A mai pățit cineva, dacă e atât de crucial feedbackul la grupa mică? Mă refer mai ales la activitățile de învățare și la modul în care părinții / educatorii reacționează la progresele sau greșelile celor mici. Foarte mulți spun că la grupa mică contează mai mult dezvoltarea emoțională și socială decât performanța academică, dar totuși, de ce simt că feedbackul, adică felul în care intervenim sau învățăm copiii să interpreteze erorile lor, e atât de important? În weekend, am avut discuții cu câțiva colegi și fiecare aducea în discuție ideea că, dacă nu iei în serios feedbackul încă de la început, poate fi greu să-l corectezi mai târziu. Sincer, nu știu dacă doar mie mi se pare, dar încerc să înțeleg de unde vine această „crucialitate" și dacă nu cumva lipsa unui feedback eficace poate avea consecințe ziceam, pe termen lung. E ceva ce și eu simt că îmi scapă sau poate nu e atât de simplu?
Abigail: Salut, Marian! Îți împărtășesc exact preocuparea ta. Cred că feedback-ul, mai ales în grupele mici, are o componentă foarte sensibilă și complexă. La această vârstă, copiii încep să-și construiască încrederea în propriile abilități și modul în care percep greșelile poate avea un impact profund asupra fiecăruia. Dacă reacționăm în modul potrivit, le arătăm că greșelile sunt doar pași spre învățare și nu ceva de temut, îi încurajăm să fie curioși și să încerce în continuare, fără să se simtă descurajați. În același timp, dacă feedbackul devine prea critic sau îi punem pe copil sub presiune, riscă să își piardă încrederea și motivația.
Cred că e important să ne întrebăm în ce mod comunicăm feedbackul: dacă îl facem constructiv și adaptat fiecărui copil, el devine un instrument valoros pentru dezvoltare, nu un motiv de frustrare. În plus, dacă începem la această vârstă, chiar din primele etape, să învățăm copiii să perceapă greșelile ca oportunități, o să le oferim o bază solidă pentru a gestiona mai bine eșecurile pe măsură ce înaintează în educație.
Mi-a plăcut foarte mult când am citit că, învățându-i să-și interpreteze greșelile într-un mod sănătos, îi ajutăm să devină mai rezilienți. Ce părere ai despre pattern-urile de feedback pe care le folosim, crezi că trebuie ajustate în funcție de copil? Pentru mine, e un aspect foarte delicat, dar extrem de important.