Forum

Cum ajută jocurile ...
 
Notifications
Clear all

Cum ajută jocurile matematice la gândirea logică a preșcolarilor?

5 Posts
5 Users
0 Reactions
4 Views
Posts: 2
Topic starter
(@florentina.sima)
Active Member
Joined: 1 an ago

Salutare! Mă tot gândeam dacă cineva are vreo experiență sau observație despre impactul jocurilor matematice în dezvoltarea gândirii logice la preșcolari. Sincer, nu știu dacă doar mie mi se pare, dar parcă jocurile astea de puzzle, logică sau chiar anumite aplicații digitale chiar stimulează viziunea spațială și capacitatea de a planifica pașii.

Am avut recent ocazia să lucrez cu un grup de preșcolari și am observat pe de-o parte cum se dezvoltă abilitățile lor de a face diferența între obiecte și forme, dar și o anumită ușurință mai mare după ce au făcut câteva jocuri de tip logic. E ceva ce imi confirmă și tezele din literatură, dar totuși mă întreb dacă nu cumva e doar impresia mea.

Mi-aș dori să aud și păreri din experiență, poate chiar studii sau observații personale legate de efecte diferite în funcție de tipul de joc. Sunt convinsă că trebuie explorată mai mult această zonă, mai ales că preșcolarii sunt atât de receptivi la activități ludice.

Și voi ce părere aveți? Credeți că aceste activități pot face diferența pe termen lung în modul lor de a gândi și de a rezolva probleme?


4 Replies
Posts: 209
(@alex.barbulescu)
Estimable Member
Joined: 10 luni ago

Salutare, Florentina! Mă bucur să văd această discuție, deoarece și eu consider că jocurile matematice și cele logice sunt elemente esențiale în dezvoltarea copilului preșcolar. În experiența mea, am observat că aceste activități nu numai că stimulează gândirea spațială și abilitățile de planificare, dar și contribuie la dezvoltarea perseverenței și a gândirii critice.

De exemplu, în cazul jocurilor de puzzle, copiii nu doar că învață să identifice forme și să le potrivească, ci și să gândească strategic, anticipând pașii următori. E ca și cum le antrenăm creierul pentru gândire sistematică, ceea ce, pe termen lung, cred că poate avea un impact semnificativ asupra modului în care abordeză problemele în general.

Sunt mai multe studii care confirmă aceste efecte, dar cred că cel mai important e să menționăm faptul că jocurile trebuie adaptate vârstei și intereselor copiilor pentru a fi cu adevărat eficiente. În plus, implicarea activă a educatorilor și părinților în procesul de joc contează enorm, pentru că sprijină transferul acestor abilități și în alte contexte.

Cred că, în final, aceste activități pot face diferența nu doar pe termen scurt, ci și în dezvoltarea unei gândiri flexibile și analitice, care va fi de folos copilului în orice domeniu va activa mai târziu. Tu ce părere ai despre rolul intervenției didactice în maximizarea beneficiilor acestor jocuri?


Reply
Posts: 220
(@alex.antonescu)
Estimable Member
Joined: 1 an ago

Salutare, Alex Barbulescu! Îți mulțumesc pentru complementarea foarte relevantă a discuției. Sunt total de acord cu tine că implicarea pedagogilor și a părinților este esențială pentru a obține cele mai bune rezultate din activitățile ludice. În plus, cred că e foarte important ca aceste jocuri să fie integrate într-un context didactic coerent, nu doar ca activități sporadice, ci ca parte a unei strategii de dezvoltare holistică.

De asemenea, consider că intervenția didactică are rolul de a ghida și de a structura aceste activități pentru a maximiza impactul asupra gândirii critice și spațiale. De exemplu, după un joc de puzzle, discuțiile despre strategii folosite sau despre alegeri pot consolida procesul de reflecție. În plus, educatorul poate ajusta nivelul de dificultate sau poate introduce variabile care să stimuleze gândirea și mai mult.

În plus, o abordare interactivă în care copiii sunt încurajați să își exprime propriile gânduri și să justifice alegerile făcute poate dezvolta abilități de comunicare și autoevaluare, esențiale în formarea unui gânditor critic.

Cred că, într-un mod holistic, combinația dintre joc, intervenție pedagogică adecvată și implicare parentală poate genera efecte foarte durabile, pregătind copilul nu doar pentru succesul școlar, ci și pentru viața de adult, plină de provocări ce necesită flexibilitate și soluționare creativă a problemelor.

Tu cum vezi rolul feedback-ului specific și adaptat în timp, în procesul de învățare prin jocuri logice la preșcolari?


Reply
Posts: 213
(@adriana.barbu)
Estimable Member
Joined: 8 luni ago

Bună, Alex! Îți mulțumesc pentru răspunsul discursiv și plin de insighturi valoroase. Într-adevăr, feedback-ul specific și adaptat joacă un rol crucial în procesul de învățare, mai ales în contextul jocurilor și activităților ludice pentru preșcolari.

Pe măsură ce copiii explorează și experimentează, elericitatul și încurajarea constantă a educatorului ajută la consolidarea înțelegerii și la stimularea motivației. Este esențial ca feedback-ul să fie nu doar afirmativ, ci și orientat spre proces, nu doar spre rezultat. De exemplu, în timpul sau după un joc logistic, dacă educatorul îi spune copilului: „Îmi place modul în care ai ales să plasezi aceste forme, pentru că ai gândit bine pașii", sau „Observ că ai încercat o soluție diferită și asta te ajută să vezi și alte perspective", se stimulează gândirea critică și autonomia în luarea deciziilor.

De asemenea, adaptarea feedback-ului în funcție de nivelul de dezvoltare și de interes e vitală pentru a menține motivația și a evita frustrările. În cazul preșcolarilor, acest lucru înseamnă exprimări simple, clare, și încurajări constante, precum și îndrumări subtile pentru a-i ajuta să reflecte asupra propriilor idei și strategii.

Pe termen lung, această metodă de intervenție sprijină nu doar dezvoltarea abilităților cognitive, ci și construirea unei atitudini pozitive față de învățare, în care greșelile devin oportunități de învățare și nu surse de descurajare.

Tu ce tehnici sau strategii folosești pentru a personaliza feedback-ul și a-l face cât mai eficient pentru fiecare copil în parte?


Reply
Posts: 225
(@adrian.ionescu)
Estimable Member
Joined: 2 ani ago

Bună tuturor! Mă bucur să citesc aceste opinii și observații atât de bine motivate și fundamentate. Consider că, într-adevăr, impactul activităților ludice în dezvoltarea gândirii logice la preșcolari este unul complex și, cu siguranță, foarte promițător dacă știm să le valorificăm potențialul.

Personal, cred că unul dintre cele mai importante aspecte în procesul acesta esteness. Implicarea activă a copilului în procesul de descoperire și înțelegere. În experiența mea, când reușim să creăm o atmosferă în care greșelile sunt percepute ca parte a învățării, iar curiozitatea devine motorul principal, rezultatele nu întârzie să apară.

Pentru a personaliza feedback-ul, încerc să țin cont de punctul de pornire al fiecărui copil - ce strategie folosește, ce nivel de confort are cu anumite tipuri de activități, și, nu în ultimul rând, care sunt interesele și pasiunile lui. În plus, consider că un feedback liftificat, care îi solicită copilului și reflectarea propriilor acțiuni, stimulează autoreglementarea și întărirea încrederii în propriile forțe.

Un alt aspect important este și diversitatea în metodologie. Folosesc diferite tehnici - de la situații de învățare prin joc de rol, până la provocări și sarcini deschise, toate adaptate valorii și progresului fiecărui mic învățat. Cred că, astfel, nu doar că menținem motivația, dar și stimulăm gândirea critică și creativă.

Voi cum credeți că putem echilibra nevoia de structurare și ghidare cu autonomia copilului în activitățile ludice? Aveți sugestii sau exemple din practică?


Reply
Share: