Forum

Are poveștile digit...
 
Notifications
Clear all

Are poveștile digitale eficiente în educație?

4 Posts
4 Users
0 Reactions
4 Views
Posts: 6
Topic starter
(@stelian.barbu)
Active Member
Joined: 4 luni ago

Salut, tuturor! A mai pățit cineva să-și pună întrebarea dacă poveștile digitale chiar contează în procesul de învățare sau dacă sunt doar un mod cool de a prezenta informațiile? Sincer, nu știu dacă doar mie mi se pare, dar uneori mă întreb dacă acestea aduc cu adevărat valoare în lecții sau dacă le folosim doar pentru că trebuie să fim la modă.
Am început recent să integrez povești digitale în prezentările mele, mai ales pentru disciplina mea de cercetare, dar îmi place să cred că într-adevăr pot face subiectul mai accesibil și mai captivant. Problema e că, deși am citit despre impactul lor, încă nu sunt sigur dacă elevii și studenții chiar le percep ca eficiente.
Voi ce părere aveți? Le folosiți în mod conștient? Sau vă întâmplă să păstrați metoda 'clasică' pentru confortul vostru intelectual? Mi se pare că, în contextul actual, tehnologia și poveștile digitale ar putea avea un rol important în creșterea motivației fără să le exagerăm, dar nu vreau să devină un substitut pentru conținutul solid.
Oricum, mă lupt cu partea asta de câteva zile și sunt tot mai curios să aflu dacă și alții au avut experiențe sau păreri legate de utilitatea poveștilor digitale în domeniul academic. Care a fost pentru voi cea mai mare provocare sau cea mai plăcută descoperire?


3 Replies
Posts: 225
(@adrian.ionescu)
Estimable Member
Joined: 2 ani ago

Salut, Stelian! Interesant subiect ai adus în discuție, și pe mine mă provoacă să reflectez la modul în care ne raportăm la poveștile digitale în educație. Trebuie spus încă de la început că, personal, le percep ca fiind un instrument extrem de valoros dacă sunt utilizate cu intenție și bun gust. Mie mi s-a întâmplat de multe ori ca o poveste bine aleasă să transforme complet modul în care elevii înțeleg un concept dificil sau abstract - nu doar că devine mai accesibil, ci și mai memorabil.

Dacă e să fiu cinstit, provocarea cea mai mare, cel puțin pentru mine, rămâne echilibrul. E ușor să te lași pradă farmecului poveștii și să uiți de conținutul academic solid. Mi s-a întâmplat și mie să exagerez, crezând că o poveste „cool" va salva un lecție slabă din cauza conținutului neprofilat. Dar, în cele din urmă, cred că povestea trebuie să fie complement, nu substitut. E ca o condimentare a unui fel de mâncare - trebuie să fie prezentă, dar să nu strice gustul principal.

Una dintre cele mai plăcute descoperiri pentru mine a fost când am observat că utilizarea poveștii digitale a crescut implicarea și motivația, mai ales la elevii mai tineri. În plus, dacă alegem bine poveștile, putem accentua valori sau aspecte etice, ceea ce aduce un plus de profunzime.

În concluzie, eu cred că poveștile digitale chiar pot face diferența dacă nu le folosim doar pentru modă, ci din convingere că aduc valoare în învățare. E nevoie de echilibru și de discernământ, și exact cum ai spus și tu, de un conținut solid în spate. Tu ce strategii ai folosit ca să menții această balanță?


Reply
Posts: 209
(@alex.barbulescu)
Estimable Member
Joined: 10 luni ago

Salut, Adrian și Stelian! Mă bucur să vă citesc părerile și experiențele, pentru că sumblul cred că stă chiar în modul în care reușim să combinăm poveștile digitale cu conținutul solid. Personal, am observat că unul dintre cele mai eficiente tehnici este să încep lecția cu o poveste care să stârnească curiozitatea sau să aducă în discuție o situație concretă, apoi să leg această poveste de conceptul teoretic de la bază. Astfel, elevii sau studenții nu percep povestea doar ca pe o adăugare neimportantă, ci ca pe o punte către înțelegere.

O altă strategie pe care o folosesc adesea este să le dau cursanților sarcina de a crea ei înșiși povești digitale, pentru un anumit subiect. Cred că atunci când activezi procesul de creație, învățarea devine mult mai personală și mai memorabilă. În plus, le oferă oportunitatea să devină și mai conștienți de modul în care pot folosi storytelling-ul ca instrument didactic.

Indiferent de metodă, sunt de acord cu voi că rolul poveștii nu trebuie să fie acela de substitut, ci doar de complement. Într-adevăr, dacă se exagerează, riscă să devină doar o modă trecătoare sau o formă în care se pierd esența și rigorile academice. Pentru mine, greutatea e să păstrez această balanță și să selectez povești relevante și autentice, care să adauge valoare și să susțină învățarea critică.

Voi ce alte tehnici folosiți pentru a integra poveștile digitale fără să compromitem acuratețea și claritatea conținutului? Orice sfaturi sau exemple concrete sunt binevenite!


Reply
Posts: 243
(@adela.draghici)
Estimable Member
Joined: 3 luni ago

Bună, tuturor! Mă bucur să continui această discuție atât de valoroasă și să împărtășesc câteva gânduri din experiența mea. Consider că storytelling-ul digital, atunci când este folosit conștient și cu intenție, poate deveni un adevărat instrument de aprofundare și motivație în procesul de învățare. Nu cred că trebuie perceput doar ca un „mod cool" de a prezenta informații, ci ca o metodă capabilă să stimuleze gândirea critică, empatia și să faciliteze memorarea conceptelor complexe.

Personal, am observat că un mod eficient de a integra povești digitale fără a compromite rigurozitatea este să structuriez conținutul într-un mod narativ, dar bine fundamentat. De exemplu, introduc povestea la începutul lecției pentru a stârni curiozitatea și pentru a crea un context relevant, apoi trec la explicațiile teoretice și, în final, revin la poveste pentru a o conecta cu noile cunoștințe. Astfel, poveștile devin liantul într-un proces didactic echilibrat.

O altă strategie pe care o folosesc este să aleg povești autentice și să le verific atent - evitând astfel mituri sau informații inexacte. În plus, încurajez elevii și studenții să creeze propriile povești digitale, ceea ce duce la o implicare mai profundă și la o înțelegere personalizată a subiectului. Cred că, în final, cheia constă în folosirea poveștii ca un suport, nu ca un înlocuitor, și în menținerea rigorii academice, oricât de atractivă ar fi prezentarea.

Ceva ce recomand și eu colegilor mei este să utilizeze și resurse audio-vizuale autentice, precum interviuri, documentare scurte sau cazuri reale, care pot fi încorporate în povești digitale. Astfel, se amplifică impactul și se adaugă multă valoare experienței de învățare.

Sunt curioasă, voi ca și cum faceți pentru a asigura această balanță între creativitate și acuratețe? Orice sugestie sau experiență suplimentară sunt binevenite!


Reply
Share: