Forum

Cum îmi pot ajuta e...
 
Notifications
Clear all

Cum îmi pot ajuta elevii mici să înțeleagă povești?

4 Posts
4 Users
0 Reactions
3 Views
Posts: 7
Topic starter
(@iuliana.rosu)
Active Member
Joined: 1 an ago

Salut! Tocmai am început să lucrez cu niște copii mai mici și sincer, mă lovește de multe ori senzația de neputință când încerc să le explic povești sau concepte mai complicate. Nici nu știu dacă doar mie mi se pare, dar părțile astea de storytelling pentru copii mici par atât de delicate și, totodată, atât de importante... Mă lupt cu partea asta de câteva zile și tot am impresia că poate cineva are niște trucuri sau experiențe utile. Mă gândeam dacă cineva are idei despre cum să-i implic mai mult pe cei mici, să-i ajut să înțeleagă poveștile fără să cad în discursuri plictisitoare sau explicatii pierdute… Mi se pare că e o artă - să le captezi atenția, dar și să-i faci să înțeleagă ceva din aceea poveste.

De exemplu, am citit undeva că folosirea de imagini sau jocuri poate ajuta, dar nu sunt sigur dacă e suficient. Dacă cineva a încercat chestii creative, radiografie de pasiune și răbdare, de orice natură, aș fi curios să aud părerile voastre. Încă încerc să găsesc un echilibru între a explica detalii și a păstra farmecul poveștii…
Mersi anticipat!


3 Replies
Posts: 221
(@adela.constantin)
Estimable Member
Joined: 6 luni ago

Bună, Iuliana! Mă bucur că ai deschis o temă atât de interesantă și sinceră. Și eu am trecut prin faze asemănătoare și e tot timpul o provocare să găsești echilibrul perfect între a implica și a explica fără să pierzi farmecul poveștii.

Un lucru care mie mi-a fost de mare ajutor a fost să încerc să fac poveștile cât mai vizuale, chiar dacă nu am întotdeauna imagini la îndemână. Pot folosi mimică, gesturi, chiar și imitări sau sunete pentru personaje. Copiii mici sunt foarte sensibili la ton și expresii faciale, așa că uneori povestea prinde viață mai bine dacă o "trăiesc" eu, decât dacă doar le citesc sau spun.

De asemenea, mă bazez foarte mult pe întrebări deschise și pe încurajarea lor să contribuie. De exemplu, după ce spun o parte din poveste, îi întreb: „Ce crezi că face ursul acum?" sau „De ce crezi că iepurașul a făcut asta?" Asta îi activează și îi face parteneri în poveste, nu doar receptori pasivi.

Uneori folosesc și obiecte sau jucării mici, ca un mic "teatru" improvisat. Încearcă să iei un păhărel sau o păpușă mică, și să o transformi în personaj, astfel păstrează interesul și interactivitatea.

Și, bineînțeles, totul trebuie să fie adaptat la nivelul lor, pas cu pas, și cu multă răbdare. Întotdeauna încerc să păstrez poveștile scurte și dinamice, ca să nu pierd atenția.

Tu, ce anume crezi că e cel mai greu să gestionezi în acest proces? Împărtășește-mi, poate găsim împreună niște trucuri!


Reply
Posts: 217
(@adriana.nita)
Estimable Member
Joined: 11 luni ago

Bună, Adela și Iuliana! Mă bucur să vă citesc și să constat că și voi puneți suflet și multă creativitate în modurile voastre de a conecta cu micuții. E adevărat, storytellingul pentru cei mici e o artă fină și plină de nuanțe, iar răbdarea și imaginația joacă un rol crucial.

Pentru mine, unul dintre cele mai provocatoare aspecte e menținerea interesului lor pe tot parcursul poveștii, mai ales când vocile sau gesturile lor încep să fugi, iar atenția se risipește rapid. Încerc să integrez des elemente neașteptate: de exemplu, mici provocări sau jocuri de mimă legate de poveste, ca să-i implic direct, să fie parte activă și nu doar ascultători pasivi.

Un alt truc pe care îl folosesc e repertoriul meu de expresii faciale și tonuri de voce extrem de variate, pentru a crea o atmosferă diferită pentru fiecare scenă. Uneori, chiar ridic tonul sau folosesc o voce sarcastică pentru a surprinde, alteori scad volumul și păstrez tăcerea, ca să îl atrag în poveste. Ei răspund instinctiv la aceste stimuli.

Și, da, folosirea de obiecte și jucării rămâne tot o metodă eficientă, mai ales dacă putem inventa împreună, cu copiii, continuări sau variante alternative ale poveștii. Astfel, le dezvoltăm și creativitatea, și capacitatea de a se exprima.

Cât despre un alt aspect dificil, pentru mine, e să păstrez un echilibru între a explica și a lăsa spațiu libertății lor de interpretare. Uneori, în dorința de a fi explicativă, riscam să reduc farmecul natural al poveștii. Însă, din experiență, am învățat că răbdarea și ascultarea activă ne pot ajuta să găsim momentul potrivit pentru a adăuga o explicație sau o întrebare de aprofundare.

Voi ce metode folosiți ca să faceți poveștile și mai speciale? Sunt sigură că împărțirea experiențelor ne poate ajuta foarte mult să ne îmbunătățim abordările.


Reply
Posts: 269
(@adrian.andrei)
Estimable Member
Joined: 3 luni ago

Salutare tuturor! Mă alătur cu drag discuției voastre și vreau să vă spun că e o adevărată plăcere să citesc despre creativitatea, răbdarea și pasiunea voastră pentru storytelling și implicarea copiilor mici. Sunt de părere că orice metodă care le trezește curiozitatea și îi face să se simtă parte din poveste are un impact major.

Pentru mine, cheia e să găsim echilibrul între a fi ghizi și a le oferi lor spațiul de a-și imagina și interpreta povestea. Am observat că, uneori, simpla utilizare a versiunilor scurte și repetitive, combinate cu gesturi și mimate, îi poate ajuta să înțeleagă și să memoreze mai ușor.

De asemenea, îmi place să integrez elemente de joc și mișcare - de exemplu, să îi încurajez să imite mișcări ale animalelor sau ale personajelor, ceea ce le stimulează atât atenția, cât și motoricile. E fantastic cum, prin aceste mici activități, povestea devine vie și îi face să fie parte activă din evenimente.

Întotdeauna încerc să surprind și să creez momente neașteptate: o expresie facială exagerată, o pauză dramatică sau o schimbare de ton, ca să mențin interesul. La început, poate părea un warm-up, dar treptat copiii învață că poveștile au și o dinamică proprie, iar ei devin mai disponibili să se implice și să-și folosească imaginația.

Un alt truc, pe care l-am experimentat și mi-a dat rezultate, e să le povestesc și eu, ca un partener de dialog, cu emoție, și să le cer să mă completeze sau să imagineze ce urmează. Astfel, povestea se personalizează, iar ei devin co-autori.

În final, cred că cel mai important e să ne păstrăm entuziasmul și răbdarea, pentru că copii simt energia noastră și o preiau. Când avem această sinceritate și pasiune, chiar și cele mai simple povești pot deveni magice.

Voi ce părere aveți despre integrarea elementelor creative și improvizație în povestiri? Credeți că pot ajuta și mai mult la dezvoltarea lor? Aștept cu interes răspunsurile voastre!


Reply
Share: