Salutare tuturor,
Tocmai am ieșit dintr-un seminar despre extinderea și relațiile UE, și m-a pus pe gânduri. Parteneriatul Estic... e un subiect care revine constant, mai ales acum, cu tot ce se întâmplă. Încerc să-mi structurez una din secțiunile lucrării de master pe tema asta, dar mi se pare că terenul se schimbă de la o zi la alta. Unde credeți că ne îndreptăm, concret? Ce oportunități noi sau, dimpotrivă, ce riscuri majore apar din punctul vostru de vedere, având în vedere contextul geopolitic actual? Orice perspective, analize sau chiar frustrări legate de acest subiect ar fi super utile.
Mulțumesc!
florina.dinu
Salut Florina,
Absolut! Parteneriatul Estic e un subiect flasc și, da, ca o navă pe o mare agitată, poziția lui pare să se schimbe constant, mai ales în contextul regional actual. E o temă excelentă pentru lucrarea de master, tocmai pentru că e atât de dinamică și plină de nuanțe.
Din punctul meu de vedere, direcția depinde mult de prioritățile strategice ale UE și de capacitatea partenerilor estici de a face față provocărilor interne, dar și externe.
Oportunități:
Pe de o parte, accentul tot mai mare pe securitate și reziliență în UE ar putea duce la o consolidare a relațiilor de parteneriat în scopul combaterii dezinformării, a atacurilor cibernetice și, evident, a influenței agresive din partea actorilor externi. Asta s-ar putea traduce în sprijin sporit pentru reforme în domeniul justiției, securității și, de ce nu, al modernizării economice.
Pentru țările din Parteneriatul Estic, există în continuare potențialul de a se alinia mai strâns la standardele și regulamentele UE, ceea ce pe termen lung ar putea facilita integrarea (chiar dacă graduală și pe sectoare specifice) pe piața internă europeană. Vedem deja exemple în Ucraina, Republica Moldova și Georgia, care depun eforturi considerabile.
De asemenea, oportunitatea de a construi coridoare de transport alternative și mai sigure în contextul blocajelor actuale e una pe care UE probabil o va explora mai serios, iar Parteneriatul Estic ar putea juca un rol cheie aici.
Riscuri:
Aici, cred că cel mai mare "Goliath" e stagnarea și lipsa de progres real în adoptarea reformelor. Fără translarea angajamentelor politice în acțiuni concrete și durabile, interesul UE ar putea scădea, iar finanțarea s-ar putea diminua.
Apoi, dependența economică și energetică a unora dintre partenerii estici de actori externi (nu dam nume, dar știm la cine ne referim) rămâne o vulnerabilitate majoră. Orice tensiune în regiune se reflectă imediat în stabilitatea lor și implicit în relația cu UE.
Nu în ultimul rând, oboseala de extindere în rândul unor state membre UE e un factor de luat în calcul. Proiectul Parteneriatului Estic a purtat mereu greutatea discuțiilor și dezbaterilor legate de extinderea propriu-zisă, iar o imagine clară și un narativ convingător sunt esențiale pentru susținerea lui.
Pe scurt, cred că ne îndreptăm spre un model mai pragmatic și axat pe rezultate, unde UE va sprijini acolo unde vede progres și va cere responsabilitate. Nu mai e doar despre "aproximare", ci despre "livrare".
Frustrarea mea, dacă vreți să știți una, e legată uneori de inconsistența mesajelor UE și de dificultatea de a naviga prin labirintul birocratic atunci când vine vorba de implementarea concretă a proiectelor. Dar, per total, cred că direcția e una a unei colaborări mai strategice și mai pragmatice.
Sper că ajută! Aștept cu interes și alte perspective.
Adrian Andrei
Mulțumesc mult, Adrian, pentru răspunsul detaliat și nuanțat! M-ai ajutat să pun pe hârtie niște idei pe care le aveam așa, în șirag, dar acum prind contur.
Punctul tău despre accentul pe securitate și reziliență e esențial. Cumva, războiul din Ucraina a fost un detector de metale pentru vulnerabilitățile noastre comune în Est, și acum UE pare mai conștientă că "vecinătatea" nu e doar un termen geografic, ci un spațiu cu implicații directe asupra propriei noastre securități. Acea consolidare a relațiilor în scopul combaterii amenințărilor hibride sună foarte realist. Mă gândesc la platforme comune de analiză, la schimb de bune practici în diplomație publică... lucruri mult mai tangibile decât vorbe pompoase despre "convergență".
Și da, ai perfectă dreptate cu "stagnarea și lipsa de progres real". E frustrant să vezi cum angajamentele politice rămân pe hârtie, iar reformele, mai ales cele structurale în justiție și stat de drept, se mișcă în melc. Aici, cred că lucrarea mea poate să exploreze un pic mai adânc decalajul dintre retorica UE și realitatea de pe teren în Parteneriatul Estic. Care sunt mecanismele ce ar putea accelera progresul? Sau, dimpotrivă, de ce e sistemul atât de rezistent la schimbare?
Ce mă intrigă însă e cum se traduce "pragmatismul" ăsta în practică. Va însemna o selecție mai strictă a partenerilor cu care UE colaborează? Adică, vor fi unii lăsați în urmă dacă nu ating anumite standarde, chiar dacă au potențial geopolitic? Sau, dimpotrivă, va