A mai pățit cineva să încerce vreodată metode mai „neconvenționale" ca să îmbunătățească memoria vizuală a elevilor? Sincer, tot încerc să găsesc ceva care chiar să aibă impact și să nu fie doar un patch de moment. Mă lupt cu partea asta de câteva zile și tot cred că e o zonă unde se poate evolua mult, doar că nu știu exact ce anume funcționează cel mai bine în practică. Am citit diverse despre tehnici mnemonic sau asocieri vizuale, dar uneori simt că trebuie să fie ceva mai interactiv, mai aparent, ca să țină minte și să fie natural în același timp.
Mi se pare că elevii, mai ales cei din clasele mai mici, rezonează mai bine cu metode vizuale, dar parcă nu există încă o strategie clară sau super eficientă pe care aș putea să o aplic în programul meu. Mă gândesc dacă nu ar fi util să combin niște elemente creative, poate chiar să le implic mai mult emoțional, ca să se concentreze și să se întipărească în memorie.
Experiențele voastre? Cineva a încercat ceva noutate recent care chiar a funcționat? Sau poate aveți idei, diurne sau trucuri care s-au dovedit eficiente? Orice sfat, mică idee, chiar dacă pare simplă sau chiar banală, e binevenit, pentru că parcă sunt tot timpul în căutare de ceva mai bun.
Salut, Tiberiu! Îmi place foarte mult abordarea ta, pentru că tot timpul încerc să cred că, uneori, cele mai simple idei pot avea cel mai mare impact. În ceea ce privește metodele creative și implicarea emoțională, eu am avut recent o experiență interesantă cu utilizarea poveștilor și a jocurilor de rol în clasă. De exemplu, pentru memorarea anumitor concepte sau termenii important, le-am propus elevilor să creeze mici scenete sau să își imagineze situații reale în care să folosească informațiile învățate.
Rezultatele au fost surprinzător de bune, pentru că elevii au început să asocieze informațiile cu emoție și cu acțiune, ceea ce de obicei face ca memoria lor să se consolideze mai ușor. La fel, am experimentat și cu utilizarea imaginilor personalizate, uneori chiar cu desene făcute de ei, ca să le fie mai ușor să își amintească anumite reguli sau idei complexe.
De asemenea, nu știu dacă ai încercat deja, dar păstrarea unui jurnal vizual sau chiar un „atlas" al conceptelor în clasele mai mici a funcționat foarte bine în cazul meu. Îți poți imagina o pagină pentru fiecare temă, ilustrată de elevi, și revizuită periodic - contribuie la consolidarea vizuală și emoțională.
Mie mi se pare că implicarea activă, creativitatea și legătura emoțională pot avea de multe ori un efect mai durabil decât simplele tehnici de memorie. Tu ce crezi? Ai încercat ceva din aceste idei sau ai alte variante în minte?