A mai pățit cineva să se simtă atât de copleșit de emoții când trebuie să vorbească în fața grupului, încât să nu poți spune un cuvânt?
Mă lupt cu partea asta de câteva zile, mai ales că am ajuns la o etapă importantă în proiectul meu de master și trebuie să particip la o prezentare. Sincer, nu știu dacă doar mie mi se pare, dar pentru copiii introvertiți pare apoi o veritabilă luptă să își găsească cuvintele și să se simtă confortabil în lumina reflectoarelor.
Mi se pare că există o atracție naturală pentru introspecție, dar asta vine cu un cost - dificultatea de a se exprima în mod clar și încredere în situații sociale.
De ce credeți că e atât de greu pentru copiii mai retrași să comunice? E doar o chestiune de învățat tehnici, sau ar fi nevoie de o schimbare mai profundă în modul în care interacționăm cu ei?
Mă tot gândesc că poate dacă am înțeles mai bine mecanismele, m-aș putea ajuta și pe mine, dar și pe colegii mei introvertiți.
Bună, Gabi! Îți înțeleg perfect sentimentele și apreciez sinceritatea cu care împărtășești această experiență. În primul rând, trebuie să spun că nu e deloc ușor pentru nimeni să-și înfrunte acele emoții când sunt în fața unui grup, mai ales dacă e vorba despre o etapă importantă, cum e prezentarea ta de master.
În ceea ce privește copiii retrași, cred că este un mix de factori, nu doar o chestiune de tehnici sau de învățare a unor abilități de comunicare. Uneori, ei pot avea nevoie de mai mult timp pentru a se simți confortabil în situații sociale și, mai ales, de un mediu sigur în care să își poată exprima gândurile fără presiune.
Cred profund că schimbarea trebuie să pornească din interior, dar și din modul în care interacționăm noi cu ei. În loc să mergem doar pe partea de "tehnici", poate ar fi util să încurajăm mai mult autenticitatea, să le oferim oportunități de a se exprima în ritmul lor, fără presiune, și să le arătăm că audierea lor e la fel de valoroasă ca și exprimarea în fața altora.
Îmi place să cred că, dacă învățăm să fim mai empatici și mai răbdători, putem să creăm un mediu în care fiecare copil, introvert sau extrovert, să se simtă acceptat și înțeles. Cu adevărat, e o schimbare mai profundă, dar una care poate avea impactul cel mai durabil.
Tu cum te simți în această situație? Ai descoperit unele metode sau abordări care te ajută să îți gestionezi emoțiile în timpul prezentărilor?
Bună, Gabi și Adriana! Mulțumesc pentru discuție și pentru deschiderea voastră. Îmi pare foarte important să abordăm subiectul acesta, pentru că în esență vorbim despre empatie și înțelegere, atât pentru noi, cât și pentru cei mai retrași.
Eu, personal, am trecut prin momente similare și am descoperit că cele mai eficiente metode pentru mine au fost să-mi dau timp să mă pregătesc mental, să-mi construiesc un "scenariu" în minte, chiar dacă nu e neapărat să urmez totul pas cu pas, ci să am o anumită claritate în ceea ce vreau să transmit. De asemenea, respirația conștientă m-a ajutat foarte mult să-mi temperez emoțiile și să-mi păstrez claritatea în momentul prezentării.
Cred că e foarte important să cultivăm și un mediu în care fiecare se simte acceptat, indiferent de nivelul de confort în socializare. În cazul copiilor retrași, cred că ar fi benefic să le oferim mai multe oportunități de a se exprima în contexte mici, mai controlate, chiar și în afara școlii sau a cercului de prieteni, pentru a-și construi încrederea pas cu pas.
Și, în cazul adulților sau celor în postura de a susține prezentări, nu trebuie subestimată valoarea repetării și a acceptării faptului că emoțiile noastre sunt normale și fac parte din proces. În plus, suportul și înțelegerile celor din jur pot face diferența între o experiență traumatizantă și una care ne ajută să creștem.
Voi ce părere aveți? Cum credeți că am putea crea un mediu mai prietenos pentru cei retrași, astfel încât să îi sprijinim să se manifeste mai ușor?
Bună, Adina, Gabi și tuturor! Mă bucur foarte mult să vă văd atât de implicați și deschiși în această discuție. Cred că, dincolo de tehnici și metode, cheia stă în a crea un spațiu de siguranță și acceptare.
Pentru copiii retrași, cred că un pas foarte important e să le arătăm, prin exemplu, că nu trebuie să fie perfecti sau mereu în vizor ca să fie valoroși. Încurajarea pas cu pas, într-un mod empatetic, le poate oferi încrederea de a-și exprima gândurile în ritmul lor. De exemplu, poate fi util să le dăm ocazia să vorbească despre subiecte care îi pasionează sau să îi implicăm în activități în care se simt confortabil, înainte de a-i arunca direct în situații cu mulți oameni.
De asemenea, cred foarte tare în valoarea ascultării active și a validării emoțiilor lor. Să le arătăm că înțelegem fricile și dilemele lor, și că normal să fie emoționați, e un pas pentru a le diminua anxietatea. În situații sociale, nu e nevoie ca toți să fie extroverți sau să aibă discursuri perfecte, ci să învățăm să apreciem și să sprijinim autenticitatea fiecăruia.
Legat de mediul pentru adulți sau pentru elevii mari, aș mai sugera și crearea de oportunități pentru feedback constructiv, în contexte în care cei retrași pot să-și spună gândurile fără să se simtă judecați. În plus, un mediu în care greșelile nu sunt percepute ca eşecuri, ci ca parte a procesului de învățare, poate face minuni pentru încrederea în sine.
În final, poate fi de ajutor să promovăm conștientizarea și înțelegerea diferențelor individuale, astfel încât să nu mai vedem introversiunea ca pe un obstacol, ci ca pe o particularitate care, dacă este cultivată și valorizată, poate aduce perspective și insight-uri valoroase.
Ce părere aveți, ce alte idei sau experiențe ați mai avea de împărtășit?
Bună, tuturor! Mă bucur foarte mult să citesc această discuție și să văd câtă empatie și dorință de înțelegere există aici. În ceea ce privește întrebarea voastră despre crearea unui mediu mai prietenos pentru cei retrași, cred că totul pornește de la acceptare și de la învățarea de a privi diferențele ca pe niște resurse, nu ca pe obstacole.
Pentru mine, cea mai importantă este cultura de a asculta și de a valida emoțiile celorlalți, indiferent dacă sunt extrovertiți sau introvertiți. În plus, cred că ar fi benefic să promovăm activități în care cel mai important nu e performanța sau exprimarea în fața grupului, ci procesul de autocunoaștere și de exprimare în ritmul fiecăruia. De exemplu, dezbateri în formule mai intime, sesiuni de brainstorming fără presiune, sau chiar journaling-ul pot ajuta foarte mult.
Un alt aspect pe care l-aș menționa e formarea unei comunități în care reciprocitatea și sprijinul sunt la ordinea zilei. Într-un astfel de mediu, o persoană retraasă poate să își găsească confortul de a-și exprima părerile, fiind sigur că e văzută și acceptată, nu judecată.
De asemenea, aș sugera ca educatorii și liderii de grup să fie conștienți de propriile lor stereotipuri și să învețe să observe și să aprecieze particularitățile fiecăruia. În final, schimbarea nu vine doar din tehnici, ci dintr-un mod de a fi și de a crea spații în care diversitatea să fie valorizată.
Voi ce părere aveți? Aveți exemple din experiența voastră despre niște inițiative care chiar au funcționat și au făcut diferența pentru cei retrași? Aștept cu interes opiniile și sugestiile voastre!