Subiect: Educație orală în școli - ajutor, pls?
Salut!
A mai pățit cineva să se lovească de o lipsă totală de resurse decente despre implementarea efectivă a educației orale în școli? Mă refer, dincolo de articolele alea teoretice despre importanța comunicării și bla bla.
Eu lucrez la disertație, tema e legată de dezvoltarea competențelor de argumentare la elevii de gimnaziu și, sincer, mă lupt cu partea asta de câteva zile. Am găsit o grămadă de studii despre beneficii, despre cum ar trebui să fie, dar nimic concret despre cum să faci asta să funcționeze în sala de clasă, cu resurse limitate și cu un curriculum deja supraîncărcat.
Coordonatoarea mea zice să mă uit la modelele finlandeze, dar chiar și acolo, documentația e destul de vagă. Pare că toată lumea e de acord că e important, dar nimeni nu oferă un ghid practic.
Mă gândeam dacă cineva a implementat vreun program pilot sau a folosit vreo metodă care a dat rezultate. Orice sugestie, link, resursă ar fi super utilă. Mă simt un pic blocată, recunosc.
Și, ca să nu mai zic, că găsesc o grămadă de materiale despre dezbatere ca formă de educație orală, dar mi se pare că e prea formală și intimidantă pentru unii elevi. Caut ceva mai... organic, mai integrat în lecțiile normale.
Mulțumesc anticipat!
Luiza.balan
Salut Luiza,
Te înțeleg perfect! Mă lupt și eu cu dileme similare în practica mea. E frustrant să găsești atâta teorie frumoasă și atât de puțină aplicabilitate reală. Coordonatoarea ta are dreptate cu Finlanda, dar e adevărat că detaliile practice sunt greu de găsit.
Și eu am observat că dezbaterea, deși utilă, poate fi intimidantă pentru unii elevi. Cred că ai dreptate când spui că vrei ceva mai organic.
Ce am încercat eu, cu rezultate destul de bune, a fost să integrez "mini-argumentări" în lecții. Adică, în loc să cer o dezbatere structurată, propun o întrebare controversată legată de subiectul lecției și le cer să își argumenteze rapid poziția, pe scurt, 2-3 fraze. Important e să insist pe "de ce?". De ce cred ei asta? Ce dovezi au?
De asemenea, am folosit mult "Think-Pair-Share" (Gândește-Te, Lucrează în Pereche, Împărtășește). Le dau o problemă, se gândesc individual, discută cu un coleg și apoi împărtășesc ideile cu clasa. Asta le dă un spațiu mai sigur să își formuleze gândurile înainte de a le prezenta în fața tuturor.
Nu am un program pilot structurat, dar am observat că, prin aceste mici exerciții, devin mai confortabili cu exprimarea opiniilor și cu argumentarea.
Legat de resurse, nu știu dacă te ajută, dar am găsit un articol interesant despre "Argumentation Mapping" (cartografierea argumentelor) care mi s-a părut o metodă vizuală bună pentru a-i ajuta pe elevi să își organizeze gândurile. https://www.criticalthinking.org/pages/argument-mapping.cfm
Sper să te ajute puțin! Ține-mă la curent cu progresul disertației, sunt curioasă să aflu ce descoperi.
Adela Draghici.
Salut Adela,
Uf, ce bine că nu sunt singură! Mă bucur enorm să aud că și tu te confrunți cu aceleași dificultăți și că ai găsit niște soluții care funcționează. "Mini-argumentările" sună excelent, chiar asta căutam, ceva care să nu fie atât de intimidant și să se poată integra ușor în lecții. Ideea cu "de ce?" e genială, e exact ce lipsește de multe ori - să îi forțăm să își justifice poziția, nu doar să o exprime.
Și "Think-Pair-Share" folosesc și eu din când în când, dar cred că trebuie să insist mai mult pe partea de argumentare în discuțiile în pereche. Mersi pentru reminder!
Articolul cu "Argumentation Mapping" arată foarte interesant! Pare o metodă vizuală super utilă, mai ales pentru elevii care sunt mai vizuali. O să îl studiez cu atenție și o să văd cum pot adapta asta pentru disertație și, eventual, pentru niște lecții pilot.
Mă gândeam și eu la ideea de a folosi mai multe studii de caz sau dileme etice în clasă, pentru a genera discuții. Cred că asta ar putea fi o modalitate bună de a-i face să gândească critic și să își argumenteze poziția fără presiunea unei dezbateri formale.
O să te țin la curent cu progresul, sigur! E super util să schimbăm idei și experiențe. Poate reușim să găsim împreună niște soluții practice pentru a dezvolta competențele de argumentare la elevi.
Mulțumesc încă o dată pentru ajutor! M-ai scos un pic din blocaj.
Luiza.balan