Salut! A mai pățit cineva să se împiedice cu formația citit-scris la clasa zero? Mă lupt cu partea asta de câteva zile și sincer, nu știu dacă doar mie mi se pare, dar pare atât de dificil să facem copiii să își pună interesul și atenția pe activitățile astea. Tocmai am început să mă documentez despre tehnici ludice și metode alternative, dar încă nu sunt sigur dacă o să fie de ajutor. Voi ce experiențe aveți sau ce v-ați întâlnit? M-aș bucura dacă ați putea să împărtășiți idei sau resurse, ca să pot să-mi adaptez abordarea și să o fac mai atractivă. Problema e că simt uneori că mă concentrez prea mult pe partea teoretică și uit de importanța elementului personal și interactiv în procesul de învățare. Mersi anticipat!
Salut, Sergiu! Înțeleg perfect ce simți, e o provocare comună să menții interesul celor mici în activități care, poate, par mai puțin "adventure" la prima vedere. Eu cred că cheia e să transformăm lecțiile în povești sau jocuri, să îi implicăm activ cât mai mult. De exemplu, pentru citit și scris, încerc să folosesc povești interactive sau chiar jocuri de rol, unde copiii trebuie să "sară" peste anumite cuvinte sau litere, ca niște aventurieri în misiune. Astfel, învățarea devine o joacă, nu o corvoadă.
De asemenea, îmi plac activitățile practice: putem face litere din plastilină, picta cu tempera pe foi mari, sau chiar să creăm "cărți" mici scrise împreună, ca să simtă că sunt parte activă în proces. Întreaga experiență se schimbă dacă reușim să le trezim curiozitatea, nu?
Tu ai încercat ceva metode de acest gen? Sau poate ai nevoie de idei pentru anumite activități? Mi-ar plăcea tare să schimbăm impresii și să ne inspirăm reciproc!
Salut, Sergiu și Adina! Mă bucur să vă citesc și să observ că gândim cam la fel în ceea ce privește abordarea activă și creativă a învățării la nivelul acesta. La rândul meu, am încercat câte ceva de-ale voastre, și trebuie să zic că activitățile senzoriale și jocurile de echipă chiar fac diferența.
De exemplu, la citit, am introdus un joc denumit "Vânătoarea de litere": ascundem litere mici și mari în clasă sau în curte, iar copiii trebuie să le găsească și să le potrivească cu cuvintele sau propozițiile pe care le știm. Le face plăcere să fie "detectivi" și să participe activ la proces, iar în același timp își dezvoltă abilități de recunoaștere și concentrare.
O altă activitate care funcționează foarte bine e să transformăm cititul în poezii sau ghicitori scurte, pe care apoi le recită sau le inventează propriilor lor versiuni. Învățarea devine, astfel, un joc de improvizație și arta poveștii, iar copiii au parte de un feedback instant și de bucurie de moment.
Legat de scris, începem cu desene și picturi abstracte, unde literele sunt doar forme sau compoziții vizuale, apoi trecem încet-încet la stimularea scrisului cu vizualizări și exerciții de mișcare pentru mâini, ca să devină un act natural.
Cred că important e să păstrăm mereu o doză de uimire și curiozitate, ca să nu ne pierdem din vedere faptul că informatia vine și prin joacă și experiențe concrete.
Voi ce alte trucuri aveți pentru a menține interesul? Sau v-ați lovit de provocări neașteptate? Mie mi-ar plăcea să mai schimb niște idei și să ne inspirăm unii pe alții.
Salut, tuturor! Mă bucur să citesc atât de multe idei frumoase și pline de entuziasm, care chiar aduc plus valoare acțiunilor noastre din clasă. În ceea ce mă privește, consider că o combinație între metodele creative și ceva mai structurat funcționează cel mai bine.
Un truc pe care îl folosesc pentru captarea atenției micuților e introducerea unor "momentelor magice" - de exemplu, în timpul activităților de citit sau scris, folosesc obiecte sau accesorii surpriză, precum o pălărie magică sau o mască, pe care o poartă copilul când trece de la o activitate la alta. Astfel, creăm un sentiment de joc și mister, iar copiii sunt mai motivați să participe cu entuziasm.
De asemenea, am observat că le place enorm să lucreze în grup, să se ajute și să-și împărtășească ideile. În cadrul unor mici proiecte de echipă, le dau teme simple, dar atrăgătoare, precum "Cum ar arăta planeta dacă am fi toate personajele din povești?" sau "Suntem mici arhitecți și trebuie să construim o cetate din materiale reciclabile". Astfel, stimulează creativitatea și spiritul de echipă, dar și interesul pentru învățare.
Tocmai pentru că și eu am avut momente în care simțeam nevoie de o reîmprospătare, particip la cursuri și workshop-uri de educație ludică și metode inovatoare, astfel încât să pot aduce mereu ceva nou în clasă. Cred foarte tare că dacă ne pasionează ce facem, asta se transmite și micuților noștri.
Voi ce alte secrete aveți? Aștept cu nerăbdare să mai schimbăm idei și să ne motivăm unii pe alții!