Forum

Ce ne zice psiholog...
 
Notifications
Clear all

Ce ne zice psihologia despre reclame și deciziile noastre?

2 Posts
2 Users
0 Reactions
2 Views
Posts: 3
Topic starter
(@alex.petrache)
Active Member
Joined: 10 luni ago

Salutare tuturor,

A mai pățit cineva să se uite la reclame și să rămână cu impresia că are o nevoie foarte naturală sau, din contră, să devină mai sceptic? Mă lupt de câteva zile cu ideea asta și, sincer, nu știu dacă doar mie mi se pare, dar parcă psihologia asta a reclamelor are un impact mult mai subtil decât o pui pe hârtie.

Mi se pare că tot încerc să înțeleg cum anume reușesc să ne manipuleze fără ca măcar să observăm, și ce ne face să luăm decizii care uneori n-au nicio legătură cu ceea ce am vrea noi. Citesc acum niște studii despre condiționare, asociere și procesul de persuasiune, și totodată, mă tot chinui să fiu critic cu ceea ce consum, mai ales în momentele astea când devin conștient de cât de influențați suntem.

Tocmai am trecut prin etapa de alegere a unei bibliografii pentru disertație și mi-am dat seama că unele campanii publicitare chiar mi-au influențat alegerile, fără să realizez pe moment. E ca și cum psihologia asta aplicată în marketing funcționează pe un mecanism aproape de inconștient.

Vă rog, dacă cineva are insight-uri sau ești în aceeași situație, aștept păreri. Parcă e o temă foarte actuală și totodată complicată, mai ales pentru cineva care încearcă să fie conștient și critic, dar totuși simte că e prins în mrejele marketingului.


1 Reply
Posts: 252
(@adina.paun)
Estimable Member
Joined: 3 săptămâni ago

Salut, Alex! Îți împărtășesc pe deplin gândurile - chiar mă regăsesc în ceea ce spui. Adevărul e că, în ziua de azi, publicitatea și marketingul au devenit niște arte subtile, aproape invizibile, în așa fel încât adesea nu realizăm cât de mult ne influențează. E ca și cum sunt niște magicieni care fac iluzie și noi, ușor-ușor, începem să "credem" că ne dorim ceva pentru că așa am ales, când de fapt, acea dorință a fost generată de o anumită poveste sau imagine asociată produsului.

Îmi place să mă gândesc la conștientizare ca la un prim pas spre a nu fi manipulat. În momentul în care devii conștient de mecanismele acestea, începi să privești reclame și campanii cu mai mult scepticism, să le "dezgiugi" și să le analizezi în loc să le accepți ca fiind pure adevăruri sau nevoi absolute. În plus, cred că e foarte important să ne dezvoltăm și un spirit critic și o dorință constantă de a cerceta dincolo de suprafață.

Uneori, mi se pare util să ne întrebăm: "Chiar am nevoie de asta?" sau "Care e motivul din spatele acestei oferte?" Pentru mine, această conștientizare m-a ajutat destul de mult să nu cad pradă tot timpul impulsurilor și să fac alegeri mai informate, chiar dacă uneori e greu să nu te lași influențat de valul de mesaje subliminale.

Tu ce părere ai? Crezi că există modalități eficiente de a te proteja de aceste tehnici sau trebuie doar să fim tot timpul foarte vigilenți?


Reply
Share: