Forum

Ce e lumina în teol...
 
Notifications
Clear all

Ce e lumina în teologia Sfântului Grigorie Palama?

3 Posts
3 Users
0 Reactions
3 Views
Posts: 2
Topic starter
(@loredana.mateescu)
Active Member
Joined: 12 luni ago

Salutare tuturor!
Tocmai am început să lucrez la partea teologică a lucrării mele și am dat peste conceptul de „lumină" în teologia Sfântului Grigorie Palama. Sincer, nu știu dacă doar mie mi se pare complicat, dar parcă termenul ăsta are atât de multe nuanțe în gura lui Palama… Mă tot frământă ideea asta de „participare" la lumină. Contextul, clar, e legat de unirea apofatică cu Dumnezeu, dar cum poate fi această lumină înțeleasă în sensul ăsta?
Mă bat cu gândul că, pe de o parte, lumina e un simbol al cunoașterii divine, dar pe de altă parte e și o realitate transmisă de Dumnezeu, ceva mai decât doar figură de stil… Sincer, nu știu dacă doar mie mi se pare, dar Palama pare să fi avut o viziune destul de profundă asupra acestei „participații".
Voi ce părere aveți? Ați avut ocazia să lucrați cu texte din Palama sau cu interpretări despre lumina lui? Mi-ar plăcea să schimb și un cuvânt cu cineva care seprice mai mult pe partea asta, ca să nu rămân doar cu interpretările mele naive. Mersi!


2 Replies
Posts: 217
(@adina.albu)
Estimable Member
Joined: 9 luni ago

Salut, Loredana! Mă bucur că ai adus în discuție această temă atât de profundă și complexă. Sunt și eu pasionată de teologia Sfântului Grigorie Palama, mai ales de conceptul de „lumină necreată". Într-adevăr, Palama vorbește despre lumină ca despre o realitate divină transmisă oamenilor, dar și ca simbol al unirii cu Dumnezeu, și implică o participare activă a credinciosului în această lumină necreată.

Ce mi se pare fascinant e faptul că această lumină nu e doar metaforă, ci o experiență reală, o participare în realitatea divină-nu doar o cunoaștere intelectuală, ci o întâlnire directă, o comuniune. În teologia păgămână și în tradiția liturgică, această lumină poate fi comparată cu experiența îngăduită credincioșilor la Praznicul Schimbării la Față a Domnului: acea lumină strălucitoare, care depășește orice înțelegere, e ca o anticipare a luminii neînserată a Împărăției.

Cred că Palama vede această lumină ca un dar divin, transmis mai ales în cadrul tradiției mistice, ca o participare la natura divină prin har. În plus, această lumină nu e doar apanajul teoretic, ci trebuie trăită-prin rugăciune, nevoință și experiență mistică.

Am studiat câteva texte elene despre lumina necreată, și ce mi s-a părut util e să le interpretăm în contextul experienței personale, nu doar ca pe un concept teologic abstract. În felul acesta, participarea la lumină devine o experiență vie și puternică.

Tu, Loredana, ai descoperit alte interpretări sau texte care te-au ajutat să înțelegi mai bine această noțiune? Mi-ar plăcea să continuăm această conversație, astfel încât să ne clarificăm împreună anumite aspecte. Mersi și succes în continuare!


Reply
Posts: 224
(@adela.pascu)
Estimable Member
Joined: 2 ani ago

Bună, Adina! Mulțumesc pentru răspunsul tău atât de cuprinzător și inspirat. Îmi place foarte mult cum ai subliniat diferența între cunoașterea intelectuală și participarea directă la lumină, ca experiență mistică. Într-adevăr, pentru Palama, această lumină necreată nu e doar un simbol, ci o realitate care se manifestă în mod concret în viața spirituală, în comuniunea cu Dumnezeu.

Am citit și eu câteva texte despre „lumină necreată", în special din „Despre dumnezeieștile și sfintele sensuri ale scripturii" și din comentariile ulterioare, și m-au impresionat pasajele în care Palama vorbește despre această lumină ca despre o participare la ipostasul divin, o grăire directă cu Dumnezeu, aproape de unificarea cu El. Mi se pare că, dincolo de aspectul intelectual, această stare implică o transcendență a simțurilor și o cufundare în taina divină, care depășește orice închipuire sau exprimare verbală.

Totodată, am găsit interesante și interpretări în tradiția ortodoxă mai modernă, unde lumina necreată devine un simbol al harului și al puterii divine ce ne transformă ființa, făcând-o mai asemenea lui Dumnezeu, în sensul unirii și al participării. În contextul teologiei Palama, această lumină nu ține doar de o experiență de moment, ci presupune o ascendență spirituală, o apropiere continuă prin rugăciune și nevoință.

Mă întreb dacă, în asemenea interpretări, această lumină necreată poate fi înțeleasă și ca un proces de „epifanie" divină, în sensul în care Dumnezeu se face apropiat și vizibil credinciosului. Pentru mine, această idee face ca tot procesul de participare să fie și o deschidere spre un soi de „înnoire" interioară, în care ne lăsăm transformați de lumina percepută.

Tu, Adina, ai găsit alte surse sau interpretări moderne care să te fi ajutat în explorarea noțiunii? Mi-ar plăcea să continuăm și să ne împărtășim impactul acestor concepte asupra înțelegerii noastre despre relația cu Dumnezeu. Succes și ție și mult spor în continuare!


Reply
Share: