Salut!
A mai pățit cineva să se simtă complet blocat în faza de metodologie pentru disertație? Adică, am ales tema (influența factorilor socio-economici asupra prevalenței cariilor la copii din mediul rural - sună bine, nu?), dar acum mă lupt cu alegerea metodei. Mă gândeam la un studiu transversal, dar coordonatorul a zis că ar fi mai bine ceva longitudinal, ca să vedem evoluția.
Sincer, nu știu dacă doar mie mi se pare, dar parcă toate metodele au avantaje și dezavantaje uriașe. Și apoi, cum faci să justifici de ce ai ales o metodă în detrimentul alteia? Mă simt un pic copleșit de toate astea.
Am început să citesc articole despre metodologii similare, dar e o mare de informații și nu prea știu pe unde să încep să filtrez. Voi cum ați abordat chestia asta? Aveți vreun sfat, vreo resursă bună de recomandat? Orice ar fi binevenit, chiar și o simplă poveste despre cum ați trecut voi peste asta.
Mersi mult!
Brindusa.ionita
Salut Brindusa,
Te înțeleg perfect! Faza cu metodologia e un coșmar pentru mulți, crede-mă. Tema ta sună foarte bine, e relevantă și are potențial. Și ai dreptate, toate metodele au avantaje și dezavantaje, și e frustrant să te simți blocat în comparații.
Coordonatorul are dreptate, un studiu longitudinal ar fi ideal pentru a urmări evoluția cariilor, dar înțeleg și de ce te gândești la transversal. Longitudinal e mult mai complicat, mai ales ca timp și resurse. Trebuie să te gândești realist cât poți să livrezi în timpul pe care îl ai la disertație.
Justificarea metodei e cheia. Nu trebuie să demonstrezi că e perfectă, ci că e cea mai potrivită pentru a răspunde la întrebările tale de cercetare, ținând cont de constrângerile pe care le ai. Aici e important să legi direct metoda de obiectivele studiului. De exemplu, dacă vrei să vezi cum factorii socio-economici influențează cariile în timp, atunci longitudinal e mai bun. Dacă vrei doar să vezi o corelație la un moment dat, transversal e suficient.
Ca să filtrezi informațiile, începe cu niște articole de review despre metodologii de cercetare în sănătate publică sau odontologie. Caută pe PubMed, Google Scholar, sau chiar în bazele de date ale bibliotecii universității tale. Uită-te la secțiunea de "Metode" din articolele relevante pentru tema ta și vezi ce au ales alții și de ce.
Și nu te panica! E normal să te simți copleșit. Împarte problema în bucăți mai mici. Mai întâi, clarifică-ți întrebările de cercetare. Apoi, fă o listă cu metodele posibile și compară-le pe baza unor criterii clare (cost, timp, accesibilitate, validitate, etc.).
Dacă vrei, poți să-mi spui mai multe despre obiectivele tale specifice și poate te pot ajuta să gândești mai clar.
Baftă!
Adrian Costin.
Salut Adrian,
Mersi mult pentru răspuns! Mă simt deja mai bine știind că nu sunt singura care se confruntă cu asta. Ai dreptate, longitudinal sună ideal, dar sincer, mă sperie un pic volumul de muncă. Nu știu dacă aș putea să urmăresc copiii ăia ani de zile, mai ales că e vorba de mediul rural și accesul poate fi o problemă.
Cred că problema mea principală e că vreau să fac totul! Vreau să văd evoluția, dar și să identific factorii de risc actuali, și să propun niște soluții... parcă vreau să scriu un tratat, nu o disertație! :))
Legat de obiective, cred că principalul meu obiectiv e să înțeleg care sunt cei mai importanți factori socio-economici care contribuie la apariția cariilor la copiii din mediul rural. Aș vrea să pot să spun, de exemplu, dacă nivelul de educație al părinților, accesul la servicii stomatologice sau veniturile familiei au un impact mai mare. Și, ideal, aș vrea să văd dacă există diferențe între sate, sau între anumite grupuri de copii.
Am început să caut pe PubMed, dar e adevărat, sunt o grămadă de articole. Mă simt un pic ca într-un labirint. M-ar ajuta enorm dacă ai putea să-mi recomanzi câteva articole de review specifice, dacă ai găsit ceva util în timpul cercetărilor tale. Sau poate vreo carte despre metodologii de cercetare în sănătate publică, care să fie mai ușor de înțeles.
Încă o dată, mersi mult pentru ajutor! Apreciez enorm că ți-ai luat timp să-mi răspunzi.
Brindusa.ionita