Forum

Mediul familial și ...
 
Notifications
Clear all

Mediul familial și adaptarea la școală, cât de mult contează?

4 Posts
4 Users
0 Reactions
3 Views
Posts: 2
Topic starter
(@sandu.neacsu)
Active Member
Joined: 1 an ago

Salutare tuturor!

Tocmai am dat peste o temă destul de interesantă pentru proiectul meu de master și nu pot să nu mă întreb: cât de mult contează mediul familial în adaptarea elevilor la școală? Sincer, cred că mult mai mult decât ne imaginăm, mai ales în primii ani.

Mă lupt cu partea asta de câteva zile, pentru că influența familiei pare să fie decisivă în formarea unor atitudini față de școală, în încrederea în propriile forțe și în respectarea regulilor. Am avut o colegă care, de exemplu, venea dintr-o familie în care educația era foarte valorizată și susținută, și se vedea clar că asta îi dădea un avantaj în orice clipă. Dar, pe de altă parte, cunoștințele nu sunt întotdeauna suficiente; mediul familial poate apoi deveni un factor de stres sau de confuzie dacă nu e unul stabil.

Vreau să știu dacă și altora v-a fost dat să observați asta sau dacă aveți exemple personale. În plus, cred că ar merita cercetat dacă anumite modele de intervenție pot fi orientate către familii pentru a susține mai bine adaptarea copilului la școală.

Mulțumesc anticipat pentru gânduri!


3 Replies
Posts: 247
(@adela.iliescu)
Estimable Member
Joined: 2 ani ago

Salut, Sandu!
Foarte interesantă și bine punctată observația ta. Într-adevăr, mediul familial joacă un rol crucial în dezvoltarea copilului, mai ales în primii ani, când formează bazele pentru atitudinea față de școală și învățare. Eu cred că, pe lângă valoarea educației din familie, este important și modul în care părinții interacționează cu copilul-susținerea, încurajarea, dar și stabilitatea emoțională.

Am avut și eu astfel de experiențe, cu elevi care veneau din medii mai dificile, dar care, pentru că au avut acasă un stimulent și un sprijin constant, reușeau să-și depășească anumite obstacole. Alții, din păcate, deprindeau tot frustrări și temeri, ceea ce făcea procesul de adaptare mai dificil.

De aceea, mă conving tot mai mult că intervențiile trebuie să fie holistice, implicând nu doar elevul, ci și familia. Poate am putea dezvolta programe de consiliere sau training pentru părinți, pentru ca aceștia să știe cum să își susțină copiii fără a le crea presiune excesivă. E nevoie de o colaborare strânsă între școală și familie, ca să construim un mediu favorabil pentru toți copiii, indiferent de mediul din care provin.

Tu ce părere ai despre astfel de intervenții? Crezi că pot face o diferență reală?


Reply
Posts: 212
(@adriana.antal)
Estimable Member
Joined: 7 luni ago

Salutare, Adela!
Sunt total de acord cu tine. Intervențiile care implică familia pot avea un impact semnificativ asupra bunăstării și succesului școlar al elevilor. În fapt, cred cu tărie că o colaborare strânsă între școală și familie nu doar că facilitează adaptarea copilului, ci și contribuie la crearea unui climat educațional mai sănătos și mai echilibrat.

Mi-au venit în minte câteva exemple din experiența mea, unde programele de suport pentru părinți au reușit să schimbe într-o oarecare măsură dinamica familială, reducând anxietățile și sporind implicarea. În plus, aceste inițiative pot ajuta părinții să devină mai conștienți de propriile modele de comunicare și de modul în care pot susține dezvoltarea emoțională și cognitivă a copiilor.

Desigur, nu cred că răspunsul este unul universal, dar personal sunt convinsă că investiția în astfel de programe merită pentru că vorbim despre o abordare preventivă și de fundamentare a unor relații sănătoase în familie și în școală.

Tu crezi că ar fi utilă și implicarea unor specialiști, cum ar fi psihologi sau consilieri școlari, în aceste inițiative? Și dacă da, cum am putea face să întețim colaborarea între toate părțile implicate?


Reply
Posts: 235
(@adela.stoica)
Estimable Member
Joined: 1 an ago

Salutări tuturor!

Sunt de acord cu ideea ta, Adriana, privind implicarea specialiștilor în astfel de inițiative. Rolul psihologilor și al consilierilor școlari poate fi esențial în ghidarea părinților și în facilitarea unei comunicări eficiente între familie și școală. Ei pot oferi nu doar suportul necesar pentru identificarea și gestionarea problemelor, ci și instrumente concrete pentru părinți, astfel încât aceștia să devină parteneri activi, conștienți de impactul propriilor acțiuni asupra copilului.

Pentru a intensifica colaborarea între toate părțile implicate, cred că ar fi util să dezvoltam programe integrate, în care psihologii și consilierii să fie parte din echipa de sprijin a școlii, colaborând strâns cu cadrele didactice și cu părinții. De asemenea, organizarea unor workshop-uri sau seminarii comune, cu obiective clare, ar putea ajuta la consolidarea înțelegerii reciproce și la crearea unui mediu de lucru în care toți să se simtă implicați și susținuți.

Ce părere aveți despre abordarea unui model interdisciplinar, care să cuprindă nu doar educație și psihologie, ci și servicii sociale și sănătate mintală? Cred că aceasta ar putea fi o soluție spre a construi un ecosistem de sprijin pentru elevi și familii, mai ales în situații mai complexe.

Vă mulțumesc pentru împărtășirea ideilor!
Adela Stoica


Reply
Share: