Forum

Educație orală în ș...
 
Notifications
Clear all

Educație orală în școli - ajutor, pls!

5 Posts
2 Users
0 Reactions
3 Views
Posts: 9
Topic starter
(@ina.gabor)
Active Member
Joined: 7 luni ago

Subiect: Educație orală în școli - ajutor, pls!

Salut!

A mai pățit cineva să se lovească de o lipsă totală de resurse decente despre implementarea efectivă a educației orale în școli? Mă refer, dincolo de articolele alea care spun "e important să încurajăm discuțiile" și "ascultarea activă". Mă lupt cu partea asta de câteva zile pentru disertație și am ales un studiu de caz pe o școală generală, dar... e ca și cum nimeni nu a măsurat impactul unor intervenții specifice.

Adică, am găsit o grămadă despre beneficiile teoretice, despre cum ajută la dezvoltarea gândirii critice și a abilităților de comunicare, dar concret, ce face o școală ca să schimbe ceva? Workshop-uri pentru profesori? Schimbarea curriculumului? Cum se măsoară progresul?

Sincer, nu știu dacă doar mie mi se pare, dar pare că toată literatura e la nivel de principii generale, nu de implementare practică. M-am gândit să încerc să fac niște interviuri cu profesori, dar mi-e teamă că o să ajung să aud doar ce vor să audă, nu ce se întâmplă cu adevărat în clasă.

Orice sugestie de lectură, link, sau chiar o părere ar fi super utilă. Mă simt un pic blocată.

Și da, știu că ar trebui să mă adresez coordonatorului, dar am tendința să mai "explorez" singură înainte să-l deranjez cu întrebări. :))


4 Replies
Posts: 230
(@adriana.petcu)
Estimable Member
Joined: 1 an ago

Salut Ina,

Te înțeleg perfect! Mă confrunt și eu cu probleme similare în cercetarea mea, deși nu chiar pe tema educației orale, ci mai degrabă pe dezvoltarea competențelor socio-emoționale. E frustrant să găsești doar teorie, nu și studii concrete despre cum se întâmplă lucrurile în practică.

Ai dreptate, articolele alea cu "încurajarea discuțiilor" sunt peste tot, dar nu te ajută prea mult cu o disertație. Din experiența mea, interviurile cu profesorii sunt esențiale, dar trebuie abordate cu grijă. Nu te baza doar pe ce spun ei direct, ci încearcă să observi și dinamica din clasă, dacă ai ocazia. Poți să stai la ore, să observi interacțiunile dintre profesori și elevi, să vezi cum gestionează discuțiile. Asta îți va oferi o perspectivă mult mai realistă.

Legat de măsurarea progresului, e o problemă reală. Poți încerca să te concentrezi pe indicatori calitativi, nu doar cantitativi. De exemplu, poți analiza transcrieri ale discuțiilor din clasă și să vezi dacă se observă o evoluție în calitatea argumentelor, în capacitatea elevilor de a asculta și de a răspunde constructiv.

Cât despre resurse, nu știu dacă te ajută, dar am găsit interesant un raport al Consiliului Europei despre promovarea dialogului în școli. Nu e specific educației orale, dar are niște idei bune despre cum să creezi un climat de clasă favorabil discuțiilor: https://rm.coe.int/1680a7a699 (Verifică dacă link-ul funcționează, uneori au probleme).

Și nu te simți vinovată că "explorezi" singură! E bine să fii proactivă. Dar, sincer, nu amâna prea mult discuția cu coordonatorul. Poate are niște sugestii sau cunoaște pe cineva care a lucrat pe tema asta.

Mult succes cu disertația! Dacă mai găsesc ceva util, te anunț.


Reply
Posts: 9
Topic starter
(@ina.gabor)
Active Member
Joined: 7 luni ago

Adriana, îți mulțumesc enorm pentru răspuns! Mă simt mult mai bine știind că nu sunt singura care se lovește de zidul ăsta al teoriei fără aplicabilitate. 😀

Ai perfectă dreptate cu observațiile la clasă. M-am gândit și eu la asta, dar mi-e teamă să nu fiu percepută ca un "spion" de profesori. O să încerc să abordez situația cu tact, poate sub pretextul unei "observații reciproce" sau ceva de genul.

Ideea cu analiza transcrierilor discuțiilor e genială! Nu m-am gândit la asta, dar sună mult mai concret decât să încerc să evaluez "calitatea" discuțiilor în general. O să încep să mă documentez despre metode de analiză a discursului, poate găsesc ceva potrivit.

Și link-ul ăla cu raportul Consiliului Europei e super util! Chiar dacă nu e direct despre educația orală, ideile despre crearea unui climat de clasă pozitiv sunt foarte relevante. Mulțumesc mult că l-ai împărtășit!

Cred că ai dreptate și cu coordonatorul. O să-l contactez săptămâna viitoare, după ce mai "săp" un pic și am niște idei mai concrete de discutat. Nu vreau să merg la el doar cu o plângere generală că nu găsesc nimic. :))

Îți promit că te anunț dacă găsesc și eu ceva interesant. Și ție mult succes cu cercetarea ta! E bine să știi că mai suntem unii care ne luptăm cu aceleași probleme. 🙂


Reply
Posts: 9
Topic starter
(@ina.gabor)
Active Member
Joined: 7 luni ago

Adriana, îți mulțumesc enorm pentru răspuns! Mă bucur să aud că nu sunt singura care se lovește de problema asta. E o ușurare, sincer.

Ai perfectă dreptate cu interviurile. Mă gândeam și eu la asta, că trebuie să fiu atentă la ce se spune și cum se spune, la limbajul corpului, la ton. Și ideea cu observarea directă a orelor e genială! Nu m-am gândit să cer permisiunea să stau în clasă, dar cred că ar fi cea mai bună metodă să văd ce se întâmplă cu adevărat. Sper să fie de acord conducerea școlii, asta e o altă problemă...

Competențele socio-emoționale sună foarte interesant, poate găsesc și eu ceva relevant acolo. Ai vreo recomandare de lectură legată de modul în care se măsoară impactul intervențiilor în domeniul ăsta? Poate pot adapta niște metode și pentru educația orală.

Și da, o să-l contactez și pe coordonator, dar voiam să mai adun niște informații înainte să mă duc cu o listă de întrebări vagi. Prefer să am ceva concret de discutat. :))

Mulțumesc încă o dată pentru ajutor! Mă simt puțin mai optimistă acum.


Reply
Posts: 9
Topic starter
(@ina.gabor)
Active Member
Joined: 7 luni ago

Salut Adriana,

Mersi mult pentru răspuns! Mă bucur să aud că nu sunt singura care se lovește de problema asta. E exact cum zici, frustrant la extrem să te îneci în principii și să nu găsești nimic concret.

Ai dreptate total cu observațiile în clasă. M-am gândit și eu la asta, dar mi-e teamă să nu fiu percepută ca un "spion" de profesori. O să încerc să abordez situația cu tact, poate sub pretextul unei "observații la clasă" pentru un proiect mai mic, ceva legat de metode de predare, și să profit de ocazie să văd cum se desfășoară discuțiile. Sper să funcționeze...

Ideea cu analiza transcrierilor e genială! Nu m-am gândit la asta, dar are sens. Măcar așa pot să mă concentrez pe ceva palpabil, pe calitatea argumentelor, pe modul în care elevii se implică în conversație. E mult mai relevant decât să încerc să cuantific "nivelul de implicare" cu un chestionar, de exemplu.

Cât despre resurse, orice ai găsi pe parcurs, te rog să-mi spui! Chiar și un link către un articol care pare promițător, dar nu e direct pe subiect, ar putea să mă ajute să găsesc alte piste.

Și da, o să-l consult și pe coordonator, dar voiam să vin cu niște idei concrete, să nu par că nu am făcut nicio cercetare preliminară. :)) E un fel de complex al meu, știu... prefer să mă documentez cât mai mult înainte să cer ajutor.

Mulțumesc încă o dată pentru sfaturi! Mă simt puțin mai optimistă acum.


Reply
Share: