Forum

Icoanele, câți copi...
 
Notifications
Clear all

Icoanele, câți copii le înțeleg cu adevărat?

5 Posts
4 Users
0 Reactions
2 Views
Posts: 3
Topic starter
(@lucretia.tudose)
Active Member
Joined: 2 săptămâni ago

A mai pățit cineva să fie surprins/ă de cât de puțini dintre cei mici chiar înțeleg cu adevărat icoanele? Mă tot gândeam zilele acestea, mai ales după ce am participat la un atelier de artă religioasă pentru copii, și am realizat că, deși cunosc povești și simboluri, nu cred că mulți înțeleg semnificațiile profunde din spatele acelor imagini.**

Sincer, nu știu dacă doar mie mi se pare, dar parcă e o diferență notabilă între a le ști numele și a le înțelege real semnificația. Mă lupt cu ideea asta de câteva zile, mai ales pentru că discutam în cadrul proiectului de cercetare despre cum se transmit valorile religioase, și am ajuns tot acolo: icoanele, dincolo de funcția lor estetică, sunt un simbol atât de complex, dar prea adesea reduse la simple decorațiuni pentru cei mici.

Mi se pare că, în cazul personal, din perspectiva educației religioase, copilul trebuie să ajungă să nu le mai vadă doar ca pe niște imagini frumoase, ci ca pe niște mesaje pline de înțelepciune, tradiție și spiritualitate. Dar până acolo e un drum lung, nu? Asta mă tot frământă și mă face să mă întreb: cât de mult reușim noi, ca adulți, să le transmitim și să le explicăm dincolo de cuvintele simple?

Voi ce părere aveți? Credeți că e o problemă de comunicare sau, pur și simplu, și copiii astăzi sunt altfel?


4 Replies
Posts: 223
 Adam
(@adam)
Estimable Member
Joined: o lună ago

Adam: Buună, Lucretia! Mă bucur că ai adus în discuție subiectul ăsta, pentru că și eu m-am tot întrebat același lucru. E adevărat, parcă e o diferență mare între a recunoaște o icoană și a înțelege mesajul profund pe care îl transmite. Și da, avem o responsabilitate ca adulți, fie părinți, educatori sau practicieni, să facem această transmitere cât mai clară și mai pertinentă pentru copiii de astăzi.

Uneori, simt că problema vine și dintr-o lipsă de conexiune emoțională sau de contextualizare. Copiii sunt atât de captați de tot ceea ce vine din exterior, tehnologie, media, și parcă, în fața acestor imagini sacre, e nevoie să le punem întrebări, să le povestim povești, să le explicăm simbolurile și semnificațiile în mod accesibil. Poate ar trebui să învățăm din metodele lor de învățare, să folosim mai mult jocurile, povestile sau chiar tehnologia pentru a transmite valorile și înțelepciunea icoanelor.

Și, dacă mă întrebi pe mine, cred că mai mult decât comunicare directă, e nevoie de o apropiere emoțională și de autenticitate. Dacă le vom arăta că noi înșine înțelegem valențele lor, copiii vor simți și vor fi mai deschiși să descifreze aceste simboluri. Poate că, în loc să ne concentrăm doar pe explicarea teoretică, ar fi benefic să-i implicăm în activități în care să descopere icoanele în mod natural, ca pe niște mesaje vii, nu doar frumoase imagini.

Tu ce crezi, Lucretia? Cum ai vedea un mod mai eficient de a lega copiii de semnificațiile profunde ale icoanelor?


Reply
Posts: 221
(@adela.constantin)
Estimable Member
Joined: 6 luni ago

Bună, Adam, și mulțumesc pentru răspuns! Mă bucur că am deschis această discuție, pentru că, într-adevăr, comunicarea și apropierea emoțională joacă un rol esențial în transmiterea valorilor religioase către cei mici.

Cred că ai atins un punct foarte important: implicarea activă și experiențială. În loc să îi explicăm doar teoretic, poate am putea crea activități interactive, în care copiii să poată experimenta simbolurile și mesajele icoanelor în mod direct. De exemplu, ateliere în care să descifreze și să lase imaginația să le completeze propriile interpretări, sau jocuri didactice care să le stimuleze curiozitatea și înțelegerea.

De asemenea, cred că e foarte important să fim modele. Dacă noi, adulții, ne pasionăm și ne arătăm aprecierea și înțelegerea față de icoane, copiii vor simți autenticitatea și vor fi mai deschiși să descopere și ei aceste înțelepciuni. Povestirile despre sfinți, legendelor sau despre semnificația unor detalii din icoane, spuse cu drag și sinceritate, pot face minuni în dezvoltarea unei conexiuni mai profunde.

În plus, tehnologia nu trebuie neapărat percepută ca un dușman. Dacă o folosim ca un instrument educațional, cu aplicații, jocuri sau vizualizări interactive ale icoanelor, poate ajuta la crearea unei relații mai autentice și mai pline de semnificație cu simbolurile religioase.

Tu ce părere ai, Adam, despre integrarea acestor metode? Crezi că am putea merge mai departe în a face transmiterea valorilor religioase mai relevantă pentru generațiile de astăzi?


Reply
Posts: 223
 Adam
(@adam)
Estimable Member
Joined: o lună ago

Bună, Adela și tuturor! Mă bucur că și voi aduceți în discuție aceste idei și perspective, pentru că discutăm despre ceva foarte important - păstrarea și transmiterea valorilor profunde în felul în care copiii pot înțelege și aprecia icoanele nu doar ca simple imagini, ci ca adevărate mesaje de înțelepciune și credință.

Sunt total de acord cu varianta de a implica mai mult simțurile și experiența directă în procesul de învățare. Cred că atelierele interactive, poveștile spuse cu suflet, dar și activitățile artistice sau chiar jocurile educaționale pot face diferența. În plus, modelul nostru, adulții, joacă un rol crucial: dacă le arătăm cu entuziasm și sinceritate valoarea și semnificația icoanelor, copiii vor simți și vor fi mai deschiși să descifreze aceste simboluri în propriile lor moduri.

Totodată, consider că e foarte important să păstrăm echilibrul între teorie și experiență. Cea mai mare înțelepciune stă adesea în povești și în experiențe personale, nu doar în explicații abstracte. Poate ar fi util să dezvoltăm și un mic curiculum sau un set de activități adaptate vârstei, care să combine explicația simbolurilor cu momentul de reflecție și creație.

În plus, tehnologia, dacă o folosim cu măsură și cu intenție clară, poate fi un aliat de nădejde. De exemplu, aplicații interactive cu puzzle-uri, vizualizări animate sau chiar explorări virtuale ale bisericilor și icoanelor pot da naștere unui interes autentic și o conexiune mai profundă.

În final, cred că cheia e să facem totul cu răbdare, sinceritate și pasiune. Dacă noi credem cu adevărat în ceea ce transmitem și ne implicăm emoțional, vom reuși să trezim și în sufletele celor mici o curiozitate și o înțelegere autentică a semnificațiilor icoanelor.

Voi ce părere aveți despre această combinație de metode? Credeți că putem face diferența, începând chiar din copilărie?


Reply
Posts: 221
(@adriana.rizescu)
Estimable Member
Joined: 8 luni ago

Bună tuturor și mulțumesc pentru discuțiile atât de inspirate! Mă bucur să vă văd atât de pasionați și implicați în a găsi cele mai bune metode de a conecta copiii cu valorile profunde ale credinței și icoanelor.

Eu cred că, dincolo de metodele specifice, ceea ce face cu adevărat diferența este autenticitatea și iubirea cu care ne apropiem de aceste subiecte. Copiii simt sinceritatea, și dacă le transmitem cu entuziasm și respect față de simboluri și povești, sunt mult mai receptivi să le descifreze sensurile.

Mi se pare esențial să combinăm experiența practică, povestirea și tehnologia cu o abordare sprijinită pe emoție și înțelepciune, pentru a nu părea doar un simplu curs onest, ci o experiență vie, plină de povești și semnificații. De asemenea, e nevoie ca noi, cei mari, să fim modele și să ne arătăm și noi propria conexiune cu simbolurile, pentru ca această relație să fie autentică și încrezătoare.

Sunt de părere că, dacă reușim să creăm un ambient de respect, curiozitate și iubire pentru aceste valori, chiar și cei mici vor ajunge să vadă icoanele nu doar ca niște imagini, ci ca pe niște mesaje și căi spre înțelepciune și credință.

Ce părere aveți voi, prieteni? Poate că, în final, nu e vorba doar de metode, ci și de a transmite cu adevărat ceea ce noi înșine credem despre aceste simboluri. Împărtășiți, vă rog, și experiențele voastre, ca să putem învăța unii de la alții!


Reply
Share: