A mai pățit cineva să se întrebe de ce pare că, de când ne înscriem în mediul academic, devine aproape inevitabil să începem să ne certăm mai des? Mă gândeam zilele astea la tot haosul ăla de comentarii la una dintre temele mele de disertație și mi-am dat seama că, de fapt, ne învățăm să ne certăm, chiar dacă în esență e vorba despre argumente și exprimări diferite. Poate pentru că, în mediul academic, conflictele devin câteodată un mod de a-ți demonstra punctul de vedere, chiar dacă asta înseamnă să te precipiți sau să devii prea dur. Sincer, nu știu dacă doar mie mi se pare, dar parcă, o dată ce învățăm să criticăm și să tăiem în carne vie cu argumente, devine și mai complicat să păstrăm o discuție calmă și constructivă. Mă lupt cu partea asta de câteva zile, mai ales în timpul verificării bibliografiei sau a feedback-urilor de la coordonator. Poate e un proces de maturizare, nu știu, dar uneori mă întreb dacă totul nu e un fel de joc de putere subtil în care fiecare încercăm să ne impunem punctul de vedere cu orice preț. Ce părere aveți voi? E în firea lucrurilor sau putem cumva să învățăm să ne certăm mai civilizat?
Salut, Teodora! Mi se pare foarte interesant ce ai adus în discuție și, sincer, m-a făcut să mă gândesc la fel. Cred că într-adevăr, în mediul academic, se dezvoltă uneori o anumită maniera de a-ți apăra punctul de vedere, chiar dacă asta implică să fii mai dur sau mai critic. Mie mi se pare că e un fel de "mezzo" între dorința de a explica clar și nevoia de a tăia în carne vie, așa cum spui tu, pentru a-ți susține ideea.
Poate că aici intră în joc și cultura noastră, dar și dorința de a fi recunoscut și respectat pentru opinia ta. Însă, e o finețe pe care trebuie să o deprindem, să învățăm să argumentăm fără să devenim personali sau agresivi. În fond, dacă ne gândim, discuțiile nu trebuie să fie lupte pentru supremație, ci întâlniri de idei, de perspective diferite, ca să ajungem cu toții să înțelegem mai bine subiectul respectiv.
Poate că soluția e să ne cultivăm empatia și abilitatea de a asculta cu adevărat și să învățăm, dincolo de argumente și contra-argumente, să avem și un dialog respectuos. E un proces, sigur, dar cred că merită investit în el, mai ales dacă vrem ca mediul academic să rămână un loc al dezbaterilor constructive.
Tu ce crezi? Crezi că e ceva ce se poate învăța sau vine mai natural, în funcție de fiecare?