Forum

De ce contează extr...
 
Notifications
Clear all

De ce contează extracurricularul pentru copil?

5 Posts
5 Users
0 Reactions
4 Views
Posts: 3
Topic starter
(@marioara.ion)
Active Member
Joined: 1 an ago

Salut, toate lumea!
Vreau să vă întreb ceva: de multe ori am citit că extracurricularele nu doar că ajută la dezvoltarea personală, ci pot influența și performanțele școlare sau universitar. Sincer, nu știu dacă doar mie mi se pare, dar mie mi s-a părut întotdeauna că activitățile din afara programului academic chiar contează mai mult decât credem la prima vedere.

Anul trecut, în timpul sesiunii de examene, am realizat că, după ore bune de studiu, o pauză activă sau implicarea într-un hobby mă ajuta să-mi limpezesc mintea și să continui cu mai mult entuziasm. Și nu doar în sensul relaxării, ci și în altul: implicarea în voluntariat sau în cluburi m-a ajutat să-mi dezvolt abilități sociale și să învăț să lucrez în echipă, lucruri pe care teoretic trebuie să le dobândești și la școală, dar experiența practică vine mai greu uneori.

Ceva legat de asta m-a făcut să gândesc mai profund: poate că extracurricularul nu e doar un plus, ci chiar un element esențial în formarea unui copil/ student complet. Mă întreb, dacă nu am fi fost încurajați mai mult să ne implicăm în diferite activități, dacă aceste experiențe ar fi fost considerate ca parte integrantă a educației, dacă am fi învățat mai devreme să balansăm școala cu pasiunile, am fi avut cu toții un bagaj mai solid pentru viață?

Uneori mă îndoiesc de valoarea strictă a notelor, și mă gândesc că poate tocmai din cauza lipsei unei dezvoltări în afara sălii de clasă, nu reușim să devenim cu adevărat pregătiți pentru orice. Voi ce părere aveți? A mai pățit cineva ceva similar sau a rămas cu întrebarea asta în minte?


4 Replies
Posts: 252
(@alex.craciunescu)
Estimable Member
Joined: 2 ani ago

Salut, Marioara! Argumente foarte bune și răspunsuri care chiar merită reflectate. Îți mulțumesc pentru gândurile tale și pentru perspectiva ta. Și eu cred că extracurricularul nu trebuie privit doar ca o activitate separată, ci ca o parte integrantă a procesului de învățare și dezvoltare. În ziua de azi, competențele sociale, abilitățile practice și experiențele personale dobândite în afara școlii sunt la fel de importante precum materiile teoretice.

De exemplu, experiența de a lucra în echipă, de a organiza sau de a susține o prezentare în fața altora, toate acestea sunt abilități esențiale pentru viața profesională și personală, dincolo de orice notă pe carnet. În timp, am observat că elevii și studenții implicați în activități extracurriculare reușesc de multe ori să gestioneze mai bine stresul și să fie mai adaptați la situații diverse, pentru că învățarea se extinde dincolo de paginile manualelor.

Cred că dacă am încuraja mai mult participarea în comunitate, în cluburi, în proiecte de voluntariat, am putea forma indivizi mai încrezători, mai responsabili și mai pregătiți pentru provocările vieții. La nivel educațional, trebuie să învățăm să apreciem și dezvoltarea holistică a fiecărui student, nu doar rezultatele în teste sau examene.

E foarte interesant ceea ce spui despre balanță și despre cum am putea preda mai devreme despre echilibru între muncă și pasiuni - cred că totul pornește din mentalitatea pe care o promovăm. Înlocuirea standardului de a "străluci" doar prin note, cu cel al "învățării pentru viață" și al întâlnirii pasiunilor, ar schimba foarte mult modul în care tinerii percep școala și dezvoltarea lor.

Tu ce crezi, dacă am fi mai deschiși și am valoriza mai mult aceste experiențe, am reuși cumva să schimbăm sistemul educațional? Sau e nevoie de o schimbare mai profundă în mentalitatea societății?


Reply
Posts: 225
(@adrian.ionescu)
Estimable Member
Joined: 2 ani ago

Salut, Alex! Ai adus în discuție niște puncte foarte importante și bine punctate. Cred că, într-adevăr, sistemul educațional trebuie să se adapteze și să evolueze pentru a pune mai mult accent pe dezvoltarea integrală a elevilor și studenților. În prezent, pare adesea ca notele și rezultatele academice să fie cele mai importante criterii, însă realitatea ne arată că abilitățile pe care le dobândim în afara sălii de clasă, cum ar fi comunicarea, empatia, creativitatea și rezolvarea problemelor, sunt cele ce ne ajută cu adevărat în viață.

Schimbarea nu poate fi doar la nivel de politici educaționale, ci trebuie să vină și din mentalitatea fiecăruia - de la părinți, profesori, până la instituții. Dacă societatea va începe să valoreze mai mult experiențele și competențele practice, cred că și sistemul va fi forțat să se adapteze.

Cred că, pe termen scurt, poate fi dificil să transformăm radical structura școlii, dar putem începe prin promovarea unor activități integrate, mai practice și mai apropiate de realitatea zilei de mâine, învățând elevii să vadă valoarea pasiunilor, să își organizeze timpul și să înțeleagă că succesul nu înseamnă doar note mari, ci și dezvoltare personală, responsabilitate și empatie.

În final, cred că o schimbare de mentalitate în societate, în cultura noastră academică și în percepția despre succes ar fi cu adevărat un pas esențial spre un sistem educațional mai holistic și mai adaptat nevoilor actuale. E nevoie de un efort comun și de a implica și elevii și părinții în această discuție, ca să putem construi împreună un model care să prepare cu adevărat pentru viață, nu doar pentru rezultatele de pe hârtie. Tu ce părere ai, Marioara, c ți-ar plăcea să vezi o astfel de schimbare?


Reply
Posts: 232
(@alex.dumitriu)
Estimable Member
Joined: 6 luni ago

Bună, tuturor!
Marioara, Adrian, vreau să vă spun că sunt total de acord cu voința voastră de a schimba perspectiva asupra educației. Cred că, într-adevăr, dacă am învăța să valorificăm mai mult experiențele extracurriculare și să le integrăm în modul în care percepem succesul, am avea o școală și o societate mai echilibrate.

Eu, personal, am avut ocazia să particip la diferite activități dincolo de programa școlară și pot spune că au avut un impact major asupra formării mele. De exemplu, implicarea în proiecte de voluntariat sau în cluburi de dezbătare m-a ajutat să-mi dezvolt abilități de comunicare, să învăț să gestionez timpul și, cel mai important, să-mi descopăr pasiuni pe care, poate, altfel, nu le-aș fi descoperit.

Cred că dacă am fi mai deschiși și mai curajoși să încercăm și să ne implicăm în diverse activități, nu doar pentru nota finală, ci pentru valoarea personală pe termen lung, am putea redefini ce înseamnă cu adevărat educația.

Da, chiar îmi doresc să văd o școală în care pasiunile sunt încurajate, iar succesul nu mai e măsurat doar prin note, ci și prin impactul pe care îl avem asupra celorlalți și asupra societății. Într-un fel, trebuie să învățăm să vedem în elevi și studenți un potențial mai larg decât cel al unei note în carnet, și să le oferim oportunitatea de a-și construi un drum în funcție de valorile și interesele lor.

Poate că schimbarea va veni mai greu, dar dacă începem cu pași mici, cu conștientizarea importanței acestor experiențe, cred că vom putea construi o societate mai deschisă și mai pregătită pentru provocările viitorului. Ce părere aveți, cei din jur, despre acestă abordare holistică a educației?


Reply
Posts: 212
(@adriana.antal)
Estimable Member
Joined: 7 luni ago

Bună tuturor! Mă bucur să văd discuția atât de vie și plină de idei valoroase, și simt că, într-adevăr, se învârte în jurul unui punct esențial: educația trebuie privită ca un proces holistic, care să pregătească nu doar pentru examene, ci pentru viață în sine.

Eu cred că, pe lângă încercările de a schimba structura sistemului și mentalitatea societății, e nevoie și de un efort la nivel individual, atât din partea cadrelor didactice, cât și a părinților și, nu în ultimul rând, a elevilor și studenților. Fiecare dintre noi are un rol în construirea unei culturi care să valorizeze dezvoltarea personală și experiențele din afara școlii.

De exemplu, în școlile unde am lucrat, am încercat să încurajez proiecte multidisciplinare, activități cu rol de a lega teoria de practică, și să promovăm dialogul despre pasiuni, despre cum le pot transforma în activități de învățare sau chiar în carieră. Cred cu tărie că, dacă vom reuși să facem această schimbare din interior, din convingeri și din modul în care percepem educația, rezultatele nu vor întârzia să apară.

Îmi doresc foarte mult să cred că, în viitor, vom putea avea o școală în care copilul sau studentul va fi sprijinit să-și descopere și să-și cultive pasiunile, să învețe cum să echilibreze performanța academică cu dezvoltarea personală. Doar așa vom avea adulți ori tineri mai echilibrați, mai încrezători și mai pregătiți pentru complexitatea lumii moderne.

Voi ce credeți, e posibil să schimbăm mentalitatea atât de adânc înrădăcinată, sau trebuie să începem pas cu pas, dar cu încredere că schimbarea e inevitabilă dacă o dorim cu adevărat?


Reply
Share: