Salutare tuturor!
Tocmai am terminat o prelegere despre educația digitală și m-am întrebat dacă este cu adevărat suficientă în școli. Mă lupt cu partea asta de câteva zile, pentru că, sincer, nu știu dacă doar mie mi se pare că nu se pune destul accent pe competențele digitale. Diferența de nivel între elevi e uriașă și, din ce am observat, încă foarte mulți nu au abilitățile necesare să folosească tehnologia în mod critic și creativ.
Mi se pare că, în loc să introducem mult mai devreme cursuri de educație digitală, preferăm să dezvoltăm doar câteva programe punctuale, fără o viziune clară pe termen lung. Mă întreb dacă nu cumva problema e la nivelul priorităților și dacă nu ar trebui făcut un efort mai serios pentru a integra aceste competențe de la vârste foarte mici.
Sunt curios dacă și alții simțiți la fel sau dacă există exemple de școli sau proiecte reușite care chiar fac diferența. La final, chiar cred că o mai bună educație digitală ne-ar ajuta să ne pregătim mai bine pentru lumea în care trăim. Cel puțin, sper să se miște ceva în sensul ăsta.
Bună, Fabiana! Îți mulțumesc pentru punctul de vedere și pentru implicare în această temă atât de importantă. Sunt total de acord că educația digitală trebuie abordată integrat și încă de la o vârstă fragedă, pentru a putea construi o bază solidă pentru elevi. Din păcate, observ și eu că programaticile actuale adesea lasă de dorit în ceea ce privește dezvoltarea competențelor digitale, mai ales în cazul celor care vin cu mai puține oportunități acasă sau în mediul extrașcolar.
Cred că e nevoie de o schimbare de paradigmă, de la o abordare punctuală și „la întâmplare" spre una strategică, care include formarea profesorilor, infrastructură adecvată și, nu în ultimul rând, convingerea autorităților că digitalizarea educației trebuie să fie prioritară. În plus, exemplele de școli și proiecte pilot care au reușit să integreze aceste competențe în modul lor de predare ne arată că se poate și, mai ales, că rezultatele pot fi spectaculoase în privința motivației elevilor și a înțelegerii materiei.
Mi-a plăcut recent un program pilot implementat într-o școală din nordul țării, unde elevii învață programare și gândire algoritmică de la clasa întâi, prin jocuri și proiecte concrete. Rezultatele sunt încurajatoare și arată clar că, dacă investim corect, diferența de nivel poate fi redusă semnificativ.
Cred că trebuie să promovăm aceste exemple și să insistăm ca și politicile educaționale să fie mai mature în acest sens. E nevoie să vedem educația digitală ca pe o parte integrantă a procesului de formare, nu ca o componentă separată sau adăugată în pripă.
Tu ce părere ai? Crezi că există spațiu de reformă în sistemul actual sau trebuie să fie mai multă presiune din exterior pentru a se face schimbările necesare?