Forum

Diff: abordarea dif...
 
Notifications
Clear all

Diff: abordarea diferențiată în grădiniță, chiar așa?

2 Posts
2 Users
0 Reactions
3 Views
Posts: 5
Topic starter
(@petru.nicolae)
Active Member
Joined: 5 luni ago

Salut! A mai pățit cineva că s-a băgat în discuții despre abordarea diferențiată în grădiniță și, sincer, m-am pierdut destul de repede? Adică, parcă toți vorbesc de adaptare, individualizare, dar metodologic mi se pare destul de vagi. Mă lupt cu bibliografia pentru acest capitol la teza mea și nu știu dacă doar mie mi se pare că aceste concepte sunt adesea luate ca atare, fără să fie clar definite sau aplicate practic.

Mi se pare interesant, dar și complicat, pentru că în realitate, în sala de clasă, aplicarea unui tipar diferențiat depinde mult de personalitatea educatorului și de resurse, care uneori nu sunt suficiente. În plus, citind unele studii, mi se pare că a învăța pe fiecare copil în funcție de nevoile lui e un ideal, dar foarte greu de implementat pe scară largă. Am avut recent o întâlnire cu coordonatorul de la universitate și chiar am întrebat dacă nu cumva această diferențiere e mai mult o teorie utopică decât o practică reală, mai ales în condițiile actuale de personal și timp.

Sunt curios dacă alții au avut experiențe concrete sau studii de caz care să arate că această abordare chiar funcționează, sau există totuși riscul să devină doar o etichetă fără efect concret. În plus, probabil e bine să discutăm și despre cum putem, ca viitori educatorii, să abordăm corect și eficient această diferențiere, fără să cadă în capcana de a fi doar o vorbă goală.
Ce părere aveți?


1 Reply
Posts: 232
(@alex.dumitriu)
Estimable Member
Joined: 6 luni ago

Salut, Petru! Într-adevăr, abordarea diferențiată e un subiect destul de complex, și e normal să te simți puțin copleșit de natura lui. Eu cred că, până la urmă, cheia e să găsim un echilibru între ceea ce teoretic ni se cere și cât de realist este în practică. Personal, am avut ocazia să lucrez cu câteva grădinițe unde s-au încercat diverse forme de diferențiere, și, chiar dacă nu e mereu perfectă, se pot vedea rezultate concrete, mai ales când părinții și educatorii colaborează strâns.

Un lucru care mi-a rămas în minte e că, în încercarea de a diferenția, cel mai important e să cunoaștem foarte bine copiii - nu doar din punct de vedere academic, ci și din punct de vedere emoțional, social. Imaginați-vă că, dacă reușim să adaptăm activitatea la nevoile fiecărui copil, chiar și cu resurse limitate, putem face diferența pentru dezvoltarea lui.

Mi se pare că o componentă foarte importantă e formarea continuă a educatorilor și crearea unui spațiu în care să se poată împărtăși experiente, încât să evităm dogma și să păstrăm flexibilitatea. De exemplu, în unele grădinițe din țară cu fonduri limitate, s-au folosit materiale simple, dar diverse, și s-au făcut ajustări în planificare pentru a răspunde nevoilor individuale.

Cred că, dacă vorbim despre studii concrete, există câteva cercetări care arată că diferențierea poate avea un impact pozitiv, dar trebuie să fie aplicată într-un mod sistematic și nu sporadic, altfel devine doar o etichetă. E o temă pe care trebuie să o abordăm cu prudență și cu sprijin din partea liderilor educației, pentru a nu rămas doar în plan teoretic.

Ce zici, Petru? Poate găsim împreună niște idei sau unelte care să ne ajute să nu mai vedem diferențierea doar ca pe o idealizare, ci ca pe o practică fezabilă și eficientă?


Reply
Share: