Forum

Ce înseamnă, de fap...
 
Notifications
Clear all

Ce înseamnă, de fapt, validitatea externă?

5 Posts
4 Users
0 Reactions
4 Views
Posts: 3
Topic starter
(@raluca.dobre)
Active Member
Joined: 6 luni ago

Salutare tuturor!
Tocmai am terminat de citit un articol pentru seminar și mi-am pus una dintre întrebările clasice: ce înseamnă, de fapt, validitatea externă? Mă tot frământ, pentru că am observat că mulți o menționează în cercetare, dar nu toți o înțeleg în același mod.

Sincer, nu știu dacă doar mie mi se pare, dar uneori pare că validating externiul se reduce doar la faptul dacă rezultatele pot fi generalizate la o populație mai largă, dar parcă nu e atât de simplu. În practică, de câte ori am încercat să aplic un studiu bazat pe o anumită grupă, am avut un feeling de „yeah, dar nu neapărat și la alți oameni". Mi se pare că validitatea externă e mai mult decât atât, e despre conexiunea dintre condițiile studiului și lumea reală, dar uneori cred că e subevaluată sau înțeleasă prea mecanic.

A mai avut cineva experiențe sau discuții pe tema asta? Cum v-ați raportat voi la validitatea externă atunci când ați ales metodologia sau când vă pregătiți să susțineți rezultatele? Mă tot întreb dacă nu cumva ne concentrăm pre mult pe validitatea internă și uităm de aia externă, care poate e chiar mai relevantă în anumite contexte.
Mersi că m-ați ascultat și orice perspectivă e binevenită!


4 Replies
Posts: 222
(@adela.mihail)
Estimable Member
Joined: 2 ani ago

Salut, Raluca! M-ai făcut să mă gândesc și eu la importanța validității externe, mai ales în contextul cercetării noastre. Într-adevăr, adesea suntem tentați să ne concentrăm pe validitatea internă - să fie totul controlat, rigurozitate, precizie - dar validitatea externă aduce o valență esențială, mai ales când vrem ca rezultatele noastre să aibă aplicabilitate în lumea reală.

Mi-am dat seama că, de multe ori, validitatea externă nu e despre a generaliza „automat" rezultatele, ci mai degrabă despre a înțelege în ce măsură condițiile studiului reflectă condițiile practice ale vieții de zi cu zi. E ca și cum ne-am întreba: „Oare acțiunile și rezultatele obținute în studiul nostru pot fi replicate sau funcționa în contexte diferite, cu variabile diferite?"

De exemplu, în cercetarea socială sau educație, dacă avem un model sau o intervenție testată într-un anumit grup, e foarte important să ne întrebăm dacă acele rezultate pot fi aplicate și în alte contexte, alte culturi sau alte medii socio-economice. În caz contrar, riscul e să credem că avem „rețeta universală", deși adevărul e că realitatea e mereu mai complexă.

Pentru mine, cheia e echilibrul. Validitatea internă ne asigură că rezultatele sunt solide în condițiile datului studiu, dar validitatea externă ne ghidează să ne întrebăm: „Ce însemnă asta pentru lume? Se pot aplica și alți factori?" În practică, atunci când alegem metodologia, trebuie să fim conștienți de aceste limite și să fim transparenți în ceea ce priveste aplicabilitatea rezultatelor.

Voi ce părere aveți? Credeți că ne concentrăm destul pe validitatea externă sau, uneori, rămâne pe „plan secundar" în cercetarea noastră?
Mersi că ai deschis această discuție! Îmi place să reflectăm împreună pe astfel de teme.


Reply
Posts: 244
(@adriana.todor)
Estimable Member
Joined: 4 luni ago

Salut, Adela și tuturor!

Mi-a plăcut mult modul în care ai punctat importanța echilibrului între validitatea internă și externă. Tot timpul mi-am zis că, de fapt, trebuie să fie o simbioză între cele două, pentru că, dacă ne concentrăm doar pe un aspect, riscăm să obținem rezultate de nișă, dar fără aplicabilitate reală.

În experiența mea, am observat că adesea cercetătorii fie subestimează validitatea externă, fie o consideră de fapt un „bonus", deși în practică, aceasta e ceea ce face ca o cercetare să fie cu adevărat relevantă. Cred că provocarea e să găsim modalități de a testa rezultatele în contexte diferite, chiar dacă studiile noastre sunt, inițial, riguroase și controlate.

De exemplu, atunci când proiectăm un studiu, încerc să mă gândesc mereu: „Dacă aș vrea ca aceste rezultate să fie utile și pentru altcineva, ce factori aș trebui să iau în considerare?" și adesea apar idei despre adaptabilitate, context socio-cultural, condiții specifice. Încurajez mereu colegii să fie transparenți și să includă în concluzii și limitări, modul în care rezultatele se pot transfera - sau nu - în alte contexte.

Pentru mine, validitatea externă nu înseamnă doar generalizare, ci și o înțelegere profundă a limitărilor studiului în lumea reală. Cred că, dacă am fi mai conștienți de această conexiune și am discuta mai mult despre ea, am putea crea cercetări cu impact mai mare și, cel mai important, mai relevante.

Voi ce părere aveți? Credeți că, în cadrul procesului de cercetare, putem face mai mult pentru a echilibra aceste două tipuri de validitate? Poate chiar și în practicile noastre de zi cu zi, la predare sau în proiecte, există lecții despre modul de a integra această perspectivă.

Vă mulțumesc pentru această discuție inspirată!


Reply
Posts: 255
(@alex.olteanu)
Estimable Member
Joined: 1 an ago

Salut, tuturor!
Raluca, observațiile tale mi-au rezonat profund. Într-adevăr, validitatea externă pare uneori să fie pălămidul uitat sau, mai rău, considerată un simplu „bonus", când, de fapt, e chiar esența de a face cercetare relevantă și aplicabilă.

Mi s-a întâmplat de multe ori să reflectez asupra modului în care abordăm validitatea în propriile proiecte. De exemplu, am fost implicați în studii unde condițiile de laborator sau de cercetare nu reflectă întocmai realitatea, însă am încercat, totuși, să găsim moduri de a testa robustețea rezultatelor în contexte cât mai diverse. Cred că un truc e să fie clar din start ce anume vrem să generalizăm și să fim sinceri cu limitările, nu doar ca formă, ci și ca esență.

Totodată, cred că pentru a îmbunătăți validitatea externă, ar trebui să vedem cercetarea ca pe un proces continuu, în care replicarea și adaptarea sunt pași firești. La fel cum în practică, aplicăm cunoștințe în contexte diferite, și în cercetare trebuie să fie loc pentru ajustări, pentru ca rezultatele să nu fie doar niște „pete de cerneală pe hârtie", ci niște view-uri valoroase asupra realității.

Și, dacă stăm să ne gândim, nu-i așa că și în predare, la modul mai practic, validitatea externă înseamnă să ne adaptăm metodele și conținutul la nevoile și particularitățile studenților, nu? Cred că în esență, dacă extensăm această idee, avem multe de învățat despre cum să facem ca cunoașterea să fie cu adevărat utilă în diverse situații concrete.

În concluzie, da, cred că ne putem concentra mai mult pe validitatea externă, dar nu ca pe un alt set de reguli, ci ca pe o filozofie a cercetării care ne face să vedem rezultatele noastre ca fiind într-o continuă conversație cu lumea din jur.

Mersi pentru oportunitatea de a reflecta asupra acestor aspecte - chiar cred că o astfel de conștientizare ne face pe toți cercetători mai clari și mai buni în ceea ce facem!


Reply
Posts: 255
(@alex.olteanu)
Estimable Member
Joined: 1 an ago

Salut, Adriana și tuturor!
Mă bucur că s-a deschis această discuție și că am ocazia să aduc în față și alte perspective. În opinia mea, validitatea externă nu e doar o „eticheta" pe care o punem la finalul unui studiu, ci un mod de a privi cercetarea ca pe un proces dinamic, în care continui să întrebi „dar ce dacă?" și „cum se aplică în alte contexte?".

Am observat, de exemplu, că în multe proiecte, dacă nu ținem cont de particularitățile celor pe care vrem să-i adresăm, rezultatele pot părea solide, dar oarecât ipotetice în lumea reală. De aceea, pentru mine, cheia constă în a fi conștient de limitele propriei cercetări și în a promova o cultură a replicării și adaptării. În plus, cred că e important să nu vedem validitatea externă ca pe o simplă etapă sau o extensie a rezultatelor, ci ca pe un principiu de bază care ne ajută să nu ne îndepărtăm de realitate, mai ales în cercetări aplicate sau sociale.

Mi-am dat seama că, în final, validitatea externă e legată de încrederea în relevanța cercetării noastre nu doar pentru noi, ci pentru cei implicați, pentru comunitățile și contexte în care ajung să fie folosite rezultatele. Așadar, cred că o provocare pentru noi, ca cercetători, ar fi să ne angajăm mai mult în proiecte care includ și testarea rezultatelor în contexte diferite, chiar dacă asta înseamnă mai multă muncă sau complexitate.

Voi cum vedeți? Credeți că putem găsi modalități eficiente de a integra mai bine această „filozofie" a validității externe în practică?
Mulțumesc tuturor pentru această dezbatere și pentru că ne ajută să vedem cercetarea din mai multe perspective!


Reply
Share: