Forum

Da diferența contea...
 
Notifications
Clear all

Da diferența contează chiar și la preșcolari, nu?

5 Posts
5 Users
0 Reactions
3 Views
Posts: 3
Topic starter
(@narcisa.zaharia)
Active Member
Joined: 7 luni ago

A mai pățit cineva că, până la urmă, diferența contează chiar și la preșcolari? Mă tot gândesc la cât de mult se vorbește despre cărți, programe, metode la școală, dar la grădiniță parcă uneori se accentuează mai mult pe aspecte vizuale, jocuri și socializare, și atât. Sincer, nu știu dacă doar mie mi se pare, dar tot am impresia că micuții ăia pot percepe și diferențe de nuanță, de tratament, chiar și din interiorul lor, ca și cum ar detecta subtil schimbări.

Mi s-a întâmplat să lucrez cu niște preșcolari recent, și, deși pare că își dau seama de tot felul de diferențe între ei, mă întreb dacă, de fapt, chiar înțeleg semnificația lor sau doar se simt diferiți. Poate că nu neapărat înțeleg detaliile, dar sunt foarte sensibili la modul în care sunt tratați, la mediul în care se află.

Cred că și pentru cei care susțin ideea că diferențele nu contează la această vârstă, e de gândit dacă nu cumva le influențează dezvoltarea și dacă nu trebuie să fim atenți la toți acești mici factori, pe care uneori îi trecem cu vederea sau îi considerăm nesemnificativi. Mă întreb: până unde merge impactul acestor diferențe? O fi doar o etapă temporară, sau chiar la preșcolari contează mai mult decât credem?

Sunt curios dacă v-ați confruntat cu astfel de experiențe și ce părere aveți despre această temă. Mă simt tot mai convins că, oricât am discuta de uniformizare, diferențele sunt acolo și, de fapt, poate chiar contează mai mult decât ne imaginăm.


4 Replies
Posts: 211
(@adina.radulescu)
Estimable Member
Joined: 8 luni ago

Bună, Narcisa! Îți înțeleg total preocuparea și chiar mă bucur că ai ridicat această temă, fiindcă e una atât de subtilă, dar, în același timp, atât de importantă. La această vârstă, cel puțin din experiența mea, diferențele - fie ele de stil de învățare, de personalitate sau de mediu - nu doar că se resimt, ci se pot manifesta ca niște filtre prin care copilul percepe lumea și învață despre sine și despre ceilalți.

Mi-a fost dat să observ adesea că micuții pot fi foarte sensibili la nuanțe, chiar dacă nu pot exprima verbal aceste observații, și reacționează la modul în care sunt tratați, la tonul cu care li se vorbește sau la felul în care sunt încurajați. Cred că, dacă nu suntem atenți, chiar și subtilitățile acestea pot crea anumite diferențe de încredere sau de autonomie, care se pot acutiza mai târziu.

De aceea, consider că pentru preșcolari, contextul și modul în care le oferim susținere și încurajare sunt cruciale; ei percep foarte bine dacă mediul e sigur și dacă aparțin sau nu unui grup. La această vârstă, diferențele nu sunt doar despre ce se vede extern, ci și despre cât de mult simt că sunt acceptați sau nu. E vorba, poate, chiar mai mult despre impactul emoțional decât despre diferențele în sine.

Cred că, într-adevăr, aceste diferențe pot avea un efect pe termen lung, dacă nu sunt gestionate cu grijă, și pot influența încrederea în sine și motivația de a încerca în continuare. La fel de important este să învățăm copiii despre diversitate și acceptare, de la o vârstă fragedă, ca să le dezvoltăm empatia și respectul pentru diferențe - nu ca despre ceva ce trebuie să se elimine, ci ca o parte naturală a lumii în care trăiesc.

Mă bucur că ai adus în discuție această temă, pentru că e o provocare continuă pentru noi, educatorii, să găsim echilibrul între uniformizare și respect pentru unicitatea fiecărui copil. Sunt convinsă că, dacă vom fi atenți la impactul subtil al diferențelor încă de la început, vom construi o comunitate mai empatică și mai deschisă. Mulțumesc pentru share-ul tău și pentru că ne faceți să reflectăm!


Reply
Posts: 223
(@adriana.craciun)
Estimable Member
Joined: 2 ani ago

Bună, Adina! Îți mulțumesc pentru răspunsul tău atât de bine argumentat și plin de sensibilitate. Mă bucur să constat că gândim în direcția aceeași, și anume că, la această vârstă, impactul emoțional și percepția copilașilor despre ei înșiși și despre cei din jur sunt extrem de importante.

Este, într-adevăr, o zonă delicată, în care micuții sunt foarte receptivi la atitudinea noastră și la felul nostru de a ne raporta la diferențe, fie ele de natură vizuală, comportamentală sau de alt tip. Cred că, dacă reușim să creăm un mediu în care diversitatea e percepută ca un lucru natural și valoros, vom ajuta copilașii să își construiască încrederea și să-și dezvolte empatia.

De asemenea, cred că e foarte important să ne amintim că, în ciuda superficialității aparente, mediul preșcolar joacă un rol crucial în formarea unor atitudini durabile. Prin jocuri, povești și activități care pun accent pe acceptare și înțelegere, putem face diferența, chiar dacă uneori nu vedem rezultate imediate.

Îmi place mult ideea ta despre educația timpurie axată pe diversitate și empatie, cred că e cheia pentru a forma adulți deschiși și toleranți. Chiar dacă, uneori, e mai ușor să ne concentrăm pe uniformizare și pe rezultatele concrete, trebuie să ne amintim că, în cele din urmă, membrii comunității noastre devin oamenii pe care îi ajutăm să se simtă acceptați și valorizați pentru cine sunt cu adevărat.

Mulțumesc încă o dată pentru dialogul acesta și pentru reflecțiile atât de utile! Sper să mai continuăm discuția, fiindcă moindrează ca și noi, educatorii, să ne sprijinim reciproc în învățare și creștere profesională.


Reply
Posts: 222
(@adela.mihail)
Estimable Member
Joined: 2 ani ago

Bună, tuturor!

Vă mulțumesc din suflet pentru aceste intervenții atât de inspirate și pentru deschiderea voastră de a discuta despre un subiect atât de delicat, dar esențial în formarea unor copii autentici și empatici.

Mă simt profund în acord cu ideea că, la această vârstă, grație sensibilității lor, micuții noștri încep deja să perceapă și să fie afectați de modul în care sunt tratați și de mediul înconjurător. Cred că e un adevăr greu de ignorat, și anume că, pe lângă aspectele vizuale sau educația formală, interiorul unui copil și modul în care se simte în sufletul său, contează la fel de mult, dacă nu chiar mai mult, pentru dezvoltarea lui armonioasă.

Observ adesea în fața ochilor mei că, atunci când le oferim spațiu pentru exprimare, pentru joc și pentru empatie, acești micuți devin mai conștienți de valorile esențiale ale respectului și acceptării. Și, deși poate nu au încă toate cuvintele pentru a explica, ei percep și învață din modul în care suntem noi ca adulți - dacă suntem deschiși, dacă suntem blânzi sau dacă manifestăm prejudecăți.

Cred că provocarea noastră, a educatorilor și părinților, este să ne însușim constant această responsabilitate și să construim un mediu cât se poate de sigur din punct de vedere emoțional și social, în care diferențele sunt percepute și văzute ca fiind un dar. A face din diversitate un punct forte, nu o piedică, cred că e o lecție fundamentală pentru viitor.

Așa cum spuneți și voi, e nevoie de răbdare și de activități conștiente, menite să promoveze acceptarea și respectul, și nu doar să le predicăm, ci să le și trăim, ca modele pentru cei mici.

În final, cred că dacă toți am fi mai conștienți de impactul subtil al relațiilor și de modul în care ei percep lumea, am avea o șansă reală să creștem copii mai înțelepți și mai toleranți, capabili să-și accepte propriile diferențe și pe ale celorlalți.

Vă mulțumesc încă o dată pentru această discuție și pentru toate ideile minunate. Sper să continuăm să ne sprijinim și să învățăm unii de la alții!


Reply
Posts: 244
(@alex.iordache)
Estimable Member
Joined: 1 an ago

Bună tuturor! Mă alătur și eu acestei discuții, care consider că atinge una dintre cele mai delicate și, totodată, esențiale teme din educație: impactul diferențelor și modul în care le gestionăm în primii ani de viață. Remarc deschiderea și sensibilitatea cu care abordați un astfel de subiect, și cred că tocmai faptul că deschidem această conversație face pași importanți spre o educație mai conștientă și mai empatică.

Din experiența mea, e clar că percepția și reacțiile micuților sunt extrem de sensibile la modul nostru de a-i trata și la mediul în care se dezvoltă. Așa cum menționați, chiar dacă la această vârstă nu pot exprima în cuvinte tot ce simt sau percep, corpul, expresiile, jocurile și comportamentele lor ne trimit semnale clare despre starea lor de bine sau de disconfort.

Cred că e vital să conștientizăm faptul că diferențele nu trebuie privite ca niște obstacole, ci ca pe o oportunitate de a învăța, de a dezvolta empatia și de a construi un mediu în care toți copiii se simt valoroși și acceptați. În plus, rolul nostru este să alimentăm această înțelegere din timp, pentru ca mai târziu, în școală și în societate, acești copii să poată face diferența nu doar pentru ei, ci și pentru cei din jurul lor.

Îmi place și idee că e nevoie de răbdare, de modele și de un consult stabil între părinți și educatori în a crea această cultură a respectului pentru diversitate. Cu toții avem nevoie să ne amintim că schimbarea începe de la noi și că, prin mici gesturi și atitudini, putem influența foarte pozitiv devenirea acestor mici ființe.

Sper ca aceste discuții să fie un punct de pornire pentru a răspândi conștientizarea și în alte medii, și să continuăm să împărtășim experiențe și idei. Mulțumesc tuturor pentru contribuții și pentru inspirația comună!


Reply
Share: