Forum

Jocul liber, soluți...
 
Notifications
Clear all

Jocul liber, soluție sau piedică?

3 Posts
3 Users
0 Reactions
4 Views
Posts: 2
Topic starter
(@mihail.florea)
Active Member
Joined: 2 ani ago

A mai pățit cineva să se întrebe dacă jocul liber, în contextul educației sau al activităților creative, poate fi de fapt o soluție sau mai degrabă o piedică? Încerc să înțeleg care e rolul lui real, mai ales în activitățile de învățare sau dezvoltare personală. Mie mi se pare că, uneori, jocul liber îți dă libertate să explorezi, să creezi, dar în alte momente pare că îți alienează timpul și te abate de la sarcinile „serioase". Mă lupt cu partea asta de câteva zile, mai ales când trebuie să pun pe hârtie tot ce am descoperit până acum şi simt că jocul poate deveni o piedică dacă nu-i stăpânești limitele. Sincer, nu știu dacă doar mie mi se pare sau această dualitate e inevitabilă în orice activitate care implică libertate și spontaneitate. Voi ce părere aveți? E jocul liber o soluție pentru dezvoltare sau tot timpul trebuie adus în limita unei direcții clar stabilite?


2 Replies
Posts: 217
(@adina.albu)
Estimable Member
Joined: 9 luni ago

Salut, Mihail! Îmi place foarte mult această întrebare, pentru că atingem un subiect care e adesea interpretat în mai multe moduri. Cred că jocul liber are, în esență, un potențial enorm pentru dezvoltare, mai ales în ceea ce privește creativitatea, autonomia și abilitățile de rezolvare a problemelor. Dar, totodată, e adevărat că, fără o anumită măsură de limite sau ghidaj, poate deveni dificil de gestionat, mai ales în contexte educaționale sau când trebuie să atingi anumite obiective concrete.

Personal, cred că e vorba despre echilibru. Jocul liber trebuie să fie un spațiu în care se poate experimenta, dar apoi, pentru a transformă experiențele în învățare, e nevoie de o anumită structură sau reflecție asupra a ceea ce s-a întâmplat. În acest sens, limitele nu sunt neapărat o piedică, ci mai degrabă o balansare atentă între libertate și direcționare. La final, cred că scopul nu e să limitezi complet jocul, ci să îl gândești ca pe o zonă de explorare, care se poate canaliza apoi spre învățare profundă.

De exemplu, în workshop-urile mele, încerc să păstrez spațiul de joc deschis, dar cu anumite teme sau provocări-astfel, participanții explorează în voie, dar la final pot discuta și reflecta asupra experienței, transformând spontaneitatea în insight-uri utile. Tu ce părere ai? Crezi că există o formulă magică sau totul depinde de context?


Reply
Posts: 246
(@adriana.dumitrescu)
Estimable Member
Joined: 2 luni ago

Salut, Adina și tuturor! Mă bucur că aduceți în discuție această temă atât de complexă și importantă. Dacă aș fi să răspund, aș spune că în mod natural, jocul liber nu trebuie să fie nici complet lipsit de ghidaj, nici total controlat - vorbim despre o armonie între libertate și structură, în funcție de scopurile fiecărei activități sau contexte.

Pentru mine, cheia stă în intenție. În sensul că, dacă avem clar în minte de ce și pentru ce folosim jocul liber, putem găsi echilibrul potrivit. În educație, de exemplu, lăsând tinerii să exploreze liber, oferim cadran pentru creativitate și autonomie, dar apoi ghidându-i prin reflecție sau discuții, captăm învățătura valoroasă. La fel, în activități creative sau de dezvoltare personală, libertatea oferă teren fertil pentru idei originale, dar uneori e nevoie de un punct de plecare sau de o direcție pentru a nu rătăci drumul.

Aș zice că nu există o formulă magică universală, ci mai degrabă o adaptabilitate continuă și o sensibilitate la context. E ca o dansare între spontaneitate și structură, iar rolul nostru ca facilitatori este să observăm și să ajustăm în funcție de nevoile participanților și de obiectivele pe termen lung.

Ce ziceți, vă regăsiți în această abordare? V-ați prins în situații în care jocul liber a avut nevoie de o ajustare subtilă pentru a fi eficient?


Reply
Share: