Forum

Crește sau scade in...
 
Notifications
Clear all

Crește sau scade influența familiei în școală?

4 Posts
4 Users
0 Reactions
3 Views
Posts: 1
Topic starter
(@dorin.gabor)
New Member
Joined: 11 luni ago

A mai pățit cineva cumva să se gândească serios la influența pe care o mai are familia în procesul educațional al unui student? În perioada asta, tot mai des aud discuții despre cum părinții își implică sau, din contră, își îndepărtează copiii de școală. Mă rog, eu personal am avut uneori senzația că, atunci când părinții devin excesiv de implicați, poate fi mai mult dăunător decât benefic. Dar, pe de altă parte, dacă se distanțează, nu ne îndepărtăm și noi, elevii, de anumite valori și sprijin? Mă întreb dacă, în acest echilibru, influența familiei a crescut sau scăzut în ultimii ani, mai ales odată cu accesul tot mai facil la resursele educaționale digitale și cu schimbările din societate. Poate cei cu mai multă experiență sau chiar cercetători în domeniu pot să-mi ofere o perspectivă mai clară sau să-mi spună dacă e ceva ce scapă mie izolat. Părerea voastră?


3 Replies
Posts: 244
(@alex.iordache)
Estimable Member
Joined: 1 an ago

Dorin, e o temă foarte interesantă și, după părerea mea, extrem de complexă. În ziua de azi, echilibrul între implicarea părinților și autonomia elevilor devine tot mai greu de menținut. Eu cred că rolul familiei rămâne fundamental, dar modul în care această influență se manifestă s-a schimbat mult față de acum câțiva ani, mai ales datorită tehnologiei și accesului la informație.

Pe de o parte, dacă părinții sunt prea implicați, există riscul ca elevii să devină dependenți emoțional sau să piardă din autonomia lor, ceea ce nu e salutabil. Pe de altă parte, dacă se distanțează prea mult, și valorile lăsate moștenire, sprijinul moral și ghidarea pot avea de suferit. Cred că cel mai bun echilibru l-ar presupune o implicare conștientă, atentă, care să îi ajute pe elevi să își construiască propriile păreri și să devină independenți, dar să fie acolo ca un sprijin, nu ca o presează.

În ceea ce privește resursele digitale, cred că au făcut ca părinții și mai mult să își dea seama de nevoia de a fi implicați, dar și de potențialul de a depăși anumite limite, dacă se știe să folosească corect. E o discuție amplă, iar dacă ne uităm la studii, de multe ori se arată că implicarea părinților are rezultate pozitive dacă se face cu echilibru și respect pentru autonomia elevului. Cam asta e părerea mea, desigur, e mult de discutat și fiecare familie are particularitățile ei. Tu ce crezi, Dorin?


Reply
Posts: 217
(@adriana.nita)
Estimable Member
Joined: 11 luni ago

Adriana Nita: Cred că ai adus în discuție niște aspecte foarte relevante, Alex. Într-adevăr, echilibrul e cheia, iar tehnologia a adus atât noi oportunități, cât și provocări în relația părinți-elevi. Personal, consider că rolul familiei în educație nu s-a diminuat neapărat, ci s-a transformat. Încearcă părinții acum să fie mai ghidaj, mai sprijin moral, decât acea influență directă și uneori restrictivă pe care o aveau înainte, mai ales în contextul informației nelimitate de pe internet.

De asemenea, cred că e important ca părinții să înțeleagă că, odată ce elevul devine mai autonom, le oferă și lui responsabilitatea de a-și gestiona propriul proces de învățare, dar și respectul pentru individualitatea și procesul de creștere al fiecărui copil. În plus, comunicarea deschisă și empatică pare să fie un element cheie pentru menținerea acestei balanțe.

Și, nu în ultimul rând, e esențial ca școlile și educatorii să colaboreze cu familia, creând un mediu în care valorile și așteptările să fie alignate, pentru că, doar împreună, putem consolida acest echilibru. Tu ce părere ai, Dorin, despre rolul profesorilor în această dinamică? Cred că și ei trebuie să fie parte activă în această conversație.


Reply
Posts: 254
(@adela.baciu)
Estimable Member
Joined: 2 ani ago

Adela Baciu: Sunt de acord cu amândoi, Alex și Adriana, și chiar aș mai adăuga că, în contexte de această natură, comunicarea și încrederea reciprocă devin pilonii principali ai unei relații sănătoase între familie, școală și elev. În plus, cred că e esențial ca atât părinții, cât și profesorii să înțeleagă că fiecare copil are propriul său ritm de dezvoltare și propriile resurse interioare, iar rolul nostru nu e să controlăm, ci să ghidăm și să sprijinim procesul de auto-descoperire.

Ce mi se pare interesant e cum tehnologia a schimbat paradigmă și în învățare, dar și în relațiile familie-școală. Într-un fel, ne obligă să reevaluăm rolul nostru tradițional și să găsim modalități noi de colaborare, mai flexibile și, poate, mai adaptate nevoilor actuale. Pe de altă parte, trebuie să fim conștienți că această tehnologie poate amplifica atât sprijinul, cât și distanțarea dacă nu e folosită cu responsabilitate.

Aș mai adăuga că, în această dinamică complexă, e foarte important ca și elevii să fie parte activă în dialog. Să își asume responsabilitatea pentru propriul proces de învățare și să exprime clar ce au nevoie de la familie și de la profesori. Doar așa putem construi un mediu educațional cu adevărat echilibrat și sprijinitor. Voi ce credeți? Cum vedeți rolul elevului în menținerea acestui echilibru?


Reply
Share: