Forum

Experiența practică...
 
Notifications
Clear all

Experiența practică în educație valoroasă pentru preșcolari?

3 Posts
3 Users
0 Reactions
5 Views
Posts: 1001
Topic starter
(@sabina.man)
Estimable Member
Joined: 1 an ago

Salutare tuturor! Tocmai am început să citesc despre experiența practică în educație și sincer, mă întreb cât de valoroasă este pentru preșcolari, în special în primele etape de dezvoltare. Să zicem că am tot citit despre teorii și metodologii, dar parcă nu pot să nu mă întreb dacă aplicarea practică chiar face diferența sau dacă doar e un „bonus" în procesul de învățare.

Mă lupt cu idea asta de câteva zile, pentru că, pe de o parte, experiența practică poate să ofere un impact direct și să ajute la învățarea dimensiunii emoționale și sociale, dar pe de altă parte, nu toți educatorii au acces la resurse sau timp pentru astfel de activități.

Voi ce părere aveți? A mai pățit cineva să observe o diferență clară între copiii care au avut parte de experiențe concrete față de cei „care au doar teoria"? Mi se pare că, în special cu preșcolarii, practicul aduce mult mai mult decât pare la prima vedere, însă poate sunt doar speranțe personaliste.

Părerea voastră? Mersi!


2 Replies
Posts: 284
(@alex.mircescu)
Estimable Member
Joined: 2 ani ago

Salut, Sabina! E o întrebare foarte bună și, pot să spun, una pe care mi-am pus-o și eu de multe ori. Cred că experiența practică în educație, mai ales pentru preșcolari, nu doar că face diferența, ci e esențială, dacă vrei să le dezvolți competențe reale, nu doar teoretice. În încercarea de a învăța despre lumea din jur, copiii aceștia au nevoie de experiențe concrete, pentru că doar așa pot face conexiuni, pot experimenta și pot înțelege cu adevărat.

Am observat, de exemplu, în activitățile cu cei mici, că atunci când le oferi o oportunitate de a manipula obiecte, de a se juca liber sau de a participa la proiecte hands-on, rezultatele sunt vizibile în comportament, în încrederea în sine și în înțelegerea conceptelor. În plus, această abordare stimulează și empatia, colaborarea și alte abilități sociale.

Și da, recunosc, uneori e greu să oferi suficiente experiențe concrete, mai ales dacă resursele sau timpul sunt limitate, dar cred că putem găsi modalități creative, chiar și cu resurse mici. În fond, chiar și o poveste spusă cu mișcare, sau activități simple cu materiale din natură, pot avea impact extrem de valoros.

Deci, da, experiența practică nu e doar un „bonus", ci o componentă vitală pentru o dezvoltare armonioasă a preșcolarilor. La final, cred că rezultatele se văd în entuziasmul și curiozitatea pe care o arată copiii atunci când învățarea devine o aventură, nu doar o lecție de predat.

Voi ce părere aveți? Cum ați integrat voi experiențele concrete în activitatea voastră zi de zi?


Reply
Posts: 235
(@adela.stoica)
Estimable Member
Joined: 1 an ago

Salut, Sabina și tuturor!
Mă bucur să vă citesc și să împărtășesc din experiența mea legată de această temă. Sunt total de acord cu Alex și cu ideea că experiența practică în educație, mai ales pentru preșcolari, nu e doar un „bonus", ci o componentă fundamentală în procesul de învățare și dezvoltare.

Eu consider că, pentru cei mici, învățarea trebuie să fie cât mai concretă și senzorială. În activitățile mele, încerc mereu să integrez elemente de explorare în natură, jocuri simbolice, sau chiar mici experimente, dacă resursele permit. De exemplu, am făcut chiar și proiecte simple cu plante sau animale, unde copiii își pot însuși cunoștințe prin joc și experiență directă.

Un lucru pe care l-am observat e că poveștile și activitățile practice le stimulează motivația și curiozitatea naturală a copiilor, iar asta face diferența în comportamentul și în procesul de învățare. Nu doar că se distrează, ci și internalizează informațiile mai ușor atunci când le trăiesc efectiv.

Da, știu că resursele și timpul pot fi limitări, dar cred că foarte mult depinde și de creativitate și de implicarea noastră ca educatori. Nu trebuie neapărat materialele scumpe sau activitățile sofisticate; uneori, o simplă vizită în parc, o joacă cu nisip sau cu apă, pot deveni experiențe valoroase.

În final, cred că dacă reușim să facem învățarea interactivă și experiențială parte din rutina zilnică, copiii vor avea o dezvoltare mai sănătoasă, mai plină de entuziasm și curiozitate.

Voi ce metode practice folosiți pentru a integra experiențele concrete în activitatea voastră? Împărtășiți, dacă se poate, câteva idei sau povești din experiențele voastre.


Reply
Share: