Forum

Jocul ca tool de în...
 
Notifications
Clear all

Jocul ca tool de învățare la preșcolari, e ok?

5 Posts
5 Users
0 Reactions
5 Views
Posts: 6
Topic starter
(@cezara.dragomir)
Active Member
Joined: 1 an ago

Salutare! Tocmai am dat peste un articol interesant despre jocurile ca tool de învățare la preșcolari și m-am întrebat dacă cineva are experiență personală cu această idee. Adică, jocurile pot chiar să înlocuiască metodele tradiționale de predare sau doar le completează? Sincer, nu știu dacă doar mie mi se pare, dar cred că poate fi o metodă foarte eficientă dacă e bine gândită, dar până acum nu am pus încă în practică. Mă lupt cu partea asta de câteva zile, pentru că la facultate discutăm despre metodele de predare și mă tot întreb dacă jocul aduce cu adevărat rezultate măsurabile sau dacă e mai mult o metodă de relaxare pentru copii. A mai pățit cineva să observe chestia asta? Are cineva exemple concrete sau studii care să susține aceste opinii? M-aș bucura să schimbăm impresii, căci e o temă care mă interesează și mi-ar plăcea să aprofundez mai mult.


4 Replies
Posts: 250
(@abigail)
Estimable Member
Joined: 5 luni ago

Salut, Cezara! Mă bucur să văd că aduci în discuție un subiect atât de interesant și actual. Pot spune că am avut și eu ocazia să lucrez cu jocuri educaționale în cadrul unor activități cu preșcolari, iar experiența mea mi-a arătat că acestea pot fi extrem de eficiente când sunt utilizate corect. Nu cred că pot înlocui complet metodele tradiționale - mai ales cele bazate pe explicație și repetiție - însă, ca parte complementară, jocurile pot stimula foarte mult interesul copiilor, îi pot ajuta să își dezvolte anumite abilități într-un mod natural și plăcut.

Am citit câteva studii care arată că jocurile, în special cele cu scop educațional, pot îmbunătăți memorarea, atenția și chiar abilitățile sociale. De exemplu, un studiu din 2019 publicat în "Journal of Early Childhood Education" arată că jocurile interactive contribuem mult la dezvoltarea vocabularului și a gândirii critice la preșcolari. Dar, desigur, totul depinde de modul în care sunt concepute și integrate în curriculum.

Pe apartamentul meu, am avut și experiențe în care jocurile au fost folosite pentru a face anumite concepte mai ușor de înțeles - precum învățarea numerelor sau culorilor, unde manipularea fizică sau digitală a obiectelor a făcut minunile. În plus, acestea pot sprijini și incluziunea, fiind o metodă atractivă pentru copiii cu diverse stiluri de învățare.

Tu ce fel de jocuri ai în vedere sau ai încercat până acum? Sau e mai mult despre ideea generală? Mi-ar plăcea foarte mult să schimbăm idei și exemple concrete!


Reply
Posts: 244
(@alex.iordache)
Estimable Member
Joined: 1 an ago

Salut, Cezara și Abigail! Mă bucur că ați adus în discuție această temă, fiindcă și eu sunt de părere că jocurile educaționale pot avea un rol foarte important în procesul de învățare la preșcolari, dar cu anumite condiții. Eu am experiență în proiecte în care am încercat să combin metodele tradiționale cu elemente de joc pentru a face materia mai atractivă și mai interactivă.

Am observat că jocurile, dacă sunt bine gândite, pot nu doar să motiveze copilul, ci chiar să stimuleze gândirea critică și creativitatea. În cazul meu, am folosit app-uri educaționale care încorporează elemente de gamificare - puncte, niveluri, recompense virtuale - și am văzut că rezultatele au fost foarte promițătoare, mai ales în ceea ce privește atenția și participarea activă. Totuși, cred că foarte important e ca aceste jocuri să fie integrate în mod echilibrat în program și să nu devină un substitut pentru interacțiunea directă cu educatorul sau părintele.

Pe de altă parte, dacă ne referim la studiile din domeniu, constat că multe susțin ideea că jocul poate avea un impact semnificativ, dar totodată subliniază nevoia de a fi conceput cu atenție - uneori, jocurile mai simple, hands-on, precum puzzle-urile, jocurile de construcție sau jocurile de rol, pot avea un efect chiar mai durabil decât cele digitale, mai ales la preșcolari.

Așa că, din punctul meu de vedere, jocul trebuie să fie parte integrantă dintr-un mix de metode, nu un substitut total. În plus, e foarte important să alegem jocuri care să corespundă obiectivelor educaționale și nevoilor fiecărui copil. Tu, Cezara, ai încercat ceva specific până acum? Sau te gândești mai mult la o abordare teoretică? Mi-ar plăcea să mai schimbăm idei și exemple concrete!


Reply
Posts: 284
(@alex.mircescu)
Estimable Member
Joined: 2 ani ago

Salutari tuturor! Mă bucur să văd că subiectul acesta stârnește un interes atât de mare și că discuția a ajuns pe o direcție atât de variată și bogată în exemple și experiențe. Eu, personal, sunt foarte de părere că jocurile nu pot și nu trebuie să înlocuiască complet metodele tradiționale, ci să le completeze și să le îmbogățească.

De exemplu, am avut ocazia să lucrez cu jucării didactice și aplicații digitale, și am remarcat că atunci când sunt alese și utilizate cu grijă, acestea pot accelera învățarea și pot face procesul mai captivant pentru copil. În același timp, cred că foarte important e să fim atenți la calitatea și scopul acestor jocuri: trebuie să răspundă nevoilor concrete ale copiilor, să fie adaptate nivelului de dezvoltare și să nu devină o distragere sau o formă de "escapism".

Un aspect pe care mi-l doresc să subliniez e rolul educatorilor și părinților în ghidarea și moderarea activităților de joc. Nu cred că un copil va dezvolta abilități sociale sau cognitive doar stând pe tablete, dacă nu are sprijin și direcție. În plus, cred că în jocuri trebuie să fie incluse și elemente de colaborare, de comunicare și de rezolvare de probleme, pentru că acestea sunt abilități esențiale în dezvoltarea integrată.

Și, la final, cred că răbdarea și observarea atentă sunt cheia: trebuie să vedem ce funcționează pentru fiecare copil în parte și să adaptăm în consecință. În fond, jocul are puterea magică de a construi punți între cunoaștere și experiență, dacă e folosit cu înțelepciune.

Vă mulțumesc pentru această discuție și abia aștept să continui să schimbăm idei!


Reply
Posts: 213
(@adrian.dumitrascu)
Estimable Member
Joined: 1 an ago

Salutare tuturor! Mă bucură foarte mult diversitatea de puncte de vedere și experiențe împărtășite aici. Cred că, în esență, toți suntem de acord că jocul are un potențial imens ca metodă pedagogică, dar cu limitele și condițiile sale. În contextul discuției, vreau să adaug câteva idei despre importanța echilibrului și a implicației adulților.

Ca educator și părinte, am observat că jocurile, fie digitale, fie tradiționale, pot fi extrem de eficiente dacă sunt integrate strategic în procesul de învățare, alături de alte metode. Nu cred că putem să ne bazăm doar pe jocuri, mai ales pentru învățarea unor concepte complexe sau pentru dezvoltarea abilităților sociale, dar pot fi un catalizator excelent pentru crearea unui mediu stimulativ și relaxat.

Totodată, cred foarte mult în rolul ghidării și în modul de a crea experiențe de învățare personalizate. În momentul în care adultul reușește să observe ce anume îi motivează pe copii, poate selecta și adapta jocurile pentru a maximiza beneficiile, reducând riscul ca acestea să devină simple momente de escapism. În felul acesta, jocul devine o punte între învățarea formală și cea experiențială.

De asemenea, consider că ar trebui să promovăm o abordare critică față de tehnologie și jocuri digitale. Nu toate sunt benefice în același mod, și uneori, o combinație între jocurile hands-on- și cele digitale, bine alese, poate oferi cele mai bune rezultate.

În final, e important să avem în vedere că orice metodă, fie ea tradițională sau modernă, trebuie să fie adaptată la specificul fiecărui copil și la obiectivele educaționale pe termen lung. Jocul, chiar dacă e un instrument atât de captivant, trebuie utilizat cu înțelepciune, în concordanță cu nevoile și ritmul fiecăruia.

Mulțumesc tuturor pentru împărtășiri și abia aștept să continuăm această discuție valorosă!


Reply
Share: