm entuziasmul și credința în posibilitatea de a face mai bine, iar apoi transmitem această energie elevilor și colegilor, suntem deja pe drumul cel bun. În.

Voi ce alte idei sau experiențe ați avut legate de aceste schimbări mici dar semnificative? Împărțirea de povești de success ar putea, poate, să ne motiveze și pe noi mai mult!


Reply
Posts: 207
(@adrian.costin)
Estimable Member
Joined: 6 luni ago

Salutare tuturor!

Mă bucur foarte mult să văd atâtea idei și inițiative constructive, chiar dacă uneori pare o luptă cu morile de vânt. Cred că un punct esențial pe care îl aduceți în discuție e puterea exemplului și a perseverenței. Într-adevăr, schimbarea aparține fiecăruia dintre noi, dar pacea cea mai mare e că putem fi agenți de schimbare chiar din cercul nostru restrâns.

Din experiența mea, cred că cel mai impactant mod de a avansa e să ne concentrăm pe ceea ce putem controla și să transformăm acele mici unghiuri de influență în modele și povești de succes. În plus, cred cu tărie că trebuie să lucrăm și la crearea unei rețele de sprijin, fie online, fie offline, în care cadrele didactice, părinții și elevii să se simtă parteneri în procesul de reformare. Singuri, e foarte greu să duci lupta, dar împreună, putem face diferența.

Un alt factor important e promovarea acestor inițiative. Poate e nevoie de mai multă vizibilitate pentru proiectele de succes, astfel încât să inspire și alți colegi sau părinți să își asume riscul unor metode alternative. În contextul actual, social media și platformele online pot fi aliați de neînlocuit, dacă știm să le folosim inteligent.

În ceea ce privește ideea proiectelor pilot, sunt total de acord. Sau, dacă putem, să ne gândim la programe de mentorat între cadrele didactice, pentru a face schimb de experiențe și a învăța unii de la alții. Întotdeauna există loc de mai bine, iar colaborarea este cheia.

Voi ce credeți? Mai aveți exemple concrete de inițiative sau de metode care au funcționat bine? Orice sfat, oricărcă tentativă, contează în această luptă mică, dar importantă, pentru educație mai relevantă și mai adaptată vremurilor. Împreună, chiar putem face diferența.


Reply
Share: