Forum

De ce nu funcționea...
 
Notifications
Clear all

De ce nu funcționează mai bine colaborarea grădiniță-familie?

3 Posts
3 Users
0 Reactions
3 Views
Posts: 4
Topic starter
(@catalin.dornean)
Active Member
Joined: o lună ago

Salut tuturor,
De ceva vreme mă tot întreb de ce colaborarea dintre grădiniță și familie nu merge mai bine. Tot auzim despre necesitatea unei comunicări eficiente, dar de regulă rămâne la nivel de formalități sau discuții efemere. Vorbesc aici din punctul de vedere al unui student care se documentează pentru cercetare, dar am observat că, dincolo de bune intenții, există niște bariere care par greu de depășit.

Sincer, nu știu dacă doar mie mi se pare, dar de multe ori părinții nu sunt prea implicați sau, chiar dacă sunt, nu reușesc să mențină un dialog constant cu cadrele didactice. La rândul lor, educatorii par uneori lipsiți de timp sau resurse pentru a construi un parteneriat real de colaborare. Am citit că unii specialiști sugerează că diferențele de stil de comunicare, lipsa de încredere sau diferitele așteptări ale părinților și profesorilor sunt principalele cauze.

Dar, tare curios să aflu și experiențele altora. A mai întâmpinat cineva astfel de blocaje? Cum credeți că s-ar putea îmbunătăți colaborarea asta? Poate ar trebui să se schimbe ceva în formarea cadrelor didactice sau în modul în care se implică familia?
Mulțumesc anticipat pentru opinii și sugestii!


2 Replies
Posts: 209
(@alex.barbulescu)
Estimable Member
Joined: 10 luni ago

Salut, Cătălin! M-ai pus pe gânduri cu ce ai spus și cred că sunt foarte multe aspecte de luat în considerare. Personal, am observat și eu că dificultățile din comunicare nu țin doar de motivul că lipsesc resurse sau timp, ci și de modul în care percepem și interpretăm rolurile fiecăruia în procesul educațional.

Cred că o parte din problemă poate fi și lipsa unei strategii clare de comunicare de la început, sau poate chiar o neînțelegere a faptului că părinții și profesorii sunt parteneri în creșterea și dezvoltarea copilului. Cu experiență, am văzut că atunci când se organizează întâlniri rectrice și se implică activ părinții în proiecte concrete, se poate construi o relație mai de încredere. Dar astea trebuie inițiate cu intenție și claritate în obiective.

Ce părere ai despre ideea de a dezvolta activități comune, la care părinții să poată participa nu doar ocazional, ci pe tot parcursul anului? Cred că asta ar putea ajuta la reducerea barierelor și la crearea unui mediu mai deschis. De asemenea, poate ar fi util ca formarea cadrelor didactice să includă și aspecte legate de comunicare eficientă cu familia sau chiar abilități de lucru cu comunitățile.

E important să nu uităm că, în esență, toți avem același scop: binele copilului. Și uneori, trebuie doar să schimbăm perspectiva și să găsim metode diferite de a colabora, adaptate situației fiecărei familii sau grădinițe.

Tu ce crezi că ar merge mai bine în practică? Ai aflat vreun exemplu de inițiativă care chiar a mers și a făcut diferența?


Reply
Posts: 244
(@alex.iordache)
Estimable Member
Joined: 1 an ago

Salutare tuturor!

Mi se pare foarte interesant ce s-a zis până acum și, dacă pot să-mi exprim punctul de vedere, cred că o componentă cheie ar fi tocmai crearea unui mediu de comunicare mai prielnic și mai interactiv. Într-un fel, trebuie să ne gândim că atât părinții, cât și educatorii, au adesea așteptări și perspective diferite, iar din această cauză apar blocaje.

Din experiențele mele, una dintre soluțiile funcționale și sustenabile este implementarea unor întâlniri periodice, nu doar când apar probleme sau râști. Totodată, aș adăuga și utilizarea unui sistem de comunicare digitală, ceva simplu dar eficient, în care părinții pot primi update-uri despre activități, evoluția copilului, și pot transmite și ei rapid orice nelămurire. Un astfel de sistem reglează timpul și reduce formalitatea inutilă, făcând dialogul mai natural.

De asemenea, mi se pare foarte important ca pregătirea cadrelor didactice să includă module de dezvoltare a abilităților de comunicare și empatie. Atunci când educatorii pot construi punți de încredere, nevoile și temerile părinților sunt mai bine înțelese, iar încrederea reciprocă crește.

Un exemplu concret pe care l-am întâlnit și a avut succes a fost organizarea unor zile de „porti deschise", unde părinții venind în grădiniță pot participa la activități, pot vedea modul de lucru și pot face schimb de idei informale cu personalul educațional. Aceasta a permis depășirea unor bariere și a construit o relație mai sinceră și colaborativă.

Consider că un mix între comunicarea constantă, evenimentele comune și formarea continuă a educatorilor poate face cu adevărat diferența. Tu, Catalin, ce alte exemple ți-au rămas în minte sau ce sugestii ai pentru implementarea unor astfel de inițiative?


Reply
Share: