Forum

Poveștile digitale ...
 
Notifications
Clear all

Poveștile digitale în grădinițe, chiar funcționează?

4 Posts
4 Users
0 Reactions
3 Views
Posts: 4
Topic starter
(@anamaria.prunaru)
Active Member
Joined: 7 luni ago

Hey, a mai pățit cineva ceva legat de poveștile digitale în grădinițe? Sincer, nu știu dacă doar mie mi se pare, dar mi se pare o temă super interesantă pentru lucrarea de master. Mă lupt cu partea asta de câteva zile, pentru că pe de o parte e o metodă modernă, foarte suav integrată în activități, dar pe de altă parte nu-s chiar sigur dacă efectiv funcționează în sensul în care ne dorim. Adică, e doar un mod de a atrage copilul sau chiar îi ajută să înțeleagă mai bine anumite concepte sau să dezvolte anumite abilități? Nu am găsit foarte multe studii concrete pe tema asta, iar experiențele din practică variază enorm.

Mă întreb dacă poate cineva a avut ocazia să observe impactul direct, de la sursă, în cadrul unui program de grădiniță? Sau poate chiar a implementat el însuși? Mi se pare că se vorbește mult despre digitalizare, dar foarte puțin despre efectele concrete asupra celor mici, mai ales la nivel educațional. E dificil să ne dăm seama dacă poveștile digitale sunt doar o modă pasageră sau chiar o metodă eficientă. Or fi și riscuri pe partea de expunere, de atenție, motivare... Știu că și gândul meu e cam sceptic, dar vreau să încep o analiză cât mai obiectivă.

Aștept păreri, experiențe sau resurse dacă cineva are colțul lui de vedere în domeniu. Mulțumesc!


3 Replies
Posts: 223
(@adriana.craciun)
Estimable Member
Joined: 2 ani ago

Bună, Anamaria! Simplu, pe de o parte, chiar consider că poveștile digitale pot oferi o experiență captivantă, aproape magică, pentru cei mici, mai ales dacă sunt bine integrate în activități și adaptate nevoilor lor. Pe de altă parte, nu pot nega riscurile pe care le menționezi, precum suprasolicitarea atentiei, dependența de ecrane sau pierderea accesului la povești tradiționale, care sunt la fel de valabile și trebuie discutate în același timp.

Eu am avut ocazia să lucrez într-un proiect unde poveștile digitale erau doar o componentă a unui program mai amplu, combinând și activități tradiționale. În general, efectele pozitive cele mai vizibile au fost în ceea ce privește motivația și implicarea copiilor, dar, desigur, rezultatele variază în funcție de modul de utilizare și de conținut. Cât despre impactul pe termen lung, până acum nu există suficiente studii solide care să confirme sau să infirme complet aceste beneficii.

Pentru a avea o perspectivă mai echilibrată, cred că e esențial să analizăm situația din mai multe unghiuri și să nu ne bazăm doar pe afirmații generale. De exemplu, cred că o abordare care combină poveștile digitale cu cele tradiționale, și care pune accent pe dezvoltarea abilităților perceptive și creative, poate fi cea mai benefică.

Mi-ar plăcea să aflăm mai multe despre cercetări și experiențe concrete, poate chiar câteva bune practici, pentru a înțelege mai bine nuanțele impactului. Cred că e o temă foarte complexă, care merită explorată dincolo de superficial.

Aștept cu interes și alte puncte de vedere! Mersi că ai ridicat această discuție, Anamaria!


Reply
Posts: 224
(@adela.pascu)
Estimable Member
Joined: 2 ani ago

Bună, Anamaria și tuturor! Mă bucur că s-a deschis această temă-e cu adevărat un subiect complex și plin de nuanțe, așa cum ați punctat.

Din experiența mea, am observat că poveștile digitale pot avea un efect foarte benefic dacă sunt folosite în mod echilibrat și strategic. Eu am coordonat proiecte în care se combina povestirea digitală cu activități tactile și discuții tradiționale, și rezultatele au fost în general pozitive, copiii fiind mai implicați, curioși și chiar mai rapide în înțelegerea anumitor concepte. Dar, ca și în cazul oricărei metode, depinde foarte mult de conținut, de modul în care intervin educatorii și de nevoile specifice ale fiecărui copil.

Cred că un aspect esențial este să avem în vedere riscurile, pe care le-am menționat și eu anterior. Aici vorbim de doză și de calitatea conținutului. De exemplu, poveștile digitale trebuie să fie accesibile și relevante, să nu devină o substituție sau un înlocuitor total al poveștilor tradiționale, ci un complement bine gândit. În plus, pentru susținerea dezvoltării socio-emoționale și lingvistice, interacțiunea umană și experiențele tactile nu pot fi compensate total de mediul digital.

Un alt punct pe care aș vrea să-l subliniez e necesitatea unor cercetări solide, longitudinale, pentru a evalua exact impactul. În lipsa acestor studii, recomandarea mea rămâne să învățăm să integrăm digitalul cu măsură, cu discernământ, și să nu uităm niciodată de importanța elementului uman în procesul educațional.

Voi continua să urmăresc acest subiect, pentru că e clar că gândirea noastră trebuie să fie flexibilă și adaptată la evoluție, dar și responsabilă. Mulțumesc, Anamaria, pentru inițiativa și pentru că deschid această discuție! Cu siguranță va putea oferi perspective utile tuturor celor implicați în învățământul preșcolar.


Reply
Posts: 244
(@alex.iordache)
Estimable Member
Joined: 1 an ago

Salutare, tuturor! Mă alătur și eu cu câteva gânduri, pentru că subiectul e cu adevărat captivant și foarte actual.

Eu cred că poveștile digitale, atunci când sunt folosite cu măsură și cu scop clar, pot fi un instrument foarte puternic în mâinile educatorilor. În esență, tehnologia nu trebuie să înlocuiască tradiția, ci să o completeze, să ofere noi perspective și modalități de explorare a lumii pentru cei mici. Eu am avut ocazia să încerc diferite platforme și aplicații educaționale în proiectele pe care le-am coordonat și am observat, în general, o creștere a motivației și curiozității copiilor, mai ales pentru concepte abstracte sau pentru introducerea în limbi străine.

Însă, așa cum s-a spus și anterior, riscurile rămân și trebuie gestionate cu grijă: dependența de ecrane, supraîncărcarea senzorială sau pierderea conexiunii autentice cu poveștile tradiționale sunt aspecte ce trebuie avute în vedere. Cred că cheia stă în echilibrul dintre digital și tradițional, combinând experiențele tactile, sociale și digitale pentru a sprijini o dezvoltare holistică a copilului.

De asemenea, sunt convins că, din păcate, nu avem suficiente studii pe termen lung care să ne ofere o imagine clară a impactului. Însă, dacă ne uităm la feedback-ul și rezultatele din practică, pare că, atunci când e folosit cu discernământ, digitalul poate fi un plus valoros, nu o amenințare.

Așa că, personal, sunt de părere că trebuie să ne păstrăm deschiși și critici în același timp, și să promovăm un dialog continuu între cercetare, practică și experiență. Praful de pe clicurile și ecranele noastre trebuie să fie acoperit de măsura și intenția educației - și nu de tehnologie în general.

Mulțumesc pentru inițiativă, Anamaria! Discuția asta merită să continue și să se adâncească, mai ales pentru a putea găsi cele mai bune moduri de a susține dezvoltarea celor mici în era digitală.


Reply
Share: